domingo, 3 de marzo de 2019

Petita ruta a Penya del Papiol "383 m.", L'Olérdola / Sant Pere Molanta (Barcelona).

Can Segarra A.T.LL. Km.4 carretera BV-2415.
La Penya del Papiol és una muntanya de 381 metres que es troba al municipi d'Olèrdola, a la comarca de l'Alt Penedès. Una comarca a la regió del Penedès, i és una de les quatre comarques en què va quedar dividida la vegueria del Penedès en la divisió territorial de Catalunya de 1.936 i en la restitució comarcal de 1.987. Vilafranca del Penedès és la capital. El nom podria derivar del terme pinnes penna, "penyal, roca" que significaria comarca rocallosa, durant el segle X apareix documentat com: territori Penetense any 917, in Penitense any 956 o Penedes en l'any 1.000. El Consell Comarcal de l'Alt Penedès és l'òrgan d'administració i govern de la comarca.

Can Segarra.

Ametller en flor (Prunus ducils).

Des de Barcelona ens dirigirem cap a la vila de Sant Pere Montala que forma part del municipi de l'Olèrdola. Sortim de Barcelona per la A2 direcció Lleida / Tarragona ens vam incorporar a la B-23. Seguirem per la dreta per sortir a la sortida 5 i continuar cap en direcció Lleida / B-24 / Tarragona / N-340. Agafarem la sortida 599 cap a B-24, en direcció Vilafranca del P./Tarragona i continuarem per B-24. Després d'una rotonda veurem la indicacions a Sant Pere de Molanta i l'Arboçar per la carretera BV-2415 per on travessarem la vila de Sant Pere de Molanta. Sortint de la vila a uns tres quilòmetres veurem un desviament a l'esquerra que va cap l'Arboçar, seguiremos per la carretera BV-2415 fins a arribar a punt kilometrico 4, aquí al dreta es troba ubicat el dipòsit de Can Segarra ATLL. . Just aqui en una explanda estacionarem el vehicle.

Guti & Marieta.

Cami Vilallops. Ruta del Vi.
Recorregut.-

Estacionem el vehicle sense molestar a altres usuaris costat de l'entrada de Can Segarra. Veurem enganxat a la carretera un senyal vertical indicativa. La direcció a prendre és agafant el GR 92-3 cap a Cal Marc / Cami Vilallops. Ruta del Vi / Les Tres Figueres / Puig de l'Àliga / Torrelletes / Castellet. Seguirem primerament per un tram de pista asfaltat, que al poc es torna de terra al costat d'uns murs de pedra seca entre conreus d'Oliveres i Vinyes de front ja podem veure el nostre objectiu el cim de Penya del Papiol.

Cultiu d'Oliveras.

Camp de vinyes.

Cal Jesus.
Arribarem a una bifurcació on veurem un altre senyal vertical indicativa. Agafarem la pista que baixa suaument cap a la dreta a Cal Jesus. Turó Penya del Papiol / Fons de la Penya / Can Torres / Cal Pau / St Miquel d'Olerdolà. Ruta Aigua. Una barrera amb cadena talla el pas als vehicles motoritzats veurem marques de pintura grogues que ens sirviran de guia. Deixarem la casa de Cal Marc a la nostra esquerra acord baixem i ens introduïm en una zona boscosa a la dreta podrem veure un antic forn de calç. Dos amistosos gossetes han dedicit acompanyar-nos durant la resta de la ruta. jejeje.

Bifurcació a Penya del Papiol.

Fita de fusta indicatives.
Després de sortir de la zona boscosa continuem pel camí de limitat per Yucas (planta) fins que s'arriba a una altra bifurcació també està a la dreta tallada amb una barrera amb cadena que es dirigeix a Cal Jesus que la veiem al fons. Nosaltres continuarem rectes ascendint per un sender donmde veiem una fita fusta amb una fletxa de color groc ia la dreta hi ha una tanca electrificada amb un cartell blanc amb els noms de les masies o cases de la zona "Cal Marc, Cal Jesus i Cal Torres" . Acabat de pujar per aquest sender de nou una fita de fusta ens marca la direcció a seguir, ara si ja veiem clarament el serrat de Penya del Papiol.

Penya del Papiol.

Sender ascendent a Penya del Papiol

Pre cim "Antic Pal elèctric de la llum"
Ara arriba la part amb mes desnivell i pedregosa entre zona arbustiva de garric, romaní, farigola, savina i alguns margalló. Les nostres amigues les gossetes ens animen a continuar fins arribar a un pre cim coronat amb un antic pal elèctric on també veiem que han plantat un petit grup de flors.

Últims metres.

Cim Penya del Papiol, 381 m.
La pista es torna plana continuem caminant uns pocs metres mes cap al cim de Penya del Papiol, 381 m. aquesta si marcada amb una peana de ciment i el punt geodasic. Aqui també trobarem el calaix de ferro amb el llibre de registres. Per poder fer constar la nostra visita.
Des d'aquest cim podrem gaudir de les vistes sobre la depressió del Penedès amb un teló de fons de la serralada del Litoral i la Muntanya de Montserrat. Entre mig el mosaic de les vinyes i Vilafranca del Penedès. També cap al costat mar el Massís del Garraf i algunes pinedes.

Cim Penya del Papiol.
El topònim de Penya del Papiol ve derivat del mot "Pòpia", que en el vocabulari geogràfic de la llengua popular designa un turo de poca alçada, de manera regularment arrodonida i de base ampla "La forma que té el pit d'una dona". Aquest mot deriva d'aquesta metàfora aquest ja apareix documentat l'any 992 com a límit de Villallops (Olèrdola).

El retorn el vam fer tornant sobre els nostres passos. I acomiadant de les nostres noves amigues que també ens han acompanyat en aquesta ruta. Deixant els part dels nostres entrepans en agraïment. Crec que segurament sabien que aquesta iva a ser la seva recompensa. jajaja.

Cal Marc.

Dos gossetes molt amigables.

Grau de Dificultat: Baixa.
Temps / Horari: 50 minuts.
Desnivell / Quota màxima: 227 m. a 381 m.
Ús actual: senderisme, històrica, patriminio i espai d'interès natural.
Estat: bo.
Senyalització. bona / regular.
Llocs de valor: Sant Pere Molanta, Camps de cultius de vinyes i oliveres, Cal Marc, Cal Jesus, Forn de calç i Penya del Papiol.
Època: Tot l'any. Portar aigua.

Croquis de la Ruta Can Segarra A.T.LL. a Penya del Papiol.