domingo, 10 de enero de 2021

Petit Vignemale, 3.032 m. des de l'Embassament d´Ossoue, Gavarnie ( França).

Zona de Estacionament de Gavarnie.

El Petit Vignemale és el cim més nord-oriental de l'massís de Vignemale i al costat de la seva "germana gran", l'emblemàtica cimera homònima, és a dir, Pique Longe del Vignemale, són les úniques que en el seu nom utilitzen el topònim de l'esmentat massís.
El massís de Vignemale s'alça en plena línia fronterera, situant-se l'esmentada cimera del Petit Vignemale íntegrament en territori gal-frances i encara que hi ha altres possibles rutes per des del vessant sud assolir el seu cim, els itineraris que parteixen des del vessant septentrional són els més indicats per aconseguir aquest objectiu. Un dels itineraris més senzills i menys complicats és el que ascendeix per la Vall d'Ossoue, passant pel refugi de Bayssellance un dels refugis guardats més alt de Pirineu. Convertint aquesta ruta en una de les clàssiques als Pirineus.

Podent realitzar fàcilment aquest itinerari en una sola jornada, habitualment també és un bon complement a la jornada d'accés a l'esmentat refugi per a posteriors ascensions a altres cims del massís.

Petit Vignemale.

Llama ó Guanaco & Guti, Gavarnie.

Des de l'Oficina de Turisme de Gavarnie agafarem la carretera D-128 "Le Village" després passa a ser "Baretge" i "Gnebre" que ascendeix cap al col de Tentes o a el Port de Bujaruelo / Port de Boucharo. Al primer revolt tancat agafarem el desviament que continua a el front per una estreta carretereta D-128 que puja cap a la Vall d'Ossoue tindrem a la banda constantment el gave d'Ossue. Un cop finalitzat l'asfalt vam decidir estacionar el vehicle a la vora de la pista encara que per als que ho prefereixin, alguns opten per pujar amb els vehicles fins al Embassament d'Ossoue. Nosaltres vam decidir fer a peu els aproximadament 4 o 5 quilòmetres que ens separen de l'esmentat Embassament. Al nostre pas deixem a la dreta de la pista la cabana de Milles per continuar per la pista, en suau ascens, fins a aconseguir la cabanya que destaca en els voltants de la paret de l'Embassament d'Ossoue.

Pic Petit Vignemale, 3.032 m.

Oulettes d'Ossoue.

Recoregut:

Comencem caminar cap a l'Embassament de Ossue i la Barraca d'Ossue, anirem seguint la pista i les marques de pintura de GR - 10 "vermella - blanca". A pocs metres de l'Embassament veurem uns palafones explicatius, sobre una activitat que es realitza a la zona que és el descens de l'Cannon de Ossue.
Arribant a l'Embassament de Ossue, ja veiem alguns vehicles estacionats, a prop es troba la Barraca d'Ossue, en un alt situat al costat de l'aparcament de l'Embassament, a el qual s'accedeix a través d'una pista d'uns vuit quilòmetres. accessible La pista es troba asfaltada els primers quilòmetres, però els últims tres o quatre són de grava amb alguna que altra pedra que ens obligarà a conduir amb precaució. De tota manera, anant amb compte s'arriba perféctamente fins al final de la pista.
La cabanya està en bon estat i es dorm a terra, sobre ciment. El problema és que a l'estar al costat de l'aparcament, és molt fàcil que estigui ocupada, per la qual cosa caldria buscar altres alternatives per dormir: la Cabana de Milles, que es troba uns dos quilòmetres. abans, venint per la pista, o si no, anar a la Cabana de Lourdes, que es troba a una 1/2 hora caminant des de l'Embassament; això comptant que no es vulgui pujar a el de Bayssellance.
El refugi és un punt de partida idoni per a realitzar ascensions al Massís de l'Vignemale, així com per a senderistes que estan realitzant tant el GR-10, com l'Alta Ruta Pirinenca.

Presa de la Barrage d´Ossoue, 1.830 m.

GR - 10. (Passarel.la).

Continuem caminant al costat de l'embassament, deixant-lo a l'esquerra i encaminant els nostres passos cap al fons de la vall per terreny pràcticament pla. Arribem a la passarel·la que salva el torrent i per la qual creuarem a l'altra riba per continuar per la marcada senda que comença a guanyar altura.es una cascada amb nom no oficial al riu Ossoue a l'oest de Gavarnie. Destaca a el fons una gran cascada i cap a ella ens dirigim, hi ha dues cascades sense nom al riu Ossoue, però aquesta sovint es diu Cascade Oulettes d'Ossoue. Es va accentuant-se la pendent d'acord guanyem alçada.

Vall d´Ossoue.

Grottes Belleuve.

Després de seguir bon tram de pujada, baixem lleugerament a creuar el desaparegut "Pont de Neige", era un petit gelera perpetu sota el qual discorria el rierol. Aquí veurem una senyalització vertical que ens indica el camí a seguir "Refuge de Baycellance o cap a la dreta a Col des Gentianes i Refuge d'Estom". Una mica més endavant passem sota una altra gran cascada que aquesta vegada deixarem a l'esquerra el camí. De nou el sender comença a guanyar metres pràcticament sense descans per ascendir serpentejant i per herboses vessants, arribant a les "Grottes de Bellevue" Tres coves que es poden utilitzar com a refugis a peu de la Glacera Ossoue, no accessible a l'hivern i molt mullades a principis de estiu. Però acceptables per passar una nit, quan els idiotes no han orinat allà !!! Recorda portar un bon matalàs i una manta de supervivència per aïllar de terra.

Grottes Belleuve, 2.440 m.

Refugi de Bayssellance, 2.654 m.

Després de visitar les Coves de Belleuve continuem pel camí fins a arribar a la següent corba de la sendera, un pal indicador que ens indica que ens queden uns 30 minuts per arribar a l'Refugi de Bayssellance.
Construït en l´any 1.899 i renovat en 2.003, aquest refugi ha conservat la seva particularitat arquitectònica: coberta de coure i estructura abovedada. Punt de partida de la ruta normal de Vignemale, situat al cor de Parc Nacional, etapa imprescindible de el GR-10 o de la Haute Route Pyrenees, el refugi Bayssellance és un lloc ideal per gaudir de l'ambient d'alta muntanya enfront de la glacera d ' Ossoue, i descobrir la flora i fauna pirinenca. Amb una impressionant vista de el circ de Gavarnie.

Houkette d´Ossoue.

Houkette d´Ossoue, 2.750 m.

Vanessa, Super Meja!!!. jejeje.

Al Refugi ens acreditem, doncs serà el nostre lloc d'allotjament aquesta nit i ens descarreguem de part de el pes de les motxilles. Fem un descans mengem una mica i omplim les cantimplores d'aigua.
Després de realitzar tota aquestes activitat reiniciem l'ascensió al Petit Vignemale, continuem seguint per les marques de pintura vermelloses blanques de GR-10 cap a la Horcada d'Ossoue, aquesta dóna accés al vessant de Gaube. A l'esquerra ja apareixen, descomunals, els alts murs de la cara nord del Vignemale, amb els seus emblemàtics cims, Esquena de Chausenque, Punta de Chausenque, Pitó Carré i Gran Vignemale.

Abandonem les marques de sender transpirinenc GR-10 per agafar el marcat camí que neix a l'esquerra, començant un fort ascens pel vessant septentrional de el Petit Vignemale. Prosseguint inicialment per la carena, per iniciar l'ascens amb fort pendent per un pedregosa vessant, que zigzagueja més o menys diagonalment, en direcció a la carena nord-est de el bec.
Un cop prop de la carena, multitud de fites marquen diferents itineraris de pujada, tots amb poca dificultat.
Sequiremos les fites més propers a la cresta.
En una petita escletxa prodrem observar la Glacera d'Ossoue que tenim sota els nostres peus.
La glacera apareix completament esquerdat, ple de gel i àmplies esquerdes.

Cim Petit Vignemale, 3.032m.

Pique Longe ó Gran Vignemale.

Després d'una bona estona de lenta ascensió arribarem, a la fi, el cim del Petit Vignemale a uns 3.032 metres d'altitud.
El cim està format per dues puntes de semblant alçada.
A la primera hi ha un petit arena de pedres a manera de bivac.
La segona punta és el cim principal i està coronada pel clàssic fites de pedres.
Des de la mateixa cim s'albira la complicada bretxa que cal salvar per seguir la carena en direcció als altres pics més alts.
Les vistes són espectaculars tant sobre les verticals parets dels cims superiors a un costat com sobre la Glacera d'Ossoue a l'altre.
Mirant en direcció sud-est s'albiren al lluny les parets del Circ de Gavarnie, podent-se apreciar a la perfecció tots els seus emblemàtics pics, destacant en la seva part central la Bretxa de Roldán.

L@s Mej@s (Vanessa, Javi, Guti & Alfredo).

Glacier d´Ossoue.

Després d'un bon descans i realitzar algunes de fotos per donar constacia de la nostra visita a l'Petit Vignemale, arriba el moment de baixar.
Un ràpid descens ens situa de nou, sense cap problema, a la Horcada d'Ossoue des d'on prendrem el sender pel qual vam ascendir per ara retornar a l'Refugi de Bayssellance, el nostre allotjament per a aquesta nit.
A l'arribar ens donem un homenatge de cerveses i ens serveixen un sopar delicioses. El tracte i l'amabilitat dels cuidadors de el refugi és immillorable. Moltes Gràcies.

Circ de Gavarnie.

Croquis Ascensió al Cim del Petit Vignemale des des Refugi de Bayssellance extret de.-

Grau de Dificultat: Mitjana (Especial atenció a la pujada final i descens).
Temps / Horari: 6 hores i 49 minuts.
Desnivell / Quota màxima: 1.830 m. (Presa de Ossue) m. a 3.032 m. (Cim Petit Vignemale).
Ús actual: senderisme, pasturatge, espai protegit natural.
Estat: bo
Senyalització. Bona (Algun Panell informatiu, Pals Indicatius Verticals, Marques de pintures de el GR-10 vermelles - blanques i fites de pedres per arribar al cim).
Llocs de valor: Gavarnie, Embassament de Ossue, Cabanyes de Ossue i de Milles, Oulettes de Ossue i Cascades, Coves de Belleuve, Refugi de Bayssenllance, Cim Petit Vignemale, etc.
Època: Tot l'any, és una ruta una mica tècnica. A l'hivern anar abrigats amb calçat adecuadado i l'equip necessari segons condicions meteorològiques (raquetes de neu, grampons, bastons, brúixola, etc.). Portar aigua i alguna cosa per menjar.

Croquis Ascensió al Cim del Petit Vignemale des de l´Embassament d´Ossoue, Gavarnie (France) extret de.- https://meskcims.wordpress.com/