jueves, 9 de junio de 2016

RE Travessa de Frares Encantats i Agulles, K4 (PD-), Montserrat (Barcelona).

La Cadireta & Chiscu o és al revés...

Chiscu & Guti. Dos tipus durs.
Una de les travesses gairebé imprescindible per tots i totes els i les amants del parc natural de la Muntanya de Montserrat. Tant la travessa dels Frares Encantats com la travessa de les Agulles són una de les mes belles i de les que mes ens apropen als amagatalls i secrets de Montserrat. Pujant i baixant pels seus canals, vorejant gran part de les seves mes memorables Agulles (El Lloro, El Bisbe, Les Bessones, Ag. De l'Arbret, Bola de la Partio, La Figuereta, Treu Gran, etc.). Recorrem la part mes occidental de la muntanya en un itinerari equipat amb cordes fixes, cadenes, trams d'escales, amb grimpades i desgrimpadas que per res ens defraudessin. Esperem que us agradi aquesta activitat entre senderisme i trams més ferreteados. !!! jejeje.
Tram de Cadenes i graons, Travessa de Frares Encantats

El Lloro.

Des de Barcelona agafem l'A2, fins a la població del Bruc. Travessem aquesta pel seu carrer principal fins arribar a l'alçada de l'Estàtua del Timbaler del Bruc. Girem a l'esquerra agafem la rondant direcció Lleida i al Monistrol de Montserrat. A l'altura de l'Hotel del Bruc, ens desviem a la dreta per la carretera que va cap a Monistrol de Montserrat. Després d'algunes corbes a la nostra dreta veurem la zona d'aparcament del Coll de Can Maçana (recentment de pagament, 2.016). Hi ha o pels lars podem estacionar el vehicle.

Inici de la excursió. Zona d'Esbarjo Can Maçana
Recorregut.-

Estacionem el vehicle, i creuem la zona d'esbarjo de Can Maçana. A la recerca del GR-172, passarem una barrera que impedeix l'entrada de vehicles a la pista al poc veurem un pal que ens indica diverses direccions, nosaltres anirem cap a Monestir de Montserrat / Refugi Vincemç Barbé.
Passarem pel Coll de la Can Maçana, un lloc amb unes precioses vistes a mà dreta deixarem una bifurcació que es dirigeix a Sant pau de la Guàrdia.

Les Agulles

Coll de Can Maçana. 715 m.

La Cadireta & Roca Foradada

GR- 172.
Continuem des del Coll de Can Maçana cap al Collet de Guirló després de passar una altra barrera de pals de fusta veurem un altre pal indicatiu, on deixarem a la dreta el camí al refugi de Vicenç Barbé per on farem la tornada al nostre punt d'inici. Continuarem per la pista del GR-172, ja adentradonos a la zona d'Agulles, i apropant-nos a la Cadireta (Moro de Gos) i la Roca Foradada. Que vorejarem sempre pel GR 172.
La Cadireta.

Cartell indicatiu en el GR-172, Coll del Port, 837 m.

Agulla de El Bisbe
Fins aquí hem estat per la zona d'agulles, seguirem per les faldilles ja dels Frares Encantats. Aviat veurem una altra inidicacion on deixarem a l'esquerra el GR-172, per agafar el camí cap al Coll de Port a la dreta ascendent. Pujant per aquest camí veurem un nou senyal deixarem a la nostra dreta el sender que es dirigeix cap al Portell Estret o Coll d'Agulles. Després d'una estona i als peus de la Agulles del Frare Amadeu, trobarem la Font del Coll de Port, aquesta aigua és millor no beure-sinó volem tenir una aguda gastroteristis. jajaja.

Font de Coll de Port.

Agulles Frare Amadeu.

Coll de Port. 1.250 m.
Continuem per aquest camí fins a arribar a una cruïlla de camins bastant ben senyalitzada és el Coll de Port 975 metres d'altitud una de les parts més altes de l'itinerari. Ens dirigim cap a la dreta cap al Portell Estret, al cartell ja ens indica que és un camí equipat i exigent. Vam començar a pujar entre la canal de l'Enclusa (esquerra)) i El Frare Amadeu (dreta), fins arribar al Portell Estret, podrem guiar-nos per les marques de pintures de color blau, de vegades gairebé inapreciables.

Escales i Cadenes, Travessa Frares Encantats.

Ens trobarem amb el primer tram equipat i el mes vertical. Equipat amb una cadena i unes travesses de ferro a manera d'escales però amb pas molt llargs. Ens podem ajudar amb la roca o amb unes grapes. Passat aquest tram tornarem a grimpar per una canal, on podem ayudarnosa de les arrels i branques per progressar. En aquesta travessa moltes vegades la vegetació i la roca ens ajudaran a superar altres passos de la travessa

Tram Grimpada,
Travessa Frares Encantats.

Tram Cadena.Travessa Frares Encantats.

Tram Cadenas, Travessa Frares Encantats.

l´Enclusa.
Seguim seguint les marques de pintura blava i aviat trobarem un segon pas equipat amb cadenes als peus de L'Enclusa. Sota el Frare Gros, per una canal a mà dreta podem arribar a al Pla de Bages. Una mica més endavant baixarem per un Portell encaixonat i arribarem a un collet des resulta fàcil grimpar a la cristobalita. Podrem gaudir d'una bona perspectiva del Frare Gros, La Monja i el Lloro.

Portell Encaixonat, Pla de Bages.

Portell encaixonat del Pla de Bages.

La Monja i el Lloro

Corda Nuada, Migdia del Frare Gros.

Corda Nuada Migdia del Frare Gros.
Després trobarem més passos equipats. Una amb corda fixa nudada, a migdia del Frares Gros. Després gairebé seguit trobem el tram equyipado anomenat al Pas de la Finestra. Amb ajuda d'una altra corda nudada baixarem per un bloc de pedra encastat a la canal. I un altre pas mes tard també equipat amb corda fixa, tot i que la sortida amb ajuda de les arrels és mes efectiva. jejeje.

Pas de la Finestra.

Guti, Pas de la Finestra.

Pas equipat amb Corda fitxa.

Pas equipat Corda .

Cami Pas del Princep, 1.009 m.

Cami Pas del Princep.
Camí al Pas del Princep, una grossa fita ens indica a mà esquerra un corriol que, pel Dit, baixa al cami entre el refugi i el Pas del Princep. Anem a la dreta, virant uns 90º cap a el Nord. Despres atenyem la canal del Lloro, llarga i costeruda, ons ens caldra ajundar-nos amb les mans, Al capdamunt, per una canal entre el Lloro i la Miranda, podem albirar el Montcau, Sant Llorenç del Munt i el Montseny.
Canal del Lloro.

Guti.

Collet d´en Xandri, 1.077 m.
Arriben al Collet d´En Xandri, unes marcar de pintura groga ens faram veuera. Entre el Bisbe, El Lloro i la Monja. Flaquegem per la falda d´aquesta i ens apareix la bella estampa de la Nina i la Boleta Foradada amb les moles del Serrat del Centenar al darrere.
Travessem un portell, més endavant, sortim sobre un collet on hi ha un pi de tres branques. Des d´aqui podem albirar una altra part del sector de Frares en el que destanquen la Tri-roca i, sobretot, la Torta (també anomedada Mà).
Perdem alçària en direcció a la Canal Ampla.

Canal Ampla.
Una vegada arribem a la Canal Ampla, que és una cadena que baixa des al Serrat del Centenar fins al refugi Vicenç Barbé (veureu marques de pintura blanca), és un de les canals més utilitzades per accedir a moltes vies d'escalada. La deixem a la nostra esquerra i tornem a ascendir cap al nord. Fins a arribar al Portell Estret marcat o indicat amb un altre pal indicatiu o senyal, jejeje.

La Boleta.

Desviament a la carena.

Des del Portell Estret, un punt estratègic de la muntanya de Montserrat i des d'on part diversos camins, indicats gràcies a una senyal (pal de fusta). Aquest punt també és conegut com el Coll de les Agulles, perquè és la limitació entre la zona de Frares encantes i la de Agulles, cap a on ens dirigim. Agafem la indicacciones cap al Coll de la Portella, i tornem a pujar voltejant pels peus de la Coca. Des d'aquí deixem de seguir les marques de pintura blava i seguirem sempre les marques de pintura de color vermell (no confondre amb les de color violeta), sempre les vermelles !!!!.

Cabreta de Montserrat.

Les Bessones.
Ens apartem uns metres del camí, i sortirem sobre una miranda en la qual podrem gaudir d'una magnífica vista dels Frares Encantats i de la zona d'Ecos. L'Agulla de la Boleta destaca sobre les altres agulles pro la seva capritxosa forma, cap al sud-oest veurem la Bola de la Va partir, la Bitlla i la Reina.
Continuem pel camí creuant un estret portell entre la Petitona ii la Tri-roca. Poc després per entremig d'una canal veurem la Cadireta.
Una altra bifurcació que deixarem a mà esquerra en corriolet poc evident, i paral·lel a la Canal Ampla, que pel Setrill i la Màquina de Trten, també es pot accedir al refugi de Vicenç Barbé.

Pas dels Merlets.

Pas de l´Arrels.
Arribarem a un cim la Miranda de les Bessones, una àmplia turó on veurem de front l'agulla de la Bessona Inferior i darrera d'aquesta l'Agulla del'Abret. Ajudant-d'unes arrels més aviat d'un cep seca, on també hi ha una corda fixa, descrimpamos altre pas entre les agulles dels Ossos i la dels Set, passat aquest pas voveremos guanyar alçada. Podrem veure la canal equipada amb una cinta de la Figuereta.

Pas Equipat de la Canal de la Figuereta.

Un fantame...!!!?
Ens desviem després de passar entre l'agulla de l'Arbret i els Bessones, als peus de la Filigrana, abandonarem el camí. Ens dirigirem cap al nord per una breu grimpada i ens plantarem a la carena entre la Treu Gran i l'Agulla del Arbret.
Aquest lloc és un esplèndid mirador sobre la Cadireta, la Filigrana, La Treu Gran, etc. i mes a baix Sant Pau Vell, el Castell de la Guàrdia, al coll de Can Maçana i el Castell Ferran. Resseguim la carena cap al sud-oest podrem veure la figura de l'Ninet .. Vam baixar per indicis de corriol a recuperar el camí.

La Filigrana, Saca Gran, etc.

Les Saques + Ag. del Albret, etc.
El Pas del Carbassó, vam superar l'estret pas del Carbassó ayundandonos gairebé dalt amb una soca d'uns arbres. Deixem a mà dreta un altre camí que baixa al refugi i ens porta al la zona mes occidental d'Agulles, a l'altura de la Canal de la Figuereta, dsonde girem uns 90º cap al Sud per anar perdent altura poc a poc.
Arribarem a altres trams equipats amb cordes Pas dels Merles. La primera amb passamans i la segona una corda nudada que baixarem per una placa bastant polida i inclinada. Seguirem per la carena, baixant en direcció a les Roques Gran i Petita de la Portella. (Marques pintura vermella).

Pas dels Merlets.

La Portella Gran.

Sense per de seguir les marques vermelles, arribarem fins a la cruïlla de camins del PR C- 78, que deixarem a mà esquerra el camí cap al refugi i baixarem a la dreta per una canal entre les Portellàs, aquest pas conegut com El Pas de la Portella, on ens ajudarem amb les mans. Seguirem pel sender fins arribar de nou al Collet de Guirló. I des d'alli tornarem a travessar la tanca de fusta cap al Coll de Can Maçana i des d'aquest desfarem el camí que abans vam pujar pel, fins arribar al pàrquing de Can Maçana. Fi de la travessia. !!!

Chiscu.

Chiscu triumfa amb Catalunya

Dos Gran Chiscu & Ruben

Exposició de pintures a la Biblioteca Verge de Montserrat. El Bruc.

Croquis de la  Travessa de Frares Encantats i Agulles.

Dificultat: K4 (PD-).
Aproximació: 20 minuts.
Durada: 2 hores i 55 minuts.
Retorn: 1 hora i 15 minuts.
Desnivell / Quota màxima: de 715 metres a 1.250 metres.
Orientació: Sud
Equipació: Canal equipada grapes, travesses de ferro, corda fixa i cadenes.
Material: Guants. No cal material específic. Recomanem l'ús de casc ja que sol caure algunes pedres.