viernes, 9 de junio de 2023

Ruta per Prades i la Roca Foradada, Prades (Tarragona).

Roca Foradada.

La Roca Foradada de Prades representa fer una ruta fàcil, curta i bonica. En poques paraules, té tot el que es pot demanar a una excursió en família.

D'una banda, enllaça amb alguns els punts d'interès principals del poble: l'ermita de Sant Antoni, el Llac de Prades i la Roca Foradada per un bonic passeig.
D'altra banda, pots reposar forces tant a l'anada com a la tornada. A l'anada, als establiments de la plaça major; a la tornada, al berenador del llac.

Portal, Prades.

Portal i Creu del Terme, Prades.

Aproximacio:

Des de Barcelona agafarem algunes de les Rondes de Dalt o Litoral cap a la B-10, continuem pels 2 carrils esquerres per continuar per C-58.
Des de la C-58, sortirem a la sortida 8 cap a E-15/AP-7, direcció Lleida/Tarragona, continuem per B-30, per anar cap a E-15/AP-7 pel ramal de l'esquerra en direcció Tarragona/Lleida.
Prendrem la sortida E-90/E-15/AP-7 de l'esquerra direcció Lleida/Tarragona/València. Continua a l'E-90/B-23 i seguim per AP-7, utilitzarem els 2 carrils drets per agafar la sortida en direcció E-90/AP-2/Lleida/Zaragoza i continuar per AP-2.
Sortim a la sortida 9 per incorporar-nos a Ctra. Lleida/N-240 en direcció L'Espluga de Francolí.

A la Ctra. Lleida/N-240, en una rotonda, continuarem recte per TV-7004. Més endavant una altra rotonda continuem cap a TV-7005, girarem a la dreta cap a T-700, fins a arribar a la població de Prades. Uns metres abans de  la Creu del Terme, haurem de girar a la nostra esquerra cap al carrer dels Colomers, aquí trobarem una zona d'estacionament (de pagament), per poder estacionar el vehicle.

Portal, Prades.

Pça Major + Font Monumental, Prades.

Recorregut:

Després d´estacionar el vehicle, prop de la zona d´estacionament al carrer dels Colomers, ens dirigim per la carretera de l´Espluges cap al Portal i la Creu del Terme de Prades. On aprofitem per fer una visita i veure la localitat.

Prades és un municipi de la comarca del Baix Camp, a Tarragona. El poble és al bell mig del Parc Natural de Muntanyes de Prades, a 950 m d'alçada.

També es coneix el poble com a Vila Vermella per la pedra arenosa de color vermellós amb què es va construir tot el nucli urbà, originari de l'època musulmana. Prades va ser un dels comtats més importants de la Corona d'Aragó, i per això es van aixecar les muralles que envolten gairebé la totalitat del nucli antic i són patrimoni artístic de Catalunya. És molt peculiar l'ermita de l'Abellera, incrustada sota una cova a les roques de la muntanya.

Casa de la Vila, Prades.

Prades.

La plaça, l'església, el castell i les muralles són els elements principals que van determinar, des de l'època medieval, la configuració i l'organització interna de la vila. L'església de Santa Maria la Major, documentada des del 1.194 és una construcció eclèctica, de transició del romànic al gòtic i amb una façana principal amb elements renaixentistes. El castell, del qual per desgràcia ens en queda molt poc, estava situat a l'extrem nord-oest de la població. El seu mal estat de conservació fa que sigui molt difícil la seva interpretació correcta. Va ser la seu dels comtes de Prades fins que la cancelleria es va traslladar al castell de Falset. L'element del conjunt més ben conservat ha estat l'església del castell, dedicada a Sant Miquel, de la qual queden pocs vestigis visibles, únicament l'absis amb la volta en ruïnes, un tram de la nau i una antiga capella lateral a l'extrem est del mur nord.

Fonda Espasa, Prades.

Després de visitar la població, ens tornem fins a l'entrada principal Plaça de Sant Roc “El Portal i la Creu del Terme”, per començar aquesta curta ruta a la Roca Foradada. Creuarem la carretera i davant tenim la Fonda Espasa.
La Fonda Espasa és un negoci de tradició familiar que ofereix un allotjament confortable i un tracte atent. Fundada el 1.951 i va ser remodelada completament l'any 2.002, disposa de divuit habitacions d'estil clàssic. Les estades, decorades de manera senzilla, són àmplies i estan equipades amb bany complet, calefacció individual, televisió i connexió Wifi a Internet gratuïta. El restaurant de la fonda ofereix cuina tradicional de muntanya elaborada amb productes autòctons i de temporada.

Carrer de Sant Roc, Prades.

Escola Publica Serra de Prades, Prades.

Continuarem cap a la nostra dreta vorejant el carrer de Sant Roc, fins a passar l'Escola Publica Serra de Prades al carrer Pau Picasso. Al costat d'aquesta podrem veure un palafon explicatiu d'itineraris per la Serra i Muntanyes de Prades i alguna indicació vertical "Ermita de Sant Roc / Ermita de l'Abellanera" així com unes indicacions de limitació de velocitat i alvertiment per als vehicles. Seguim rectes pel carrer Pau Picasso i aquest es converteix en una pista forestal, poc després de passar les últimes edificacions, veurem l'Ermita de Sant Antoni.

Carrer Pau Picasso, Prades.

Ermita de Sant Antoni.

Aquesta ermita és en honor a Sant Antoni, està situada a pocs metres del centre neuràlgic de Prades, a prop de les escoles. El lloc, una petita placeta envoltada d'una arbreda. La construcció és de pedra vermellosa, característica de Prades, també hi ha ubicada la Font de Sant Antoni.

Explica que el seu origen se situa (a manera d'hipotesi o llegenda), arran d'un miracle que va succeir el dia 13 de juny de l'any 1681, diada de Sant Antoni de Pàdua, que va consistir a evitar que una gran plaga de llagostes, abalancés sobre el terme de Prades. El que se sap és que el 13 de juny de l'any 1696 va ser beneïda l'errmita de Sant Antoni sota la regència del rector Jaume Gassol.
Ja al segle XX ia casua del seu estat ruïnós, es va decidir fer una resconstrució. L'edificació actual data dels anys 1958-59, d'una sola nau semicircular, reforçada amb contraforts i amb obertures de doble esqueixada. Presidint l´altar la imatge de Sant Antoni de Pàdua.

Font de Sant Antoni.

Carrer de Jaume Huguet, Prades.

Txiki.

Continuem per la pista forestal, fins arribar a una cruïlla, aquí seguirem cap a la nostra esquerra, a la nostra dreta tindrem un tancat que evita l'accés a una plantació d'avellaners i una bassa de aigua. Arribarem fins al carrer que neix amb una pujada, el carrer de Jaume Huguet, pugem per aquest carrer, deixant el trencall a la dreta cap a les Ermites de Sant Roc i l´Abellanera.

Anem pujant el carrer de Jaume Huguet, fins a veure a la nostra dreta una cadena que talla el trànsit a vehicles de motor amb una indicació vertical “El Tossal de la Baltassana / la Roca Foradada i els Pics”. Deixem el carrer i ens endinsem per una pista cap a una preciosa zona boscosa.

Quercus pyrenaica, amb aquest nom es coneix una mena de roure de distribució atlàntica majoritàriament que, al contrari del que es podria pensar, el seu únic reducte de Catalunya se situa al sud, aquí, a les Muntanyes de Prades. A les faldes del Tossal de la Baltasana aquest arbre caducifoli es combina harmoniosament amb alzines, pins vermells, grèvols, castanyer, formant racons boscosos de gran bellesa, en un ambient poc usual per a aquestes latituds.

Carrer de Jaume Huguet, Prades.

Acces a la Roca Foradada i Els Pics.

Cova dels Capellans.

Després d'uns centenars de metres recorreguts, passarem per la coneguda Cova dels Capellans, petita cova de 5 metres de llargada per 12 metres d'ampliada a la boca, com a nota curiosa assenyalar que com que és al costat mateix d'un camí força freqüentat pels caminants, davant hi ha un banc per tal d'aprofitar l'ombra que ofereix la paret de la cova.

Seguim diversos metres més sense deixar de sorprendre'ns amb el meravellós bosc que ens envolta, de vegades tenim petits miradors on poder treure el cap i veure tota una vall verda, per on transcorre el riu de Prades.
Sense deixar la pista, aviat arribarem a una zona d'esbarjo i pícnic i just uns metres més amunt ja veiem la meravellosa geologia de la Roca Foradada.

Zona d'esbarjo i pícnic.

Roca Foradada.

La Roca Foradada és formació natural foradada per l'erosió. Aquesta se situa sobre una zona d´aflorament amb matriu de materials anomenats "roques vermelles", formats per gresos i conglomerats amb matriu sorrenca vermella formats al inici del periode Triasic (248, 2 a 205,7 milions de anys) de l´era Mesozoica.

Durant aquest periode geológic es varen produir diversos ambients de precipitació que conformen a distintes unitats estratigràfiques anomenades fàcies. Dins del Triasic, la més antiga és la del Butsandtein, que és la que correspon a les roques vermelles tan visibles de del poble de Prades fins a la Roca Foradada. Aquestes roques van se formades per sedimentació fluvial en un ambient torrencial.

Son roques poc dures i facilment atacables pels agents  atmosferics, especialments l´aigua. Aixi , és de notar les microformes alvèols , apéndixs, formes arrodonides que es produeixen. En alguns llocs, quan alguna peça de roca és més tova o soluble que la resta, l´erosió pot acabar produint forats molt grans i donan lloc a formes tan curioses com la de la Roca Foradada.

Per damunt de les roques vermelles del Buntsandstein podrem veure roques molt diferents, de color gris clar i aspecte massís, que sovint donen lloc a cingles o penya-segats. Són les calcaries del Muschelkalk inferior  (mitjans del Triasic), formades per sedimentantació en un ambient marí.

Llac de Prades.

Marieta & Guti.

Realitzarem un merescut descans, a l'àrea d'esbarjo i pícnic al costat del Llac de Prades correspon a un embassament del riu Prades, que neix més amunt del Barranc. Al final del Llac podem trobar un cartell informatiu de les espècies vegetals que hi són presents al Barranc.

Un cop haguem descansat. el retorn o retorn nosaltres ho realitzem desfent el camí per on hem vingut. Podent allargar la jornada, anant a visitar les Erimites de Sant Roc i l´Abellanera. En el nostre cas vam anar a fer escalada en bloc per la zona. jejeje.

Llac de Prades.

Zona d'esbarjo i pícnic

Prades.

Església parroquial de Santa Maria, Prades.

Grau de Dificultat: baixa.
Temps/ Horari: 1 hores 30 minuts.
Desnivell/Quota màxima: 920 m. a 984 m.
Ús: sí.
Us actual: senderisme, patrimoni cultural/ètnic i històric, espai d'interès natura i recreatiu, etc.
Estat: bé
Senyalització: Bona (Posts verticals indicatius i palafons explicatius).
Llocs de valor: Prades, Fonda Espasa, Ermita de Sant Antoni, Cova dels Capellans, Roca Foradada, Llac de Prades, Boscos de Roure Pirinenc, etc.
Època: Tot l'any, a l'estiu, evitar les hores de fort sol ia l'hivern anar abrigats, pot ser aconsellable portar bastons. Portar aigua i calçat adequat.

Croquis Ruta Roca Foradada, Prades (Tarragona).