jueves, 20 de febrero de 2020

Ascensió Creu del Montmell - Via Aresta de SRG, IV/IV+ - 170 m. La Junconsa del Montmell (Tarragona).

Castell + Creu del Montmell (Intineraris de Esq a Drta Josep Baqués i Esteve, Espolón Guerrero i Jordi Carbonell Gesti) foto extreta de.- http://luichy-lanochedelloro2.blogspot.com/

La Juncosa de Montmell està situada a la província de Tarragona, ens acostem a un lloc tocat per successius incendis tot i que ja comença a estar bastant recuperat i amb molta vegetació arbustiva (grans cúmuls de garric - Quercus coccifera).
La seva part mes elevada cim de la Talaia de l'Montmell, és una ruta clàssica que atrau molts excursionistes, aquesta dins de la llista de les 100 Cims de la FEEC. També conserva un bon patrimoni de l'romànic català l'ermita de Sant Miquel, La Nova Ermita, les ruïnes de l'Castell en una de les seves cims, etc.

En el seu perfil bicèfal, coronades seus cims per les ruïnes de l'Castell (Castell ó Dent del Montmell) en un costat i a l'altre una gran Creu de pedra (Creu del Montmell). Els quals identificarem amb facilitat gens mes fixar-nos. Ens vies de diversos llargs que recorren arestes poc definides i discontínues, però recorregudes amb certa assiduïtat donada la seva escassa dificultat i generós equipament. El lloc posseeix una tranquil·litat i bellesa que li donen un plus d'originalitat en aquestes terres poc (o gens) pròdigues en parets de més d'un llarg de longitud. D'altra banda a baix La Creu ha un sector d'escalada amb  itineraris d'1 a 3 llargs i que compta amb línies força interessants, la majoria amb poc equipament però molt bones per practicar amb la col·locació d'assegurances flotants. Lamentablement l'equipament existent es troba bastant deteriorat.

Per la nostra part dir que la nostra intenció era realitzar una d'aquestes arestes, però no vam saber trobar el seu inici. Així que no resignats a anar-nos amb les mans buides, vam decidir realitzar la nostra pròpia aventura, en la qual vam obrir aquest nou itinerari anomenat Aresta SRG (que coresponde a les inicials de la cordada. Sara, Ruben i Guti). Esperem que us agradi !!.

Àrea Recreactiva Forestal del Montmell. (Sara & Ruben).

Àrea Recreactiva Forestal del Montmell.

Pista Forestal.

Des de Barcelona, agafarem l'A2 i sortirem per la sortida 599 cap a B-24 direcció Vilafranca del Penedès. Passant per N-340 travessant Vallirana fins Arboç. Un cop allà anem direcció Llorenç del Penedès i després Bisbal del Penedès. En Bisbal del Penedès anem cap a Juncosa de Montmell. Travessem Juncosa de Montmell, i a la nostra dreta veurem un cartell en direcció Vall de Sant Marc i retolat com "Àrea recreativa forestal de Montmell". La pista aquesta alguna cosa deixada però és transitable per a gairebé tots els vehicles inclosos turismes, sempre vigilant anant amb cura. En arribar a aquesta àrea (amb aparcament, bar, barbacoes, ...) es pot deixar el vehicle aquí. En època d'hivern té horaris fins a les 17:00 h. Si preveiem en aquesta epoca que trigarem més podem deixar el vehicle tornant a la pista principal fins a trobar a l'esquerra l'església "nova" del Montmell i aparcar, ja que una cadena barra el pas.

Un cop estacionem el vehicle, des de l'Àrea forestal de Montmell comença un sender gairebé paral·lel a la pista per la qual hem vingut amb el vehicle que va des de l'església Nova de Montmell a l'Església Romànica de Sant Miquel s. XII (Pal indicatiu a l'inici amb diverses indicacions més, jejeje). Després el "camí de les Ermites", es dirigeix cap al Castell de Montmell

Passarem una barrera de ferro de color verd, i seguirem gairebé cap a l'Ermita romànica de Sant Miquel. Ara és quan la maten, per anar cap al sector de la Creu de l'Montmell hem de seguir una senda paral·lela a el de l'ermita, situat una mica per sota (hi ha cartells amb el nom i identificacion d'algunes plantes, arbustos i arbres). Un cop sota la paret se suposa que hi ha un altre sender que arriba als peus de via ???. Nosotro seguim fins pràcticament arribar a la cara Oest pel sender i quan vam veure l'inici o final d'una aresta de la Creu de Montmell. Vam decidir que de perduts a el riu. I just aquí vam decidir començar la nostra aventura i donar pas a l'obertura d'aquest nou itinerari que aquí us expliquem. jejeje.

Esglesia romanica de Sant Miquel.

Inici de la Aresta, Creu del Montmell.

L'inici d'aquesta aresta, se situa en gairebé a la fi de la paret de el sector d'escalada de la Creu de l'Montmell. A pocs metres de camí, on creixen uns petits pins (Pinus) i un gran mantell de Garrics (Quercus coccifera) que haurem de travessar per arribar a peus de via.

Un cop hem arribat a la base de la paret. Davant nostre s'alça un muret vertical, amb moltes possibilitats per a auto assegurar-nos. Moltes fissures i alguna esquerda. Comencem a escalar per la dreta entrant en una mena de diedrito on col·loquem un primer friend. Un parell de passos més i vam sortir per dalt de l'murito. Remuntem o millor grimpamos alguns ressalts mes, a la recerca d'un pi per muntar la nostra primera reunió. Pel camí podem muntar algun pont de roca per estar mes segurs. Arribant a el pi veiem que té un niu de processionària (Thaumetopoea pityocampa) unes erugues molt molestes i urticants. Així que vam decidir muntar la R1, uns metres més amunt en un sortint de la roca hi ha la possibilitat de muntar un bon parell de ponts de roca. R1, vam muntar un parell de ponts de roca amb un cordino i una baga llarga. Tirada neta uns 30 metres.

Guti, Sara i Ruben, R1.

Sortim rectes des de la R1, i vam acabar de remuntar un muret tombat. Des d'aquí gairebé caminant uns pocs metres per una zona arbustiva. Fins a arribar a una altra sèrie de ressalts a la dreta. I tornem a buscar de muntar la R2, en un petit pi. A la base d'un mur més vertical on creix un altre pi mes gran. On el primer pensament nostre era fer la segona reunió. I en la ressenya així ho hem volgut reflectir. R2, enllacem una baga llarga a un petit pi i un friend en una fissura. Tirada neta uns 30 metres.

L3 (IV/ IV+).-

Sortim des de la R2, escalant un mur vertical amb fissura on podem assegurar-nos, sinó ho veiem clar podem flanquejar o vorejar-lo per la dreta i sortim al costat d'un pi de grandària mitjana, a la roca de a la banda d'aquest podem muntar un pont de roca per assegurar. Continuem grimpant per diverses roques, de nou el nostre objectiu és arribar a un altre pi per muntar la R3. A l'arribar a aquest al seu peus veiem una instal·lació o reunió, que vam aprofitar i vam muntar la nostra tercera reunió. Creiem que pertany a la Via Joanet-Tomàs o potser Com brilla meva enamorada. A la ressenyes més o menys hem intentat reflectir la seva posició. R3, Diria què tres burins amb xapa deteriorada units amb un cable trenat aquest lligat amb una pernones i un mall per a realitzar maniobra de ràpel. Reunió amb possibilitat de rapelar. A vigilar molt l'estat de la instal·lació en si. Tirada neta uns 40 metres.

R3, R2 Via Joanet-Tomàs.

Baix Penedès.
L4 (III).-

Sortim des de la R3, remuntant per una placa tombada amb moltes possibilitats de col·locar alguna autoassegurança (friends, tascons a el gust). arribem a una lleixa amb una mica de vegetació i de seguida un altre que fa metres de grimpada per la roca fins arribar de nou a un altre pi, jajaja. Per descomptat per muntar reunió. En l'ascens a aquesta veurem dues reunions bastant precàries, de les possibles vies 10è Aniversari i Variant. A causa del seu estat que no ens dóna molta confiança preferim muntar uns metres més amunt la nostra R4 a la roca al costat de el pi. R4, muntem amb un cordino pont de roca i un friend. Tirada neta en uns 30 metres.

R4, Ruben & Sara.

R2, Via 10è aniversari.

Guti, L5.
L5 (III).-

Sortim rectes des de la R4, escalant per diversos ressalts on és fàcil colcar algun autoassegurança, algun pas puntual. Però sense gaire dificultat tendència cap a l'esquerra per aprofitar tots els trams de roca més o menys escalable o que tinguin una mica de gràcia. Passem a una zona molt arbustiva. Una ultima roca amb alguna cosa. I com no vam muntar la R5 en un pi a pocs metres del cim, on ja veiem la Creu de l'Montmell. R5, muntem eunón amb dos bagues llargues en un pi. Tirada neta uns 40 metres.

Creu del Montmell. Fi de Aresta.

Acabem de pujar fins al cim, on està ubicada la Creu de l'Montmell. Mengem alguna cosa, fem les fotos de rigor. Després d'això vam decidir fer el descens.

Ens dirigim cap al cim on aquesta ubicades les ruïnes del Castell de Montmell, podem seguir les marques verdes de pintura que s'ajunta a vegades amb les de sender local (Verds i Blanques). Recorrem des de la Talaia de Montmell fins a la Creu de pedra tota la carena. Un cop a la Creu de pedra baixem per darrera cap al coll que hi ha entre el castell i la gran creu de ciment. Si estem atents, durant aquesta curta baixada localitzarem 2 "bufadors" (també anomenades boques calentes), un parell de petites coves on, segons l'època, pot sortir aire calent de l'interior de la muntanya. Després agafarem cap a dreta un sender que baixa en diagonal cap a l'Església romànica de Sant Miquel. Seguint marcat amb marques verdes i blanques. Des de l'església romànica baixem cap a la pista on veurem l'església nova de Montmell i tornem pel mateix camí fins al Àrea forestal on tenim aparcat el vehicle.

Castell del Montmell.

Cim Creu del Montmell (Ruben, Guti i Sara).

Creu del Montmell.
 Via: Aresta de SRG.
Zona: Creu de Montmell.
Dificultat: IV +
Dificultat obligada: IV.
Grau d'exposició: Mitjà / Baix.
Grau de compromís: Mitjà.
Equipament: Via desequipada, cal muntar reunions. Possibilitat de fer algun ràpel des de reunions d'altres vies que es poden trobar durant l'itinerari.
Material: 6 cintes exprés (alguna llargues), jocs de friends, joc de tascons, cordinos per ponts de roques i bagues savineras
Orientació: Sud / Sud-oest.

Croquis i ressenyes Creu del Montmell - Via Aresta de SRG, La Junconsa de Montmell (Tarragona).