domingo, 2 de septiembre de 2018

Excursió pels Estrets d'Arnes, Arnes (Tarragona).

Croquis i ressenyes Excursió per Els Estrets d´Arnes.

Grau de Dificultat: Baixa.
Temps / Horari: 1 h. 15 mints.
Desnivell / Quota màxima: 478 m. a 552 m.
Ús actual: senderisme, cultural, espai d´interes natural.
Estat: bo
Senyalització: Bona (Senyalitzacions verticals i alguns palafones explicatius)
Llocs de valor: Moles de Biarnets, Els Estrets, Les Gronses, Toll Blau, etc.
Època: Tot l'any, a l'estiu evitar les hores de fort sol ia l'hivern anar abrigats. Portar aigua.

Moles dels Biarnest.

Cami empredrat.
 El riu dels Estrets en un relleu suau de la part Oest del Parc Natural dels Ports ens brinda al llarg de l'excursió és variat i monumental.
La primera part, el riu dels Estrets s'obre pas entre un ondulat congost de roca conglomerada amb parets a banda i banda.
La segona part, vadeamos la llera i després d'una transició de bosc pineda, el riu ens condueix per una bonica i exuberant vegetació de ribera. Mentre el riu dels Estrets continués lllevando les seves aigües fins a desembocar al al riu Algars després de passar les conegudes Moles del Don.

Entrada Els Estrets d´Arnes per Area de Biarnets.

Des del municipo d'Arnes, seguirem pel carrer principal, fins a veure les indicacions "als Estrets" i "Toll Blau". Passarem al costat d'una escola i aqui parteix una pista semi asfaltada que recorrerem durant uns 5 quilòmetres, fins arribar a una esplanada coronada per un gran Pi blanc, on estacionarem el vehicle. Veurem alguns cartells informatius sobre Els Estrets, la regularització de l'Escalada a la zona i algun mapa indicatiu de les roques més destacades.

Riu dels Estrets.

Recorregut:

Després estacionar el vehicle, accedirem als Estrets d'Arnes, pel vessant de les Moles dels Biarnets, veurem un cartell de benvinguda "Parcs dels Ports". Baixarem per un camí empedrat amb una mica de pendent. Tindrem de fons i en primera línia les Moles dels Biarnets un gran massís de pedra conglomerada on està prohibida l'escalada per la presència de voltors.
De seguida veurem a mà dreta el riu dels Estret, començarem a remuntar per la banda esquerra a aquest, veurem el cartell i el totem de l'Aguila d'Espai Natural dels Ports d'Arnes.

Toll Blau.

Seguirem el recorregut caminant sobre la conducció d'aigua a Horta de Sant Joan. Aquesta instal·lació és visible en alguns trams del camí i en altres aquesta soterrada. Pràcticament coincideix amb el sender per tant serà gairebé sempre la nostra guia en aquesta ruta.
Una resclosa al riu fa que el curs d'aquest s'eixampli i que la velocitat de l'aigua també disminueixi. aquesta acció garanteix que l'aigua es mantingui en un gorg que trobarem més amunt coneguda com "Toll Blau", és l'únic lloc on es permet el bany de la zona dels Estrets.
Conta la sàvia llegenda que, en cada bassal o toll, el primer dia de primavera, neda una fada.

Els Estrets.

Continuarem per la sendera que va girant una mica cap a la dreta i altres a l'esquerra. Aviat veurem com el riu s'estreny entre les parets de conglomerat, limitant el pas d'aigua. Davant nostre veurem els Gronses i cap al costat oposat del riu sorgeixen les Moles del Don.
Seguint el pel lateral esquerre, arribarem fins a uns graons tallats en la pedra. Aqui podrem atraveras el riu entre dos grans blocs de pedres. I continuarem ara pel marge dret. A poc a poc les roques donen pas a un petit bosc de pins blancs i diversa vegetació.

Estrets del Riu.

Les Gronses.
El voltor és un animal protegit, ja que va ser perseguit per la seva espectacularitat i dificultat per caçar-lo. És fàcil que el veieu sobrevolant el paisatge i si pareu atenció podreu veure la Cabra Hispànica passejant-se per l'entorn. Així com en altres època de l'any algunes llúdrigues. El 2006 aquest paratge va ser declarat Refugi de Fauna Salvatge per a la preservació aquests animals que l'habiten i nidifiquen com les aus rapinyaires.

La presència d'aigua posibilta l'aparició de l'existència d'invertebrats i peixos que no es troben en altres llocs dels Ports. A Europa es a reconegut aquest lloc, declarant els Estrets Zona d'Especial Protecció per a les Aus (ZEPA) i Lloc d'importacia Comunitària (LIC).

Estrets del Sol.

Moles del Don.

Travessem el bosquet de pins blancs, quan comencem a veure alguns Xipreses, haurem d'estar alerta per trobar un sender molt desdibuixat que surt a la nostra esquerra. Perpedincular al sender que estem prenent. Continuarem per aquest i tornarem a creuar el riu per sobre d'una passarel·la de pedres.

Paret Est de les Gronses.

Prat de Lliberos.

Creuen el Riu Estrets.

Els Estrets.
A l'altra banda del riu girarem cap a l'esquerra, on enseguinda veurem el totem de l'aguila i el cartell d'entrada de benvinguda a Estrets d'Arnes de l'entrada per l'area recrectiva de Lliberós. Aqui tornarem ja sobre els nostres passos realitzant la tornada al punt d'inici on tenim estacionat el vehicle.

Entrada Estrets d´Arnes per Area de Lliberòs.