miércoles, 28 de diciembre de 2016

Ruta al Cim Castellsapera "939 m.", Vacarisses (Barcelona).

Croquis de la ruta.

Grau de Dificultat: Baixa (Tram final cal grimpar).
Temps / Horari: 1 h. 20 minuts.
Desnivell / Quota màxima: de 691 m. a 939 m.
Ús actual: Senderisme.
Estat: bo
Senyalització. Bona (alguns senyals de pintura color blau, fita de fusta i panells explicatius).
Llocs de valor: Aparcament Alzina del Salari, Coll de les Tres Creus, Roca Foradada de Castellsapera, Avenc de Castellsapera i Cim Castellsapera.
Època: Tot l'any. A l´estiu evitar les hores de molta calor.

Estacionament l´Alzina del Salari.

Des de Barcelona agafar C-58 passat Terrassa, sortint del C-16 al km 24 cap a la B40 l'autovia a mig construir. Fins encreuament amb pont i benzinera on girem a esquerra cap a Matadepera.
Seguim la carretera BV 1221 fins al Km 11 a la nostra esquerra veurem la zona d'estacionament de Alzina del Sal·lari.

Pista Asfaltada a la Font de la Pola.
recorregut

Un cop estacionem el vehicle, començarem a pujar per la pista asfaltada. Aqui podrem veure alguns palafones explicatius sobre la regulació de l'escalada i un mapa de la zona. Just al començament de la ruta que es dirigeix cap a l'alzina del Salari. Nosaltres pugem per la pista asfaltada fins al final d'aquesta on a la nostra esquerra veurem una cadena que talla el pas a vehicles.

El Moral del Llop.

Txiki.

Pista a la Font de la Pola.
Passarem aquesta cadena i continuarem sempre per la pista a vegades asfaltada a trams per deteriorament no tan asfaltada però sempre ascendent. La resseguirem de vegades cap a la dreta i altres cap a l'esquerra ignorant els diferents caminets que ens surten al pas. Aquesta ruta també coincideix per accedir a la font de la Pola i es creua amb el GR-5 en l'coll de les Tres Creus. Pel camí podrem veure El Moral del Llop i altres cims o muntanyes de la zona del parc natural de Sant Llorençs del Munt i l'Obac.

En arribar al coll de les Tres Creus, veurem una fita de fusta indicativa als diferents llocs, La Font de la Pola, El Paller de tot l'any / GR-5 i des d'on venim l'aparcament de L'Alzina del Salari. Agafarem en direcció El Paller de tot l'any / GR 5. però anirem sempre pel senderito de l'esquerra que s'endinsa per una zona boscosa. Algunes fites i per descomptat anar per on mes trepitjat aquest. Evitarem així perdre'ns pels molts senders que ens portarien a altres zones i donar-nos confusió.

Indicador. Coll de Tres Creus.

Coll de Tres Creus.

Corriol a Castellsapera (sempre per l´esquerra).

Cingle i Merlet de la Porquerissa.

Guti, a fons La Muntanya de Montserrat.

"Bony" de Castellsapera.
Seguim pel senderito de l'esquerra recte i de vegades ascendent, quan el bosc s'obre arribarem un "Bony" que haurem de vorejar, aqui hi ha unes marques de pintura blanca que ens indica per on vorejar millor. A dalt a la part més alta del cim hi ha una fita de pedres. Si agafem i retrocedim uns metres just al final de la zona boscosa on haurem vist una desviació més a l'esquerra que descendia. Aquesta ens portés a Avenç de Castellsapera.

Fita de pedres al "Bony".

Marieta cami al "Bony" de Castellsapera.

Castellsapera.

Monòlit recordatori accident mortal al 1.960.
L'avenc de Castellsapera té una boca d'uns 15 metres quadrats en una zona rocosa, envoltada d'un alzinar. La cavitat està situada al nord-est del turó, molt a prop del coll de Tres Creus L'avenc, que està format per l'acció erosiva de l'aigua subterrània, té una profunditat d'uns 80 metres. És una de les cavitats del massís més freqüentada pels ratpenats.
Per protegir la seva important fauna cavernícolam des de 1.996 s'instal·len rètols indicatius del tancament de l'avenc durant la temporada d'hibernació.
La primera exploració acreditada de l'avenc de Castellsapera va ser feta el 16 de gener de 1.921 per la Secció d'Espeleologia del Centre Excursionista de Terrassa. El 24 de gener de 1.960 es va produir un accident mortal a l'avenc. Un noi de 14 anys va caure, mentre jugava per la zona. Com a recordatori hi ha un monòlit al costat de la boca del forat. No es té constància de cap altre caiguda fortuïta en un avenc de Sant Llorenç de Munt i l'Obac, encara que si s'han produït diversos accidents entre espeleòlegs.

L´avenc de Castellsapera.

Corriol a Castellsapera.

Un cop vist el Avenc de Castellsapera, podem continuar cap al cim de Castellsapera ascendint per un caminet evident fins arribar de nou a l'alçada del "Bony". Ara només hem de seguir pel camí més evident que ens porta ja al vessant més al nord del Castellsapera. Vam gaudir ja de múltiples vistes de la muntanya de Montserrat, El Turo de la Pola, etc.

Cim de La Pola.

La Foradada de Castellsapera.

Seguim vorejant pel vessant nord de Castellsapera. Aqui veurem algunes marques blaves de pintura que ens ajuden a veure que anem per bon camí, jejeje. Aviat ens trobem amb la Foradada de Castellsapera, una formació rocosa que com bé diu el nom té un orifici pel qual passarem per continuar la nostra ruta.

Castellsapera. Cara Nord

Castellsapera, Cara Nord

Guti.

Canal, Grimpada a Castellsapera.

Marieta. Canal, Grimpada a Castellsapera.
Uns metres mes i per fi arribarem a una canal que dóna l'últim tram per arribar al cim de Castellsapera. En aquesta haurem grimpar ajudant-de les arrels i preses per anar pujant fins al cim. Antigament hi havia una corda fixa nudada per facilitar l'accés, que en l'actualitat a desaparegut o s'han retirat. Però amb cura i paciència es fa molt bé l'ascensió. Jejeje.

Cim Castellsapera.

El cim del Castellsapera està coronat per un allargasat i estret pic rocós que recorda un castell, amb una agulla separada (l'anomenat Queixal del Porc). Per la seva vessant de llevant, orientada a la riera de Les Arenes, es troben els sectors de les fonts de Cantarell i de l'Olla; i pel vessant de ponent hi ha la canal de Mura i la gavarra de l'Obac, separadades per la cresta del Camí Ral. Cap al nord el turó enllaça amb el coll de Tres Creus (que l'uneix al Turó de la Pola) i cap al sud es troba el collarí estret (que porta el Turner de la Carlina).

Cim Castellsapera. Vesant Nord.

Turo de la Pola.

Montserrat.

Guti.
L'origen del nom de Castellsapera ha generat dues teories:

1.-  Una de les tesis defensa que el turó va ser designat com Castell-Sapera per la forma del seu cim, que des de diverses perspectives recorda un gran castell.

2.-  L'altra hipòtesi és que el nom va ser posat perquè realment en el lloc va existir un castell. En l'últim segle diversos grups han fet exploracions per trobar les seves restes. Només un equip, dirigit per Miquel Ballbé i Boada i orientat per Juan Bosch, ha considerat haver trobat les restes del castell. No estarien en el turó, sinó més enllà del cim de la Pola.

Cim Castellsapera (Part Central). Guti & Marieta.

Pessebre, Castellsapera.
Des de fa molts segles la ruta més coneguda per travessar el turó del Castellsapera és el camí ral que unia Barcelona amb Manresa. La part de camí real més emblemàtica és que la passa per un gran pelat de roca del vessant sud-oest, per sobre els obaga de la Portella, amb unes impressionants vistes de la Roca Salvatge i el Paller de tot l'Any. Aquest tram rep múltiples noms. Un d'ells és Collet Estret, de la mateixa manera que el molt proper pas que uneix el Castellsapera i el turó de la Carlina. Fet i fet, la suma dels dos trams rep el nom de cresta del Collet Estret.
Antoni Ferrando diu que la part concreta més estreta que passa pel pelat de roca també és coneguda com Mal Pas del General i afegeix que antigament també era anomenada Creu del Coll del Davi o Creu Trencada.

La tradició popular diu que en aquest lloc és produíem molts dels atacs dels bandolers contra els viatgers del Camí Ral. A uns 300 metres, poc abans d'arribar al coll que sepera als turons de Castellsapera i la Carlina hi ha un petit forat en peu de camí conegut com Sot de les Unces i que hauria servit als bandoners per amagar els seus botins.

Nota: Aquests ultims comentaris són extrets de.- http://trailsantllorenc.blogspot.com.es/

Guti, Cim Castellsapera. Vesant Sud.

Llibre de piadas.

Cim Castellsapera, 939 m.
Ja per últim després de recórrer tot el cim muntanyosa de Castellsapera de Nord a sud, En el seu cim es troba un pessebre realitzat pel Club Natació de Terrassa, aqui trobarem el llibre de registres. On vam realitzar les anotacions pertinents. I després de gaudir i menjar una mica tornarem pel mateix camí que hem vingut cap a la zona d'estacionament de L'Alzina de Salari. Donant per conclosa aquesta breu sortida. Esperem que us hagi agradat.