martes, 26 de abril de 2022

Ascensió Gorro Mariner "Via Sargantanes, V - 150 m." Monistrol de Montserrat (Barcelona).

Gorro Mariner.

Ens apropem a la Regió de Tebes o les Magdalenes (també conegudes com els Gorros) que formen el marc de fons tan característic que tanca l'horitzó de la muntanya quan la mirem des de la plaça del Monestir al Parc Natural de la Muntanya de Montserrat.
La Gorra Marinera, podríem dir és una de les Agulles més baixa del rosari dels Gorros. La seva forma ens recorda a la típica gorra de capità de vaixell.
Aquí trobarem alguns bonics itineraris per iniciar-se a les vies de diversos llargs a la cara més orientada al Nord o Nord-oest.

Camì de Sant Miquel.

Regió de Tebes "Les Magdalenes - Gorros".

Des de Barcelona, ​​agafarem primer la C-58 direcció Manresa, buscarem i sortirem a la Sortida Manresa, Montserrat, Andorra cap a la C-55 i des d'aquí fins a Monistrol de Montserrat. Passem el municipi de Monistrol i continuarem per la carretera amb força corbes fins a l'aparcament del Monestir de Montserrat (estacionament de pagament !!!). Un cop tinguem estacionat el vehicle. Tenim dues opcions la fàcil però una mica cara econòmicament o la llarga i cansada però barata econòmicament, jejeje.

La Barata és pujar pel conegut camí de Sant Miquel fins al Pla de les Taràntules, a tocar de l'estació superior del Funicular de Sant Joan.

L'opció còmoda i cara és prendre el funicular cap a l'estació superior de Sant Joan (descomptes als i federats). Un cop hàgim baixat a l'estació superior del funicular de Sant Joan. Sortirem al Pla de les Taràntules i continuarem per camí cap a Sant Jeroni, en només uns 5 minuts serem a la base de la Gorro Mariner.

Gorro Mariner.

Avel, Peus de Via.

R1. 1.

Arribant a la part baixa al costat Nord-oest del Gorro Mariner, localitzarem l'inici de la Via just al costat esquerre d'una característica bauma al mateix camí a Sant Jeroni. Per aquesta bauma travessa la via "Directa Incerta" que comparteix gran part de l'itinerari de la via "Sargantanes". Per concretar ens quedés a la nostra esquerra la via "Ninona" ia la dreta la via "Directa Incerta".

Veurem a pocs metres del terra ia alguna assegurança i molt seguit una altra, la via està força equipada. La dificultat més gran d'aquest primer tram és a l'inici. Després de fer un pas més vertical, la paret de seguida tomba i només hem d'anar seguint la línia d'assegurances, fins arribar a un primer ressalt on veurem una reunió amb químics, cadena, anella i un petit mosquetó, a l'esquerra veurem algunes reunions més. Aquesta la passarem de llarg per muntar la R1, uns pocs metres més amunt en un altre ressalt. R1, Tres parabolts amb xapa, dos junts amb cadena i anella. Reunió rapelable. 7 parabolts, reunió intermèdia i un cap de burí en uns 25 metres.

R1. 2.

L2 (IV/ IV+).-

Sortim des de la R1, fent els primers passos en diagonal cap a la dreta per anar seguint la línia d'assegurances. Encara que el tram és vertical es deixa fer molt bé gràcies a l'ambundància de bones preses i alguns forats. Localitzem la R2, en un altre ressalt a la nostra esquerra veurem novament algunes reunions més dels altres itineraris. R2, Dos parabolts un amb xapa casera, anella units per un cordino. Reunió rapelable. 6 parabolts en uns 20 metres.

Guti & Avel, R2.

Sortim rectes cap amunt des de la R2, per un tram vertical, que es deixa fer molt còmodament. Amb molt bones preses. Passarem un petit ressalt i arribant gairebé a l'alçada de les restes de l'Ermita de Sant Jaume a la dreta trobarem la R3, una mica lluny de la zona més sorrenca. A la derruïda Ermita de Sant Jaume es pot accedir caminant pel camí de la cara sud, el qual es pot utilitzar si es desitja, com a fuita ràpida i còmoda.
R3, dos parabolts. Reunió no rapelable. 4 parabolts i un esparrago, portar xapa recuperable roscada si voleu assegurar-vos en aquesta assegurança, en uns 20 metres.

Antiga R4.

L4 (III).-

Sortim des de la R3, per una zona tombada sobrepassant les ruïnes de l'Ermita de Sant Jaume per la nostra esquerra, fins a arribar a una zona una mica més vertical, on veurem els espits o forats de l'antiga R4, actualment desmuntada. Continuem ascendint, passant uns ressalts fins arribar a una gran lleixa/bauma, gairebé al final d'aquesta a la dreta veurem la R4. R4, doble reunió. Aquí s'ajunten dues reunions de diferents èpoques, una la més a l'esquerra amb dos burils amb xapa, tota una relíquia d'altres temps. Al seu costat, l'actualitzada i on realitzarem la reunió, amb dos parabolts xapes i anelles. Reunió rapelable. Dos parabolts potser tres, en uns 40 metres.

Guti & Avel, R4.

Sortim en flaqueig aeri cap a l'esquerra, des de la R4, a mesura que anem avançant en diagonal ens trobem amb molt bones agafades i preses. El llarg esta molt ben assegurat de vegades pot costar veure alguna assegurança. A meitat d'aquest comencem a pujar rectes i una mica més vertical, aquí la dificultat augmenta alguna cosa. Tram molt bonic i gaudit, potser el millor de tot l'itinerari. Localitzarem la R5, en una lleixa. R5, dos parabolts amb xapa. Reunió no rapelable. 8 parabolts en uns 30 metres.

Sortim rectes des de la R5, a molt pocs metres del cim, evitar d'apropar-vos molt a l'esquerra on veurem un bloc desplomat, on sembla que la roca està força descomposta. El tram és curt però amb bones preses a gaudir. Arribant al cim a terra veurem la R6. R6, dos químics i alguns burils (uns cinc) amb la xapa deteriorada. Reunió amb possibilitat de rapelar, però millor evitar-ho. Dos parabolts a uns 15 metres.

Cim Gorro Mariner.

Guti & Avel, Cim Gorro Mariner.

Instalacio de Rapel. R1 Via Normal.

Després de fer algunes fotos i gaudir de les meravelloses vistes des del cim del Gorro Mariner. Comencem les maniobres per baixar, al vessant Oest veurem una instal·lació amb un sol punt de subjecció, aquesta la podem fer servir per facilitar-nos descrimpar, vorejant uns arbustos i arribant per un terreny sorrenc fins a la instal·lació de ràpel de la Via Normal. Des d'aquesta instal·lació podrem fer un sol ràpel d'uns 20 metres fins al coll entre el Gorro Mariner i la Magdalena Inferior.
Un cop al coll podrem baixar per les Escales de Jacob cap al camí de Sant Jeroni i des d'allà agafar el sender cap a l'Ermita de Santa Anna i finalment les Escales dels Pobres fins al Monestir. O bé, baixar pel camí de Sant Miquel.

Rapel.

Croquis Gorros Mariner "Via Sargantanes", Monistrol de Montserrat (Barcelona) extret de.- http://joanasin.blogspot.com/

Via: Sargantanes.
Zona: Gorros – Montserrat.
Dificultat: V.
Dificultat obligada: IV+.
Grau d´exposició: Baix.
Compromís: Baix.
Equipament: Via equipada amb parabolts i algun burí de primera obertures. Reunions rapelables totes menys R3, R5 i R6 (Al Cim, millor rapelar des de les instal·lacions al vessants Oest.
Material: 8 cintes express (algunes llargues), baga d´ancoratge, R´s i casc. Opcional: alguna xapa recuperable roscada o tascó per estrangular espàrrecs.