domingo, 24 de abril de 2022

Tossal de la Baltasana "1.203 m." La roureda de Roure Reboll, Prades (Tarragona).

Cim Tossal de la Baltasana.

El Tossal de la Baltasana és un turó que es troba a les muntanyes de Prades, a cavall entre la Conca de Barberà i el Baix Camp, entre Vimbodí i Poblet i Prades, a uns 2 km en línia recta d'aquesta darrera població. És vèrtex geodèsic amb els 1.203 metres sobre el nivell del mar, és el punt més alt d'aquestes muntanyes. S'hi accedeix pel sender de gran recorregut GR-171, que passa pel seu costat.

Forma part de la carena que parteix la conca de l'Ebre (riu de Montsant) de la del Francolí. És també el cim més alt de les comarques del Baix Camp i de la Conca de Barberà.

Al seu voltant hi ha l'única colònia de roure reboll (Quercus pyrenaica) de tot Catalunya.

Aquest cim està inclòs al llistat dels 100 cims de la FEEC.

Carrer Colomers.
Com arribar.-

Ens dirigirem cap a Prades per la carretera T701, si venim des de Reus, o per la carretera T700 si ho fem des de Montblanc. Un cop arribem a la població de Prades ens dirigirem cap al carrer Colomers on trobarem diversos llocs per estacionar el vehicle.

Pineda de Pi Roig (Pinus sylvestris).

Recorrregut:

Decidim fer l'ascensió al Tossal de la Baltasana mitjançant la ruta de la Roudera de Roure Reboll. Un cop estacionat el vehicle ens dirigim a l'inici del carrer Colomers hi ha un plànol informatiu de la ruta, al costat hi ha un pal indicador de rutes, la ruta de la roureda és la marcada amb el número 1 cap al Coll del Bosc.

El carrer passa a ser una pista de ciment fins que trobarem una cruïlla, continuarem cap a l'esquerra tal com marquen els pals indicadors de rutes cap al Coll del Bosc. La pista de ciment passa a convertir-se en un camí de terra.

Pineda de Pi Roig (Pinus sylvestris).

El camí continua mentre s'endinsa per la roureda. Aquesta comparteix espai amb altres espècies vegetals, principalment el Pi Roig "Pinus sylvestris", però també amb el castanyer "Castanea sativa", el roure martinenc "Quercus humilis", el roure de fulla petita "Quercus fagnea" i l'alzina "Quercus ilex" ".
A si mateix, amb espècies vegetals de port més reduït com el grevol "Ilex aquifolium", l'avellaner "Corylus avellana", l'arboç "Unedo arbutus", arç blanc "Crataegus monogyna" i altres espècies arbustives com l'estepa de muntanya " Cistus ", el bruc boal "Erica arborea", i la ginesta tintora "Ginesta triflora".
Encara que de forma menys habitual en alguns llocs els podrem trobar amb el reboll, la moixera "Sorbus", l´auro negre "Arce monspesatenium", el teix "Taxus baccata" i alguna salicàcia.

Formacions Rocoses

Anirem seguint els pals de fusta amb la fletxa de color verd, en el sentit de la direcció que marquen el sender. No té pràcticament pèrdua. També trobarem diversos plalafons informatius. A poc a poc el camí de terra es torna a sender, aquest va pujant.

El Roure Reboll es pot reproduir a partir de llavors o bé travessant rebrots de la cepa o les arrels, aquesta manera de reproduir-se és la que va donar el nom a aquests arbres. La paraula repullus vol dir rebrot.
Trobem dos tipus de rebrots, per soca aquest comença obtenint els nutrients necessaris de les arrels primàries, però ràpidament aquests rebrots formen les seves pròpies i es tornen independents.
Mentre que el rebrot de cepa, sorgeix a partir de la cepa d'un arbre pare del qual extreu els nutrients. Aquesta forma triguen més a poder genera arrels pròpies i independitzar-se.

Itinerari La Roudera de Roure Reboll.

Font de la mina de l´Obis.

Uns metres abans d'arribar al Coll del Bosc i un desviament a la nostra dreta que puja gairebé directament al cim de la Tossal de la Baltasana, marcada amb uns pals verticals indicatius. Veurem la Font de la mina de l´Obis, on antigament s´extreia baritina (mineral de la classe dels sulfats que s´utilitza en la producció d´aigua oxigenada, fabricació de pigments blancs i, pintures i en la indústria del cautxú).

Barranc del Titllar.

Roureda.

El sender arriba a una pista ampla de terra de color vermellós, davant hi ha un pal indicador de rutes. A la nostra dreta veurem un sender que ascendeix per la roureda, l'ignorarem, per aquest farem el descens de la Tossal de la Bataltasana. Seguirem fins arribar a la pista on veurem una bassa o un dipòsit d'aigua. Arribarem a una cruïlla de camins, ja a la part més alta de la ruta, a la dreta es troba el trencall cap al Tossal de la Baltasana, seguint les indicacions dels senyals o pals verticals "Tossal de Baltasana, Font de la Mina de l´Obis i Coll del Bosc Començarem a pujar suaument amb les vistes a la nostra esquerra del Barranc del Tillar.

A mesura que anem seguint la pista ens trobarem algunes indicacions més, nosaltres seguirem sempre les que es dirigeixen cap al Tossal de la Baltasana. En una tornarem a girar cap a la nostra dreta de nou envoltats per la roureda.

La roureda del Roure de Reboll "Quercus pyrenaica Wiild", és un espai natural protegit de les Muntanyes de Prades, molt present a l'entorn del Tossal de la Baltasana, aquest espai constitueix l'únic a Catalunya amb aquest tipus d'exemplars arboreus.
La roureda té unes 1.000 hectàrees, una part dins del paratge d'interès natural protegit de Poblet i la resta són petites propietats forestals privades del terme municipal de Prades.

Pista Forestal a la Tossal de la Baltasana.

Estació de Telecomunicacions

La pista arribant al cim, ens dóna pas al Mirador del Tossal de la Baltasana, on primer veurem un equipament de telecomunicacions. Aquest turó ubicat al terme municipal de Prades que compta amb un vèrtex geodèsic, una taula de pedra amb l'estrella dels vents, una taula d'orientació i un penell una mica més apartat. Gràcies als 1.203 metres d'alçada, el Tossal de la Baltasana és un bonic mirador des del qual podreu identificar molts punts d'interès. Arribaràs a veure el mar!

Cim Tossal de la Baltasana, Creu dels Vents.

Tossal de la Baltasana, 1.203 m.

El nus orogràfic de les muntanyes de Prades ocupa pràcticament tot el terme de Prades. A l'alineació nord-oriental, el massís muntanyós culmina a la muntanya de la Baltasana, flanquejat a l'est pel queixal d'Estat i al nord per la muntanya de Sales. El turó està entre la Conca de Barberà i el Baix Camp, entre Vimbodí i Poblet i Prades, a uns 2 km en línia recta d'aquesta darrera població. És vèrtex geodèsic (número 261129001) i, amb la seva altitud, és el punt més alt d'aquestes muntanyes.

Tossal de la Baltasana.

El retorn o descens el realitzarem, baixant del cim pel sender del GR-117, aquest ens deixarà en uns metres del Coll del Bosc, prop de la bassa o dipòsit d'aigua.
Anirem ara, cap a l'esquerra cap a Prades, passareu pel costat d'un dipòsit d'aigua. Uns metres més endavant arribareu a un altre encreuament de camins, aneu a l'esquerre cap a Prades. A partir d´aquí el camí és de tornada a Prades.
El camí us portarà directament fins al carrer Colomers on hi ha el planell informatiu, la tornada és més suau ja que fa baixada i no passa per senders, és tot camí de terra. Trobareu pal indicador de rutes, sempre seguint en sentit Prades. També trobareu pals de fusta amb la fletxa de direcció.

Prades.

Grau de Dificultat: Baixa.
Temps/ Horari: 1 h. 30 minuts a 2 h.
Desnivell / Quota màxima: de 925 m. a 1.203 m.
Ús: sí.
Ús actual: senderisme, turisme, espai protegit d'interès natural i patrimoni.
Estat: bé
Senyalització. Bona , recorregut molt evident i senders molt definits. (Senyalitzacions amb fites de fusta amb un logotip d'un arbre i pals verticals indicatius. Alguns palafons amb explicacions).
Llocs de valor: roureda de Roure Reboll, Font de la Mina de l´Obis, Tossal de la Baltasana, etc.
Època: Tot l´any. Eviteu a l'estiu les hores de més calor, a l'hivern aneu abrigats. Portar roba i calçat adequat. Aigua i alguna cosa per menjar.

Croquis Itinerari de la Roudera del Roure Reboll, Prades (Tarragona).