miércoles, 20 de enero de 2016

Ruta al Puig de Sant Miquel, 734 m. PR- C 119, Rubió (Barcelona).

Zona d´estacionament El Pla de Rubió.

Circuit de la Conca d´Òdena, PR- C 119.
El Puig de Sant Miquel es una muntanya de 734 metres de la Serra de Rubió, que és troba a municipi de Rubió, a la comarca de l'Anoia. Baixant per la cara sud-oest s'erigeix l'església de Sant Pere d'Ardesa que estava en un estat complet de semi-Ruïnes, Fins que l'ermita va ser restaurada per l'Ajuntament del municipi i actualment, presenta bon estat de conservació. Es suposa que entre el cim i l'església és va erigir al Castell d'Ardesa que presidia el terme municipal, actualment desaparegut, de Sant Pere d'Ardesa. En cim s'hi pot trobar un vèrtex geodesic.
Aquesta ruta és part del Circuit de la Conca d'Òdena (PR- C 119) una ruta de prop de 18 hores i mitja, que comença en poble de Jorba acabant a la Pobla de Claramunt.

PR- C 119.

Per realitzar aquest tram del PR-C 119, des de Barcelona agafem l'A2 (Lleida) fins a Igualada i fer la sortida de Calaf, Pons Andorra. Aqui agafem la carretera C-1412a en direcció a Calaf ia uns 2 quilòmetres, passant el quilòmetre 55 de la carretera a mà dreta, hi ha una bifurcació que ens porta al poble de Rubió.
Agafem aquesta carretera la BV 1037, i la seguim fins al punt quilòmetre 2, a mà dreta veurem, prop unes cases, una pista forestal i uns pals amb moltes inidicaciones de diverses masies de la zona. Entre elles hi ha la de Cal Tudó i l'Ermita de Sant Pere d'Ardesa. Agafarem aquesta direcció per una pista que baixa a una riera ia uns 500 metres travessarem un pont i arribarem a una altra bifurcació. Hi ha un altre pal amb indicacions que a l'esquerra porta entre altres a Cal Tudó ia la dreta, per on anirem, a l'ermita de Sant Pere d'Ardesa, Espelt i Igualada.
Seguim la pista força plana, i deixem alguna pistes secudarias fins arribar a una casa que hi ha a mà dreta, molt enganxada a la carretera i amb un gran dipòsit d'aigua de color verd. Estem al Pla de Rubió. Una mica més endavant a l'esquerra veurem una altra bifurcació i una zona per estacionar el vehicle. Veurem el cartell de Pla de Rubió i algun pal amb indicacions a l'ermita de Sant Pere d'Ardesa i el circuit de la Conca d`Odesa
Marieta & Guti.

Camps de conrreu.

Casa mig enrunada.
Recorregut.-

Estacionem el vehicle a la zona de pàrquing del Pla de Rubió. Just en una cruïlla de camins, on hi ha diverses senyals d'indicació. Unes de població que ens assenyala la direcció a Pla de Rubió i L'Espelt. També hi ha un pal indicatiu per a senderistes al costat d'un senyal de trànsit "STOP". Agafarem la inidicación de l'Ermita de Sant Pere d'Ardesa (PR- C 119) que ens porta per una pista planera que permet la circulació de vehicles a motor.
Seguirem per la pista seguint les marques del PR (grogues i blanques, ja poc visibles !!!) veurem camps de conreus i alguns arbres. En arribar a una corba ascendent cap a l'esquerra, la pista passa a ser mes asfaltada o amb un tram revestit de alquitran.Terminando de pujar, veurem a la nostra esquerra una casa en estat ruïnosa i abandonament, s'acaba el tram de pista asfaltat i seguirem caminant per aquesta amb els camps de conreu al nostre voltant.

Casa mig enrunada.

Pal indicatiu.
Sense sortir-nos de la pista tornarem a trobar-nos amb un altre encreuament de camins, En aquest cas hi ha un cartell que posa a l'esquerra Pla de Rubió i el nom d'una de les masia en un cartell de fusta "Cal Mercaderet". Continuem per la dreta sense sortir-nos de la pista i el PR - C 119 veurem un pal indicatiu cap a l'ermita de Sant Pere d'Ardesa. De seguida vam deixar de veure els camps de cultius per entra en un bosc de pins molt joves o de repoblacions. Ja anirem veient el nostre objectiu al Puig de Sant Miquel al fons.
PR - C 119.

Puig de Sant Miquel.

Corrio per l´Ermita de Sant Pere d´Ardesa.
Continuem per la pista sense deixar de seguir les marques del PR (grogues i blanques). Uns metres més endavant veurem unes fites de pedres, on surten dos senders a la nostra dreta un d'ascendent cap a un turó. Però seguirem el mes pla de més a la dreta que voreja pel vessant i aquesta marcat com a PR, encara que es fa difícil veure les marques.
Caminarem entre romaní i altres arbustos com ginebre i al poc ja veurem l'ermita de Sant Pere d'Ardesa.
Guti & Marieta.

Ermita de Sant Pere d´Ardesa.

Descripció
La trobem en molt mal estat; la volta enfondida des de 1936 i tota l'església esberlada. Ens resta una magnífica àbsida del segle XI, decorada a l'exterior amb parells d'arcuacions llombardes, dividides per desenes, tres finestres i un fris amb dent de serra. D'una sola nau. Restes de la portalada de migdia i un campanar d'espadanya a l'oest, que és posterior. Part de la nau i portal del segle XII.
Notícies històriques
Sota el Puig de Sant Miquel, en el Pla de Rubió, hi ha l'antiga església de Sant Pere d'Ardesa. En tenim constància amb anterioritat al segle XI (document de l'any 989).
 En la construcció del segle XI i a la fi del segle XII es reféu la nau i es construí un portal nou al mur migdia. Al 1192 va tenir lloc una dotació i nova consagració de l'església reformada. Fou sufragània de Rubió des del segle XV. Perdé la categoria parroquial vers la meitat del segle XIX. Pertanyé sempre a la jurisdicció dels castell de Rubió.

Sender  Puig de Sant Miquel.

PR- C 119.

Serra de Rubió

Añadir leyenda
Des de l'ermita de Sant Pere d'Ardesa, només hem de continuar per un sender també marcat amb les marques grogues i blanques del PR, fins al cim del Puig de Sant Miquel.
Passem per darrere de l'ermita i comença la part mes durilla de l'excursió, ascendim pel sender amb mes desnivell, ens trobarem alguna barrandilla de llistons de fusta per ajudar-nos a pujar alguns trams. Gairebé arribant al cim veurem part de les runes del que va ser el Castell d Ardesa. Actualment desaparegut. I al poc arribarem al cim del Puig de Sant Miquel coronada amb un vèrtex geodasico, una senyera i una mena de caseta de ocells amb pessebre. 734 metres d'altitud un dels cims mes alta de la comarca de l'Anoia.

Puig de Sant Miquel.

Cim del Puig de Sant Miquel.

Puig de Sant Miquel. (734 m.)

Cim Puig de Sant Miquel.

Retorn.-

La tornada la farem desfent el camí d'anada. Però abans contemplem les bones vista de la comarca de l'Anoia, Montserrat, uns molins d'energia renovables. Descedemos cap a l'ermita totalment restaurada i en un dels seus murs trobarem un amagatall on es troba el llibre d'piadas.Disfrutamos una estona més del lloc i el seu silenci. I acabem tornant seguint els nostres anteriors passes.
Runes del Castell d´Ardesa.
" Descripció
Al puig de Sant Miquel, lloc on es trobava el castell d'Ardesa, hi ha un jaciment amb acumulació de pedres, algunes de les quals tenen restes d'argamassa.
Notícies històriques
Castell termenat, documentat per primera vegada el 1192."

Ermita de Sant Pere d´Ardesa.

Pedra tallada.

L'església, romànica, restaurada l'any 2009, no és accessible lliurament: una reixa de ferro barra l'entrada a l'interior. La part més interessant és l'absis semicircular (segle XI), amb arcuacions llombardes.

Marieta amb llibre de piadas.

Amagatal per el llibre de piadas.
Fitxa tecnica.-

Grau de Dificultat: baix.
Temps / Horari: 2 hores 30 minuts.
Desnivell: des 636 metres a 734 metres.
Ús: si
Ús actual: senderista, agricola i accés amb vehicles.
Estat: molt bo.
Senyalització: Bona (cal repassar les marques de pintura).
Llocs d'interès: Pla de Rubió, Ermita Sant Pere d'Ardesa, Ruïnes del Castell d'Ardesa, Puig de Sant Miquel.