miércoles, 26 de febrero de 2020

De Clot de la Vall (l'Estivella Aparcament) a Prats de Bacies - 2150 m. + Volta a el Pla de Bacies, La Coma i la Pedra / Odèn (Lleida).

Zona d'estacionament L'Estivella - Clot de la Vall. Port de Comte.
El massís del Port de Comte, al Prepirineu Català dins de la Província de Lleida, més concretament a la Vall de Lord, a la comarca de l'Solsonès, al municipi de la Coma i la Pedra.
Es troba dividit en tres sectors: El Querol és el sector principal, El Sucre, la Bofia i La Estivella, amb cota màxima al Clot Rodó.

Des del pàrquing L'Estivella, surten diversos itineraris per a realitzar i ascendir alguna de les seves cimeres com el Pedró dels Quatre Batlles, Tossa Pelada, Tossa de els Comteses o com a la nostra sortida cap al Prats de Bacies o al Puig de les Morreres ja sigui amb a peu, amb esquís de muntanya o amb raquetes de neu. Així vam fer la nostra sortida que tot seguit us expliquem.

Zona d'estacionament L'Estivella - Clot de la Vall. Port de Comte.

Clot de la Vall. Inici i final de la ruta.

Des de Barcelona agafarem la C-58 en direcció Girona / Terrassa / Manresa. Continuarem per la C-16 fins a la sortida 50 a Manresa Centre / C-25 / Solsona / Lleida seguim per la carretera a Viladoris. En arribar a una rotonda agafarem la sortida a la C-55 Manresa a C- 16 / C-25 / Berga / Lleida / Solsona i seguirem per la Ronda Exterior de Manresa / C-55, ens incorparamos a la C-25 cap a Cervera / Lleida / Solsona / Andorra / Manresa / Centre ciutat. Sortim a la sortida 132 cap a Solsona / Andorra i des doncs prenem la sortida cap a Sant Llorenç de Morunys prenem la carretera LV-4241 direcció Port del Comte. A la cruïlla de carreteres de Coll de Jou, seguim cap a l'Estació d'Esquí de Port del Comte. Aparquem al pàrquing de l'Estivella o Clot de la Vall on iniciarem l'excursió.

Rasa de Prat de Piquer, (Ruta de raquetes de neu cercle negre).

Recorregut:

Un cop estacionem el vehicle, ens ajustem els equips (alçada dels bastons i regulem les raquetes de neu al nostre calçat, recomanem portar grampons dins la nostra motxilla. Així també ulleres de sol, gorra o barret i crema solar).
Ja amb tot preparat, ens acostem fins als panells informatius a prop de la pèrgola de fusta on posa "L'Estivella" en grans lletres grogues, molt a prop de la pista d'esquí. Seguirem part de l'itinerari de raqueta de neu marcat amb senyals rodones negres i un dibuix d'un ninot amb raquetes en blanc.

Ens acostem cap a la pista d'esquí enganxada a Clot de la Vall, es nota la falta de nevades i les faldilles de les muntanyes tenen prou clars sense neu. Però hi ha la suficient per poder realitzar la nostra sortida amb raquetes.
Un panell de color violeta o rosa ens indica. Cap a l'esquerra baixa a les zona de telecadira de la Bòfia i El Sucre. Cap a la dreta per on vam iniciar la nostra excursió a cap al telecadira de Clot de la Vall i L'Estivella.

Portell del Llop.

Comencem a caminar per la pista, coneguda com "La Rassa de Prat de Piquer", fins a passar la bassa de Clot de la Vall, aqui ja ens calcem les raquetes de neu. Continuem fins i tot, uns metres fins a gairebé el primer revolt pronunciat d'aquesta pista.
Ens desviem cap a l'esquerra, endinsant-nos al bosc d'avets (Abies). Pujant per aquest fins arribar a l'Portell de el Llop. El paisatge és idilic, però ja es nota bastant el canvi climàtic, ja que hi ha bastants clars sense neu.

El portell de l'Llop, és un pas situat en 2.154 metres d'altitud.
És en el vessant sud-sud-oest de l'Vulturó, al sud-est de la Gespeguera, i prop i a nord-oest de l'Refugi de la Bòfia i de la Bòfia de Port de Comte. Es troba en el sector nord-occidental de l'Port de l'Comte, al sud-oest de Coll de Tancalaporta i a nord-oest de Serrat de la Bòfia. A ponent seu obre la capçalera de la vall de la Rasa de la Covil.

Es troba a l'pujar de la capçalera de la rasa de l'Sucre fins a la carena de la serra de Querol, al sector de les Trenques.

Pista Prat de Piquer.
Després d'arribar a l'Portell de el Llop, continuem ja per la pista que porta a el Refugi de la Bòfia pels prats de Piquer. A la nostra dreta s'alça la zona de Les Pedrusques, darrere es troba el cap de les Pedrusques i finalitzant el cim del Pedró dels Quatre Batlles, un dels cims amb més altitud del Solsonès.

Gairebé tot la pista es troba abalisada amb corda i estaques de fusta. Trobarem alguna senyalització vertical per desviar-nos cap pet de les Quatre Batlles o cap a on ens dirigim El Forat de la Bòfia / Puig de les Morreres / Mirador de Querol.
En èpoques més estiuenques, en aquesta pista també és possible fer rutes amb bicicleta de muntanya.

Pista Prat de Piquer.

Pista Prat de Piquer. Jose.

Aparcament Refugi de la Bòfia.
Seguim caminant per la pista força estona, fins arribar a la zona d'aparcament de l'Refugi de la Bòfia. A la nostra dreta al costat de la pista veurem l'edifici abandonat i en estat semi ruïnós, del que va ser dit refugi.

A la nostra esquerra tenim un palafon explicatiu, on se'ns reflecteixen diverses rutes per fer. De les quals optem la ruta "Volta a el pla de les Bacies". Donant així el colofó final a la nostra excursió amb raquetes de neu.

Refugi abandonat de la Bòfia.
Aquesta petita ruta ens përmet conèixer el Prat de Bacies que és un gran altiplà situat a l'massís de Port de Comte a on trobem el refugi abandonat de la Bòfia.
Situat a  uns 2.100 metres d'altitud, és un bon exemple de prat subalpí. Es troba dins de l'Espai Natural Protegit Serres d'Odèn - Port de Comte.

Des d'allà comença la ruta a peu on trobem els panells amb informació sobre l'itinerari.
Creuarem el pla de Bacies entre mig de boscos de pi negre i prats subalpins de gran valor fins al mirador de Urdoll. Allà podem fer una parada i contemplar el paisatge que se'ns obre amb unes bones vistes cap a Canalda.

Prats de Bacies.

La Bassa de Bacies.

Guti i Jose, Mirador d´Urdoll.
La ruta continua direcció oest seguint les fites de fusta fins a una petita bassa i des d'aquesta ens porta a al mirador de Urdoll que és un bon punt per veure la transició entre les calcàries de Port de Comte i els conglomerats de Canalda.

En aquest punt podem continuar direcció nord fins a el punt d'origen per una pista ampla o bé anar direcció sud fins al mirador de l'Portet,  amb vistes fantàstiques a la vall de l'Montnou i el Puig Sobirà de Canalda.

Mirador d´Urdoll.

Puig de les Morreres.
Donem la volta des del mirador de Urdoll, a el fons contemplem al Puig de les Morerres, pendent per a una propera sortida.

Continuem pel Prat de Bacies, seguint unes fites de fusta amb un punt de pintura blava.
En aquests prats podem trobar pastures xerofiles, d'ambients secs desenvolupades sobre substrat ric en carbonats. Les pastures estan exposades a forts vents i condicions climatiques adverses, i el terreny es pedragos, motiu suficient perque les plantes creixin poc en alçada i es desenvolupi poca diversitat d´espècies.

Aqui les pastures són constituides per gespes de festuques d´ussona (Festuca gautieri) i hi viuen animals emblematics com el gall de fer, el trecanlòs, l´escurso i l´isard, entre altres.

Pla de Bacies

Croquis i ressenya ruta "Volta a pla de Bacies".

Fitxa tècnica: (Volta a pla de Bacies).

Grau de Dificultat: Baix.
Temps / Horari: 45 minuts
Desnivell / Quota màxima: 2.000 m. a 2.055 m.
Ús actual: senderisme, pastures, espai protegit natural.
Estat: bo
Senyalització. Bona (Fitas de fusta amb un punt de pintures de color blau, palafones explicatius i pals de fusta indicatius)
Llocs de valor: Refugi de la Bòfia, Bassa de Bacies, Mirador de Urdoll, Mirador de l'Portell, etc.
Època: Tot l'any, a l'estiu evitar les hores de forta sol. A l'hivern anar abrigats amb calçat adecuedado i l'equip necessari segons condicions meterològiques (Raquetes de neu, grampons, bastons, brúixola, etc.). Portar aigua.

Pla de Bacies.

Monòlit de Pauet Serra Forn.

Pista Prat de Piquer. (Guti, Marieta, Jose i Yolanda).

Rasa de Prat de Piquer.
Acabant de la ruta de pla de les Bacies, passarem al costat de l'monòlit dedicat a l'muntanyenc i president fundador Pauet Serra Forn, de l'Club Esquí Port de Comte / Solsona.
Que en la dècada dels anys 50 's, va compra la muntanya de Port del Compte als ducs de Medinaceli que en aquells i aquelles moment eren a els propietaris també de l'Castellvell.

Arribem de nou a punt d'inici d'aquesta petita ruta. Descansem i vam decidir fer el retorn, tornant sobre els nostres passos fins al Clot de la Vall i la zona d'estacionament de l'Estivella.
Permetent algun @ s esquiar una mica sobre la pista de l'Rassa de Piquer. Fi de la nostra sortida esperem que us agradi i sigui del vostre gust.

Clot de la Vall.

Parking de l´Estivella- Port del Comte ( Jose, Yolanda, Marieta & Guti).

Fitxa tècnica: (Clot de la Vall a Prats de Bacies).

Grau de Dificultat: Baix.
Temps / Horari: 4 hores 30 minuts
Desnivell / Quota màxima: 1.941 m. a 2.150 m.
Ús actual: senderisme, esportiu, oci, espai protegit natural.
Estat: bo
Senyalització: Regular (Palafones explicatius, i algun pal indicatiu. Encara que s'intueix bé i les pistes o camí estan molt marcats o trepitjats).
Llocs de valor: Bassa de Clot de la Vall, Estació d'esquí Port de Comte, Portell de l'Llop, Prat de Piquer, Prats de Bacies, Refugi de la Bòfia, Bassa de Bacies, Mirador de Urdoll, Mirador de l'Portell, etc.
Època: Tot l'any, a l'estiu evitar les hores de forta sol. A l'hivern anar abrigats amb calçat adecuedado i l'equip necessari segons condicions meteorològiques (raquetes de neu, grampons, bastons, brúixola, etc.). Portar aigua i una mica de menjar.

Rutes i croquis de les diferents ascensions al Port de Comte extret de.- https://www.bergfex.es/ (Itinerari d'aquesta ressenya de color mostassa "Clot de la Vall a Prats de Bacies).