miércoles, 8 de julio de 2020

Mal Pas de la Castellassa , RE Lucky Txei K3 (D-) "Canal Amagada" fins a la Mola "1.104 m.", Matadepera (Barcelona).

Agulla ó Roca de l´Esquirol.
Ja portavem temps darrera de realitzar aquest itinerari. Una altra curiosa manera d'arribar fins al cim de la Mola de Parc Natural de Sant Llorenç del Munt a l'habitual. En aquesta ens endinsarem primer per un estret pas no apte per a gent amb vertigen i després ens endinsarem en les entranyes de la Paret de l'Hemisferi Nord, pujarem per la Canal Amagada fins al seu cim. I des d'aquest cim arribarem a culminar el cim de la Mola, potser un dels cims més emblemàtiques de la província de Barcelona i aquest paratge natural.

Diposit d´aigua, PR- C 31. Camí dels Monjos.

Plecs de Llibres - Paret de la Carda.

Des de Barcelona, agafarem la C-58 direcció Terrassa, Manresa, etc. Sortirem per la sortida 12, cap a Sabadell Centre / Nord - St. Quirze V. Sud / centre. Seguirem les indicacions Sabadell Nord per la C-58c. Després agafarem la Ctra. De Matadepera la BV-1248 Arribant al municipo de Matadepera, pujarem fins al carrer Vista Alegre i estacionarem el vehicle al final del carrer al costat d'una gran masión de color blanc procurant no destorba a altres usuaris.
Un cop estacionat el vehicle, anirem fins al final de mur de la masión on veurem un pal indicatiu vertical "Camí dels Mojons / Carrer Vista Alegre de Dalt, etc" Pujarem per un camí que comença per darrere de la masión que ens portés fins a un dipòsit d'aigua. Aquest és el camí dels Monjos que solen agafar els senderistes per arribar al cim de la Mola.

Bri. A fons la Castellassa de Can Torres.

Mal Pas de la Castellassa.
Recorregut.-

Després estacionar el vehicle al carrer Vista Alegre de Dalt, per darrera del Gran Xalet puja una pista "El Camí dels Monjos PR- C31" que va cap a la Mola. Una indicació vertical a l'inici ens marca la direcció a seguir.

Després de pujar els primers metres arribarem a l'altura d'un dipòsit d'aigües, continuarem rectes pel camí cap a la Mola durant uns quants metres. A l'arribar a una bifurcació on veurem un palafon amb explicacions (restriccions d'escalada) i una senyal de pedra amb  rajoles deteriorada. A l'esquerra continuaríem cap a la Mola i les Roques de les Onze Hores. Anirem per un corriol que comença per la dreta que ens portés primer per una zona boscosa.

Després de passar un torrent, el corriol puja dret fins arribar gairebé a la base de la Paret de Plecs de Llibres, continuem cap al nord seguint el camí mes evident, hi ha algunes fites de pedres. Ens endinsem de nou per una zona boscosa que ens porta fins al Coll del Mal Pas (arbre caigut) en una explanada, descendim pel bosc i vam arribar a un pas estret. És el Mal Pas de la Castellassa.

Mal Pas de la Castellassa.

Paret de l´Hemisferi Nord i Cinglera del Bolet de la Castellassa de Can Torres.
El Mal Pas de la Castellassa:

Amb anterioritat va ser equipat amb un cable d'acer a manera de línia de vida. Té una longitud d'unes 30 metres. És una lleixa típica de la roca conglomerada de el Parc de Sant Llorenç del Munt, amb l'ample just per passar només una persona a la vegada. Amb una caiguda considerable.
En antany com a curiositat, quan no estava restringit el pas de vehicles motoritzats, alguns agosarats motoristes realitzaven amb les seves motos aquest pas.

Actualment aquest pas aquesta desequipat, i s'aconsella no realitzar-després dies de fortes pluges o nevades.
Continuem després de realitzar el Mal Pas de la Castellassa, haurem d'anar fixant-nos en les parets que tenim a la nostra esquerra en sentit de la marxa a uns 200 metres a l'esquerra veurem un sender que puja cap a la Paret de l'Hemisferi Nord, travessant la zona boscosa i que ens deixa a la base de la paret.

Sender d'accés a l'Agulla Amagada i la Cova de l'Elefant.

Sector d'escalada esportiva entre l'Agulla Amagada i la Cova de l'Elefant.
Un cop allà a la nostra dreta veurem la Cova de l'Elefant i a l'esquerra una canal coneguda o anomenada "Canal Amagada", que és on està ubicat el recorregut equipat de Lucky Txei. Entre la canal i la cova tenim un petit sector d'escalada esportiva amb vies molt interessants i a l'ombra, per als dies estiuencs.

Cova de l'Elefant.

Inici Recorregut Equipat Lucky Txei.

RE (Recorregut Equipat) Lucky Txei, K3 (D-) - Canal Amagada:

Aquest recorregut és una de la joies amagades de Parc Natural de Sant Llorenç del Munt, un secret a veus.
Es tracta d'un itinerari molt buscat i una mica desconegut a la majoria d'excursionistes que visiten el parc. Encara que sent un tram bastant curt ens permet salvar el desnivell fins al cim de la paret de l'Hemisferi Nord de manera molt curiosa i elegant, jejeje.

Després equipar-nos, es pot realitzar sense equipació però per evitar accidents millor anem equipats amb casc, arnes i dissipadora, si ho veieu necessari guants i baga o cinta per descansar.
La canal interior, darrere una agulla "Agulla Amagada" que s'obre estreta fins dalt deixant entrar una mica de llum. A primera vista impressiona i més si hem d'afrontar la pujada sense cable de seguretat.

Canal Amagada.

Guti, RE Lucky Txei - Canal Amagada.

En realitat un camí equipat d'uns escassos 40 metres de desnivell, es compon de quatre ressalts, el primer que ens introdueix en la cadena després de superar uns blocs de roca. Els tres següents ressalts disposen de petites grapes metàl·liques sent el primer pas el més esforçat atlèticament. Després avancem per una placa inclinada, més aèria però no exposada, fins a trobar la darrera grapa al costat d'una alzina. una mica abans d'arribar a l'tram superior de la canal veurem una campana a manera de detall final de l'recorregut. La pujada en si és fàcil però el precari de la seguretat fa que haguem de avançar amb tremp mesurant cada pas amb cura. Per a l'assegurament vam optar per anar pujant progressivament assegurats als esglaons amb els mosquetons de les cintes de la dissipadora.

Tram final RE Lucky Txei - Canal Amagada.

Font Soleia.

Dificultat: K3 (D -).
Aproximació: 40 minuts.
Durada: 15 minuts.
Retorn: 55 minuts
Desnivell / Quota màxima: 110 metres a 850 metres. (Cim de la Paret de l'Hemisferi Nord).
Passatges aeris: 0 de 3.
Equipament: Grapes de ferro acerat, no té línia de via, és convé extremar les mesures de seguretat. No apte per a nens i no iniciats.
Material: Dispadora, guants, casc i arnés, opcional: una baga + mosquetó per reposos. Corda d'uns 50 metres, descensor (vuit, revers, etc) i shut o cordino, per si optem per rapelar.

Croquis i ressenyes RE (recorregut equipat) Lucky Txei "Canal Amagada", Matadepera (Barcelona) extret de.- https://deandar.com/

Guti & Bri, Cim de la Paret de l´Hemisferi Nord.
Acabem de pujar fins al cim de la Paret de l'Hemisferi Nord, des d'on podem veure una preciosa Paronámica de la Cinglera de Font Soleia, unes de les zones d'escalada esportiva més gran i coneguda de el Parc Natural de Sant Llorenç. També per sota nostre veurem els cims de la Castellassa de Can Torres.
Per acabar aquesta sortida vam decidir pujar fins el Cim de la Mola i visitar el Monestir.

Agafarem un corriolet una mica desdibuixat que va cap a l'esquerra i sense sortir-nos d'aquest arribarem a trobar la pista de l'PR - C31 "Camí dels Monjos" i seguint les fites de fusta amb el requadre de color groc-blanc, gairebé sense pèrdua ens porta fins al cim de la Mola. Alli vam visitar el Monestir i voltants, fem fotos per donar constància. I després de menjar una mica vam començar el descens.

Sender desdibuixat.

La Mola ( Els Cingles dels Cavalls, Punta d´en Serreta i Roca del Moro).

PR- C 31. Cami dels Monjos.

Cim de La Mola.

Cim de la Mola, 1.104 m.
Descens ó Retorn:

Per al descens tornarem a desfer els nostres passos, seguint les fites de fusta que ens van indicar la pujada. En una de les nombroses interseciones de camins, seguirem sempre les que ens indiquen cap a Matadepera i Cavall Bernat.
I per últim les que ens indiquin a l'Caval Bernat, que ens faran passar pel cim de la Cinglera del Cap de Mort, sense desviar cal estar atents a les fites de pedres que ens introdueixen pel bosc, veurem una ultima bifurcació, baixar els graons i continuar rectes fins arribar a la collada entre el Cap de Mort i el Caball Bernat, des d'aquí arribarem al carrer de les Belles Roques i el carrer Vista Alegre on tenim estacionat el vehicle.

Monestir de Sant Llorenç de Munt.

Roca de l´Esquirol.

Cap de Mort.

Cavall Bernat.

Grau de Dificultat: Mitjana / Alta (Tram de l'RE Lucky Txei i Mal Pas de la Castellassa).
Temps / Horari: 2 hores i 40 minuts.
Desnivell / Quota màxima: 110 m. a 1.104 m.
Ús actual: Senderisme, Patrimoni, Esportiu, Turistico, Històric, etc.
Estat: Regular (A vegades és perdedor)
Senyalització: Camí dels Monjos, bones Fitas de fusta indicadores PR C-31 (Marques de l'requadre Grogues-Blanques), Restes de l'itinerari cal conèixer la zona i saber orientar-se, algunes fites de pedra + marques diverses.
Llocs de valor: La Mola, Monestir de Sant Llorenç de Munt, Mal Pas de la Castellassa, Can Pobla (si la visitem), Canal Amagada, Cova de l'Elefant, Paisatges de la Cingles dels Cavalls, etc.

Croquis i Ressenyes Mal Pas de la Castellassa, RE (recorregut equipat) Lucky Txei "Canal Amagada" i Cim de la Mola, Matadepera (Barcelona) extret de.- http://orriusteam.blogspot.com/