sábado, 6 de agosto de 2016

Passejant des de Prades a l'ermita Abellera, Prades (Tarragona).

Carrer de Prades.
Prades és un municipi de la comarca catalana del Baix Camp, Tarragona. Segons dades de 2.014 la seva població era de 626 habitants. Se li coneix també com Vila Vermella per la pedra sorrenca de color vermellós que caracteritza part dels seus edificis i està situada geogràficament a les Muntanyes de Prades.

L'església parroquial està dedicada a Santa Maria, d'estil gòtic amb una sola nau i amb façana renaixentista. Enfront d'una de les portes laterals es troba una antiga creu de terme del segle XIII.

De les antigues muralles que van envoltar el municipi sol queden dempeus algunes restes així com dos dels portals amb dovelles. Prades disposa d'una plaça porticada dominada per una font d'estil renaixentista que es troba reproduïda al Poble espanyol de Barcelona.
Prades.
A uns dos quilòmetres del centre del poble es troba una ermita dedicada a la Mare de Déu de l'Abellera. L'edifici és de 1.570 i en 1.578 se li va afegir el campanar. Va ser reformada per complet al segle XVIII. Al temple, de nau única, es conservava una imatge de la Verge que va ser destruïda en 1.936. En 1.940 es va realitzar una reproducció de la mateixa amb marbre procedent de Sarral.

Plaça de la Canalla. Prades.
La ruta cap a l'ermita de l'Abellera, a Prades, no us decebrà. Partint de la plaça dels pòrtics de la vila vermella, us endinsareu al bosc passant d'ermita en ermita i seguint el traçat de les roques vermelles tan característiques de la zona.

Un recorregut entretingut fins arribar a l'ermita de l'Abellera (SXV), erigida dins d'una gruta, ofereix unes vistes immillorables sobre la Vall del riu Brugent.

Prades,

Com Arribar:

El punt de partida de l'itinerari és la plaça Major de Prades, on podeu preguntar per la clau de l'ermita de l'Abellera al Bar Tomaset oa l'oficina de Turisme. Podeu aparcar el vehicle a la plaça de Sant Roc, situada just davant del pòrtic d'entrada a la plaça Major, a la T-700 (Ctra. De l'Espluga) o al Carrer Sant Roc (carrer que surt a l'esquerra de la plaça amb el mateix nom).

Plaça Major, Prades.

Rosa.

Font Plaça Major, Prades. As de Copa.

Recorregut.-

Hem de tornar a sortir pel pòrtic i travessar la carretera cap a la plaça de Sant Roc. Passareu per davant de La Caixa d'Estalvis i Pensions i agafareu el carrer de l'esquerra (c / Sant Roc) cap a l'ermita de Sant Antoni. Seguireu per la pista de terra fins arribar a una bifurcació on girareu a l'esquerra. En el punt en què la pista es converteix en un camí asfaltat, haureu d'agafar el sender que surt a la dreta amb una senyal en direcció a Capafonts (per l'Abellera). Heu de seguir tot recte fins que arribeu a un punt on el camí condueix cap a uns camps.

Inici de Cami, km 0.

Petit Boulder a la escola de Prades.

Ermita de Sant Antoni.
L'ermita de Sant Antoni, vermella, magnífica, sobre un basament sedimentari de gresos del mesozoic. Aquesta ermita havia estat enderrocada a inicis del segle XX i ha estat reconstruïda. Sembla que aquí és on es calcula que hi havia nascut la població original.

Papallonas.

Pedra del Coll de Sant Roc.
En aquest punt i aproximadament 20 minuts des que heu sortit, heu d'abandonar la senda i pujar per les roques vermelles seguint els senyals blancs i grocs del PR (petit recorregut). Uns 5 minuts més tard el sender es bifurca. Heu de girar a la dreta seguint el camí empedrat fins arribar a una pista asfaltada. Heu de creuar la pista i que tornar a reprendre el camí empedrat que trobareu 10 metres a l'esquerra i davant vostre, a l'altra banda del camí asfaltat. En cas que no trobeu l'accés, heu de seguir la pista asfaltada cap a l'esquerra que va en paral·lel al camí de terra fins a trobar, a mà dreta i just abans del revolt, l'ermita de Sant Roc amb uns bancs per descansar.

Ermita de Sant Roc.

El coll de Sant Roc, on hi ha una petita ermita del segle XIV, que havia de ser l'època en què s'havien de construir la majoria de les ermites dedicada al sant, com a conseqüència de la pesta negra. Aquella pandèmia va eliminar el 30% de la població de Catalunya. Moltes persones van creure que la pesta era un càstig de Déu pels pecats.

Area Lleure de l´Ermita Abellera.

Font del Angel.

Acces a l´Ermita de L´Abellera.

Entrada Ermita Abellera.
Des de l'ermita de Sant Roc heu d'agafar una pista de terra situada darrere dels arbres que es troben davant la porta d'entrada de l'ermita. A pocs metres trobareu un desviament de camins. Heu d'agafar el camí de l'esquerra, que us portarà cap a l'àrea de lleure de l'ermita de l'Abellera. Per arribar a l'ermita heu de continuar recte per la pista fins a la porta d'accés de la gruta on trobareu l'ermita. Haureu arribat en uns 50 minuts des del punt d'inici. Haureu de desfer el camí per tornar al vehicle.

Ermita Abellera.

L'Ermita de l'Abellera o de la Mare de Déu de l'Abellera, com també se la coneix, està situada a uns 2 quilòmetres a l'est del poble de Prades. S'alça en un cingle de 1.020 metres d'altitud, aprofitant una cova on abans d'edificar l'Abellera havien viscut eremites, entre d'altres sembla que va ser Bernat Boïl, primer llegat apostòlic a Amèrica en 1.493. Està declarada Bé cultural d'interès local.

Segons la tradició, un pastor va trobar la imatge de la Verge entre les branques d'una alzina envoltada de ruscs, quan anava a buscar mel. La imatge hauria tornat dues vegades en el lloc on havia estat descoberta cada vegada que el pastor intentava emportar-me cap a casa. La tradició parla també d'una ermita existent en aquest lloc, on s'hauria retirat la reina Margarida de Prades.

Contraforts de l´Ermita de L´Abellera.

Mapa dels itineraris de les Camins Naturals de la Muntanya de Prades.

Grau de Dificultat: Baixa
Temps / Horari: 1 hora 30 minuts. (Anada i tornada).
Desnivell / Quota màxima: 950 m. a 1.020 m.
Ús actual: camins de pedra i pistes forestals amb lleugeres pujades i baixades
Estat: bo
Senyalització: marques de pintura blanques i grogues del PR (petit recorregut) i fites de fustes.
Llocs de valor: Ermita de Sant Antoni, Ermita de Sant Roc, Plaça Major de Prades, Font As de Copes, etc..
Època: Portar roba d'abric en èpoques fredes i més lleugera quan fa bon temps, bon calçat i aigua