lunes, 1 de junio de 2020

La Vall de Pomar SL- C 140, Badalona (Barcelona).

Font del Pop ó Beu i tapa.
Comencem de nou amb les nostres marxes amb aquest itinerari circular ens porta a descobrir comunitats vegetals típicament mediterrànies com l'alzinar, pineda o el bosc de ribera. Comprovarem els efectes dels incendis i la recuperació de les poblacions de la flora i la fauna que al llarg dels anys han donat lloc a grans extensions de matolls i màquies, amb algun roure i alguna alzina a la part més alta de l'recorregut.

Descobrirem com l'orografia i la composició geològica d'aquesta part de la Serra de Marina han contribuït a configurar el territori. També, descobrirem les masies, les restes d'antigues vinyes i l'aprofitament de l'granet de la vall, i com l'ús del territori per part dels seus pobladors, al llarg de l'història, ha transformat el paisatge. A prop de l'inici de l'itinerari trobem el poblat ibèric del Turó d'en Boscà, que podem visitar contactant amb el Museu de Badalona.

Crta. de Can Ruti, BV-5011.

Des de Barcelona, venint per l'avinguda Meridiana, girarem a la recerca de Passeig de Santa Coloma i després agafarem la B-20 direcció Badalona, Tiana, Montgat.
Sortirem a la sortida 21, cap a l'Hospital Universitari Germans Trias i Pujol. Continuarem per l'avinguda de Conflent i girarem cap a l'esquerra per la carretera de Can Ruti, BV-5011.
A pocs metres podrem estacionar al polígon industrial Bonavista. Al costat alguna de les naus de el poligono o pel carrer de la Pelleria.

Emtrada a Escola de Natura "Angeleta Ferrer".

Can Cabres.
Recorregut.-

Un cop hem estacionat el vehicle pel polígon industrial de Bonavista al municipi de Badalona. Seguirem caminant uns metres per la carretera de Can Ruti, BV-5011, passant per davant de la entreda Can d én Boscà fins arribar a la desviació cap a l'Escola de la Natura "Angeleta Ferrer" Can Miravitges. Seguirem per una pista de terra seguint el mur de Can Cabres. Fins a un desviament amb un pal de fusta vertical, seguirem uns metres mes per la nostra esquerra fins arribar a Can Miravitges. Aqui té inici la nostra ruta.

Castell de Gotmar.

Entrada a Can Miravitges.
Iniciem la nostra ruta per la vall de Pomar, partint des de Can Miravitges, la història d'aquesta masia es remunta a l'any 1.002 i creix per l'adquisició d'altres finques. Can Miravitges viu una gran expansió a partir de la s. XIX, el pintor Antoni Ros i Güell, li acaba donant la imatge actual. A dia d'avui és de propietat municipal i és l'escola de Natura Angeleta Ferrer i unes dependecias museístiques de la masia, es pot vista demanant cita prèvia a Museu de Badalona.

Can Miravitges.

Ca l´Arquer.
Comencem partint des de la porta d'entrada de Can Miravitges, i tornarem sobre els nostres passos en direcció a Badalona. Passarem prop de Ca l'Arquer, una construcció documentada des del s. XV, de caràcter tradicional i amb golfes d'aspecte basilical, amb elements arquitectònics remarcables amb la porta emmarcada amb pedra d'arc de mig punt, una finestra gòtica i l'arc d'entrada a la finca.

Can Cabres.

Riera de Pomar.
Arribant a l'alçada de Can Cabrer, una altra masia amb una finca antiga de les quals es té notícies d'abans de segle XVII. Aqui girarem per la nostra esquerra acord el sentit de la marxa, pal indicatiu i primera fita de fusta amb marques Verds-blanques de sender local SL- C 140. Continuarem per un corriol que voreja aquesta finca i ens portés fins a la pròpiament dita Riera de Pomar .

Can Colomer.
Seguirem en sentit descendent per la Riera de Pomar paral·lelament a el mur de l'Castell de Gotmar.
Quan s'acaba el mur a tocar de la riera, el camí gira cap a la izquieda cap a Can Colomer, situada sobre una antiga vila romana, es té notícies d'aquesta masia des del s. XV. Més endavant, al segle XVI, es van construir el nucli original. Després la masia va ser ampliada i reformada, convertint-se en una casa senyorial.

Murs del Castell de Gotmar.

Turó d´en Boscà.

Pomar.
Passarem pel mig d'un gran camp, a la primavera podrem sentir i sentir el brunzit dels insectes.
A la fi de la pujada, les indicacions de l'itinerari ens porten a un camí asfaltat, que ve des del lateral de la B-20, seguirem a la nostra esquerra durant uns metres. Podent observar el Castell de Gotmar. Casa senyorial fortificada, emplaçada sobre la vila romana. L'edifici ens ofereix restes de diferents estils i segles, destaquem els elements gòtics amb la galeria, les finestres i les gàrgoles.

Castell de Gotmar.

Can Vestit.

Agafarem un sender a la nostra dreta que passés entre la paret de Can Vestit i una finca veïna.
Can Vestit és una masia d'estil colonial de l'any 1.865, molt ben conservada. En l'actualitat és un restaurant.
Seguint pel sender, deixarem el dipòsit d'aigües de Pomar a la nostra dreta, aquest pintat amb un bonic grafit.

Diposit de aigues de Pomar.

Entrada Can Vestit.
Creuarem un altre carrer asfaltat (l'entrada a l'restaurant de Can Vestit), aquest carrer ja toca amb la urbanizacióin de Mas Ram. Seguirem per un camí senyalitzat, anar per sota de l'pi caigut, seguint el sender més evident. Aquest ens portarà fins a l'antiga pedrera de Pomar, que aquesta enmig d'una densa brolla mediterrània.

Pedrera de Pomar.

Murs de pedra seca.

Vall de Pomar. (Turó d´en Boscà).
A l'esquerra de la pedrera de Pomar contínua l'itinerari entremig d'una pineda de pins blancs (Pinus halepensis) i Pi Pinyoner (Pinus pinea),. El sender segueix cap amunt entre albades i unes antigues i ben conservades parets de pedra seca. A vigilar per aquesta zona ja que s'utilitza bastant com trialera i és un baixar gairebé constant de ciclistes.

Guti.

Hospital Universitari Germans Trias i Pujol.
Arribant gairebé a dalt, girarem cap a la dreta, podrem observar diferents vistes des del Turó d'en Boscà, la muntanya de Montjuïc, l'Hospital Universitari Germans Trias i Pujol (Turó de Can Ruti) i el Turó d'en Seriol.
El camí s'endinsa al bosc, cap a l'esquerra, en direcció nord-est. Ho fa vorejant la vessant més propera a la urbanització de Mas Ram, que ens quedés a la dreta. Veurem Montgat i la població de Tiana.

Turó de l´Home.

Turó dels Sacrifici.
Sortint definitivament de bosc, entrarem en una zona cremada durant l'estiu de l'any 2.001 i que aqhora es troba en un estadi de brolla alta i garriga.
El corriolet passa per sota de les torres d'alta tensió i ens deixés en el turó dels Sacrificis, un explanadita amb graveta gris, a la dreta veurem el pedestal de l'mirador de l'Sacrifici d'Abraham. Una mica més endavant un palafon al Mirador de la Cartoixa de Montalegre. Els quals ofereixen unes vistes esplèndides sobre el vessant marítim de el Barcelonès i el Maresme.
Tocant la carena de la Conreria, veurem l'antic seminari de la Conreria, avui dia una casa de colònies i sota la Cartoixa de Montalegre.

Mirador del turó del Sacrifici d´Abraham.

Cim Turò de l´Home.
Tornem sobre els nostres passos, i vam decidir continuar pujant per coronar el cim del Turó d'l'Home. Fent així una variente en aquest itinerari.
El Turó de l'Home té una alçada d'uns 362 metres sobre el nivell de mar i limita Tiana amb el municipi de Badalona. És la muntanya més alta de Badalona. Als seus peus es troba la urbanització de Mas Ram.
En el seu cim trobarem una gran torre d'alta tensió. I gairebé desaparegut el seu punt geodasico.

Marieta & Txiki, Cim Turò de l´Home.

Torre d´Alta Tensió.
Des del Turó de l'Home vam començar el descens, ens dirigim cap a la Torre d'alta tensió passant per sota d'ella seguint un camí descendent que ens portés fins a la pista de l'GR 92. Continuarem per la pista ampla en direcció Turó de Can Ruti (Hospital Universitari Germans Trias i Pujol).
Arribarem fins a l'aparcament superior de l'Tanatori de Can Ruti. Baixarem per les escales a triar si mecàniques o de graons de fusta. continuarem fins al berenador de Can Ruti.

GR 92, Tram

Pedra Granitica.

Es tracta d'una àrea recreativa accessible a persones amb cadires de rodes, i disposa d'aparcament, 12 taules (dues adaptades per a discapacitats), 12 barbacoes (servei de lloguer) i un bar, que obre cada dia o només els caps de setmana, segons l'època de l'any. També està un Punt d'informació de parc obert els dissabtes i festius de 10 a 14 h.

La Font de l'Pop, està situada al marge mateix de la riera de Pomar, haurem d'anar a peu, un dels camins més freqüentats, és baixar des del Berenador, paral·lel a la riera, passarem per sota de la carretera, la Font de l'Pop , que és molt antiga i popular, també coneguda com la Font de beu i tapa.
A pocs metres trobarem a la dreta de l'edifici on hi ha la Mina de la Font de l'Pop.
La Font de l'Pop, neix en una mina d'aigua i canalitzada per dins de la riera i surt per un tub a l'exterior, s'ha fet com una petita rampa on baixa l'aigua fins al rierol on es perd. Això s'ha fet per evitar que no es pugui agafar aigua, evitant-ne el consum i / o que s'utilitzi per rentar vehicles, com passava molts anys enrere.

Medendero de Can Ruti.
Continuarem pel camí que ens portarà pel marge dret de la riera. Caminarem per sota de l'ombra d'uns grans plataners (Platanus x hispànica), fins arribar a un trencall on girarem a la dreta, passant a la banda d'una estació transformadora i arribarem a el turó de Can Miravitges.
Continuarem vorejant per la dreta, passarem un pineda d'arbres joves, fins a trobar el camí cap a Can Miravitges, que ens deixés en poc en l'inici de l'itinerari. Esperem que us agradi aquesta excursió. Salut !!.

Croquis de la rura de la Vall de Pomar, SL- C 140, Badalona (Barcelona).

Fitxa tècnica: (Vall de Pomar).

Grau de Dificultat: Baixa (mitjana, si pugem fins al Turó de l'Home).
Temps / Horari: 1 hora i 25 minuts.
Desnivell / Quota màxima: 96 m. a 310 m. (Mirador el Sacrifici d'Abraham).
Ús actual: senderisme, patrimoni, espai protegit natural.
Estat: bo
Senyalització. Bona (Fitas de fusta amb marques verds- blanques SL- C 140, palafones explicatius i pals de fusta indicatius).
Llocs de valor: Can Miravitges, Ca l'Arquer, Can Cabres, Can Colomer, Castell de Gotmar, Can Vestit, Pedrera de Pomar, Turó - Mirador el Sacrifici d'Abraham, possible ascensió Turó de l'Home, etc.
Època: Tot l'any, a l'estiu evitar les hores de forta sol. A l'hivern anar abrigats amb calçat adecuedado i l'equip necessari segons condicions meteorològiques. Portar aigua.