domingo, 19 de abril de 2015

Ruta a peu Collformic - Matagalls, 1.649 m. - Sant Segimon, El Brull. (Barcelona).

Unio Excursionista de Catalunya.

Inici de la ruta.
Ruta molt coneguda i de gran bellesa on ens podem iniciciar a mitja muntanya. Es tracta d'un terreny bastant exposat i és aconsellable no fer en ple estiu.
El Matagalls, 1.694 metres és la muntanya més alta del parc del Montseny, a més de pujar el cim, podrem gaudir i culturizarnos amb les visites als diferents llocs com La Font del Matagals, Turo d'en Bessa, Capella del Sant Miquel, el Satuari de Sant Segimon, etc.Un MOTON de increïbles llocs per fotografiar i gaudir de la seva bellesa.
Una bonica ruta que ens encantarà 100% !!!!.
Recorregut:

La sortida la fem des de Collformic, on en deixar el vehicle a un petit aparcament a prop del restaurant Collformic. Situant - nos al costat de la carretera on hi ha el restaurant, només cal que la creuem per tal d´accedir al GR 5.2 (marques blanc i vermell). Un plafó situat al peu del camí ens indica els camins que podem seguir pel Parc Natural del Montseny.
Creu Homenaget als morts pels Carlins.
A la nostra esquerra al costat dels cartells explicatius, pugem per uns graons de fusta, els primers metres són un camí empedrat, aquí ens trobarem amb la Creu d'homenatge als caiguts en mans dels Carlins en 1874. Ens adetramos ràpidament per una zona de roures , que és la coneguda Carena dels roures. Però de seguida es converteix en una zona de matolls, de ginesta, etc.

Collformic.
Com arribar: Des de Barcelona agafarem la C-17 a BV 5303 Sant Miquel de Balenya, sortida 49 de la C-17 Un cop a la BV-5303, ens diseviamos per la BV-5301 Camí de la Castanya. Cap del Brull per aquesta mateixa carretera BV-5301 fins al km. 26, 4. El Restaurant Collformic. On veurem una petita zona per aparcar.

Bosc de Roure.

Pla de la Barraca.

El GR 5.2 es converteix en un camí, la veritat que bé senyalizada. És una ruta bastant freqüentada per molts excursionistes. Anem seguint les indicacions gairebé sense cap problema. Passarem per sota d'una línia d'alta tensió. A la nostra esquerra i dalt podrem veure al Turó d'en Bessa coronat per una Barraca de pedra. El camí sempre ascendent gira suaument cap a la dreta (dirrecció Est), fins a arribar al Pla de les Barraca on la pujada es suavitza. Deixem el turó del mateix nom a la nostra esquerra i enfilem tot Seguint el camí cap al Turó Gros. El camí de fent ziga-zagues tot guanyant vistes sobre la plana de Vic Fins al Collet de l'Estanyol on tornem a caminar per terreny planer.

Turó d´en Bessa.

Collet de l Éstanyol.

Coll de Llops.

Cim de Matagalls.
Des d'aquest punt ja podem veure la creu que corona el cim del Matagalls. Només cal fer l'ascensió que passa pel Coll de Llops i arribar al Cim del Matagalls. Al cim sempre us trobareu excursionistes. Unes vista impressionants, mirant al nord i als nostres peus destaca Viladrau i més enllà la zona de les Guilleries (Savassona). El cim és prou exposada i sol fer bastant vent amb la qual cosa no es pot estar molta estona. jejeje.

El camí de retorn ens dirigim cap a Sant Segimon, hi ha unes fites o pal indicatius amb marques blanques i amarrillas. Mirant per Viladrau cap a l'esquerra trobarem el primer prop de la creu del Matagalls. Des d'aquí veurem tres senders agafarem més aviat el del centre, deixem ja el GR 5.2. Comencem a baixar pel sender força evident, aquest es converteix en una zona verda de prats i alguns matolls. Fins llegar al Coll de la Font i el Pla del Ginebre. Una zona on trobarem un petit bosc de faigs.

Coll de La Font.

Coll de La Font, 1.555 m.
La baixada és molt suau i el camí es fa gairebé sense dificultat, pel que podem gaudir dels paisatges. Passat el Coll de la Font girem a dirrecció nord-oest.

Pla dels Ginebres.

Coll Saprunera.

Coll Saprunera, Marieta & Guti.
Arribem al Coll Prunera que ho coneixerem per tenir-te davant el turó de Sant Segimon i perquè un sender part des d'aquest coll en dirrecció sud-oest. Aquest camí va a parar a la pista que va de Sant Segimon a Collformic. Evitem aquest camí per no perdre'ns les vistes des del Turó de Sant Miquel de la Capella de Sant Miquel dels Barretons.Ahora podem baixar fins a la Capella deixant baixant per la dreta del turo a contraremos cartells indicatius on podrem arribar a la capella sense dificultat. Des de la capella de Sant Miquel dels Barretons podem contemplar les obres de restauració que s'estan fent en el santuari de Sant Segimon.

Turó de Sant Miquel.

Capella Sant Miquels dels Barretons.

Santuari de Sant Segimon.

Turó de Sant Segimon.

Capella de Sant Miquel dels Barretons.

Unes taques blaves o verdes circulars ens indiquen el camí que hem de seguir per arribar a la pista. Es tracta d'un camí amb un fort pendent, però han muntant uns graons amb pedres per faciltar la baixada o pujada. Arribem a la pista forestal a la nostra dreta veurem el Coll de les Tres Creus, identificable per la curiosa creu que hi ha. Ara només ens queda seguir la pista en dirrecció Collformic. Sinos despistem de dirrecció de seguida ens adonarem perquè a uns 100 metres ens trobarem amb el santuari de Sant Segimon.

Pista Forestal.

Creu del Coll de les Tres Creus.

Font de Sant Miquel dels Sants.

Fageda.

Bosc de Fageda.

Torrent dels Rentadors.
Després de caminar uns minuts ens trobem amb la Font de Sant Miquel dels Sants. On podrem resfrecarnos i omplir les cantimploras.Pasada la font veurem un camí que ens porta per a l'esquerra que uneix la piusta en un fort revolt a la dreta. Aquest camí que ve del Coll Saprunera, és una drecera si no volem passar pel Santuari de Sant Segimon.
Ens adetramos al bosc de faigs aquest ens donarà la sensació de frescor. Sortint del bosc ens trobarem amb una tanca per prohibir el pas de vehicles. En aquesta zona trobarem algunes vaques bevent i pasturant. És el Torrent desl Rentadors un lloc molt agradable per aturar-se una estona. Sense aturar-nos molt seguim per la pista una mica ascendent. Després d'un revolts la pista ja va de Baixada i enllacem con el GR 5.2. Ara només ens que dóna baixar pel bosc de Roures i vam acabar la nostra ruta.

Enlace amb GR 5.2.

Collformic.

A Collformic van morir a mans dels Carlins l´any 1874 un centenar de persones i una creu ho indica amb aquesta inscripció. "Preguem germans per les victimes inhumanament sacrificades per una partida carlista en aqueix terme de Collformic los dies 10 i 11 de Janer del any 1874".
Fitxa Tècnica:

Grau de Dificultat: Mitjana
Temps / Horari: 4 h.
Desnivell / Quota màxima: 1.1144 metres a 1.694 metres.
Ús: Si.
Ús actual: Si.
Senyalització: Buena.
Llocs de Valor: Collformic, Creu record dels liberals, Pla de les Barraca, Cim de Matagalls, Coll de la Font, Turó de Sant Miquel, Capella de Sant Miquel dels Barretons, Santuari de Sant Segimon, Font de Sant Miquel dels Sants, Coll de les Tres Creus, Torrent dels Rentadors.
Època: Tot l'any. Aconsellable evitar fer-la al pic de l´estiu.