miércoles, 9 de marzo de 2016

La Ruta de l´Home del Sac, Monistrol de Montserrat (Barcelona).

Part de dalt Polígon Industrial El Tortuguer "Can Prat".

Inici de ruta.

La Ruta de l'home del sac, ens proposa una volta circular per l'entorn del poble de Monistrol de Montserrat. Recorrem camins i senders que ens porta per les vinyes, ens conviden a descrobrir diverses fonts naturals i antigues masies abandonades acompanyats d'una vistes increïbles de la Muntanya de Montserrat.
La ruta té aquest curiós nom, no per la lenyenda per espantar als nens, de fet el nom li ve donat perquè antigament els pagesos que tornaven cap al poble després de treballar en els cultius, ho feien carregant a l'esquena el sac ple de els productes de la terra que porten a casa seva.

Pista a la Font del Baldiri.

Caseta per a guarda eines

Des de Barcelona agafem l'autovia C-58 a Manresa, agafem la sortida 23, continuem per la carretera C-55 Seguim les indicacions com per agafar el Cremallera de Montserrat, una mica abans d'arribar a la nostra dreta prendrem la sortida que assenyala com El Tortuguer i creuem el polígon industrial Can Prat cap amunt fins a la part més alta on acaba l'asfalt. Aqui aparcarem el vehicle.

Longitud: 01º 50' 46.84''
Latitud: 41º 37' 4.086''

Font del Baldiri.

Pont de Fusta.

Torrent de la Font del Baldiri.

Recorregut.-

Un cop estacionat el vehicle a la part més alta del polígon industrial El Tortuguer "Can Prat". Agafarem la pista de sorra i caminarem durant uns pocs metres. La zona és bastant arbustiva amb algun pi solt i molt planera quan arribem a un fort revolt que gira a la dreta. Deixarem la pista per on venim per l'esquerra per un sender que anirem de front cap a la Muntanya de Montserrat, aquest ens portarà cap a la Font del Baldiri. Un brollador d'aigua natural envoltat de plataners

Pla de la Font del Baldiri.

Font del Baldiri.

Torrent.

Creuarem el pont de fusta per anar cap a la dreta, en diagonal ens dirigirem cap a per un bell pla buscant un corriolet que supera un petit ressalt i ens endinsa en el torrent. Aquest seguida ens farà arribar a veure la segona font que veurem en aquesta ruta.
La Font de l'Esclaratada, Font antiga que neix d una fissura al marge dret del torrent del salt, uns metres més amunt de l´anterior. El Club Muntanyenc n ha facilitat l accés i l'ha retolada per aquesta ruta. El nom és deu a fet que esclata d una fissura de la mateixa roca.

Font de l´Esclatarada.

Grapes metàl.liques.

Bassa de l´Ullal.

Pista a Coll de Piteu.

Muntanya de Montserrat.

Ametllers en flor i muntanya de Montserrat.

Després de deixar la font de l'Esclaratada, arribarem pel torrent a un pas equipat amb unes grapes metàl.liques per superar un altre ressalt. Continuarem uns metres pel torrent primer cap a l'esquerra i després per la pista de sorra a la dreta que va cap a Coll del Piteu, deixant a la nostra dreta una pista tancada amb cadena i de front la continuació del torrent.
Mentre ascendim suaument per la pista anirem veient la meravellosa muntanya de Montserrat, alguns camps de cultiu d'ametllers (segons que època en flor), val la pena parar i gaudir del paisatge.

Marieta

Els meus amors Marieta i la Muntanya de Montserrat.

Camp de cultiu d'ametllers.

Guti.

Cavall Bernat i Montserrat.

Mas del Piteu.

Quan arribem al Coll del Piteu, el coneixerem perquè a la nostra dreta veurem la casa que li dóna aquest nom. La casa sembla en abandó però encara es conserva força bé. Podrem veure cavalls pasturant.
Continuarem per la pista aquesta descendeix suaument fins veure una bifurcació o encreuament de camins.

Coll del Piteu.

Corriol a la Font del Piteu.

Guti & Marieta.

Font del Piteu.

Des de la bifurcació de camins a la pista. Agafarem davant nostre un corriolet marcat amb un cartell de fusta en un arbre, per apropar-nos a la Font del Piteu, un deu Força constant situada al fons del torrent, sota un immens exemplar de roure. Aquí també podem a profitar i descansar, ja que disposem d'una taula tipus berenador. Vam gaudir de l'racó natural.
Si volem abans de seguir pel torrent, podem pujar de nou a la pista i a uns 400 metres més amunt de la Font del Piteu, trobarem la font del´Avenç de la Dona Morta.

Torrent del Piteu.

Torrent.

Cal Simon de la Calsina.

Tant si decidim anar a visitar la font de l´Avenç de la Dona Morta o continuar. Partirem des de la Font del Piteu pel torrent fins a sortir a una nova pista que ens surt a l'esquerra. Abandonarem el torrent i continuem ja per aquesta pista una bona estona fins que primerament veiem una casa en ruïnes que és la Cal Simon de la Calsina. Podem amb cura explorar una mica els seus interiors i entreveure com estaven ubicades les diferents zones i estades de la mateixa.

Cal Josep ó Cal Rajoler.

Fletxa blanca.

Pou ó Cisterna cisterna

Cal Josep o Cal Rajoler.

Després d'explorar Cal Simon de la Calsina continuem altra vegada per la pista fins arribar a una altra edificació també en ruïnes, aquesta és el Cal Josep ó Cal Rajoler, aqui deixarem la pista per seguir la fletxa blanca marca en un arbre que ens indica un sender de baixa marcat constantment per marques blanques o fites de pedres.
Com en l'anterior edificació vam aprofitar per explorar el  Cal Josep ó Cal Rajoler, veurem un pou o aljub, zones per al bestiar, habitacions i una roda de molí gairebé intacta.

Cal Josep ó Cal Rajoler.

Pas Equipat amb cinta

Torrent del Tortuguer.

Sense descuidar seguim pel sender de marcat amb marques blanques i fites, en algun tros ens podrem ajudar per baixar d'una cinta blanca per evitar alguna relliscada ja que el sender té alguns trams deteriorat o erosionats pel pas de senderista i altres elements, jejeje.
El sender ens deixa al Torrent de l'Tortuguer, que creuarem a l'alçada del Pessebre Cargoler (una fita amb una barra de ferro, i el pessebre el formen uns cargols amb femelles que fa de figures del pessebre el nen Jesus, Sant Josep i la verge Maria, de manera molt divertida i original)

Pessebre Cargoler.

Cami del Bosc.

Casa del Manco

Casa del Manco.

Des del pessebre Cargoler, seguirem per un camí dins el bosc encantador i molt planer. Aquest ens portarà fins a la finca i la Casa del Manco (una finca habitada amb alguns camps de cultius). Passarem davant d'ella deixant la a la dreta i acabarem la ruta baixant per la pista fins a la part alta del Poligono Industrial El Tortuguer "Can Prat".

Croquis de la ruta.

Grau de Dificultat: Baix. (En alguns trams nivell mitjà)
Temps / Horari: 2 h. 30 minuts.
Desnivell / Quota màxima: 161 metres a 300 metres.
Ús actual: senderisme i agricultura
Estat: bo (en algun sender força irregular)
Senyalització. sense senyalitzat (només alguns punts però molt pocs)
Llocs de valor: Font del Baldiri, Font de l'Esclaratada, Bassa de l'Ullal, Coll Pietu, Casa de l'Piteu, Font del Piteu, Casa de l'Manyo, Mas Solei de l'Barraquer, Torrent del Tortuguer, Pessebre Cargoler, Casa del Manco .
Època: A la primavera o la tardor (ja sigui per la floració o pels matisos de colors a la tardor)