lunes, 10 de septiembre de 2018

Pujada al Puig Cavaller "706 m." per Gandesa, Gandesa (Tarragona).

Croquis i ressenyes de la ruta "Pujada al Puig Cavaller".

Grau de Dificultat: Baixa.
Temps / Horari: 2 h.
Desnivell / Quota màxima: 487 m. a 706 m.
Ús actual: senderisme i espai d'interès natural.
Estat: Bo.
Senyalització: Bona (Senyals verticals i marques de PR (Grogues i blanques))
Llocs de valor: Puig Cavaller, Antena Repetidor i murs de pedra seca.
Època: Tot l'any, A l'hivern anar abrigad els i ia l'estiu evitar les hores més fortes de calor. Portar aigua.

Trencant a ma Dreta C - 43, Aparcament.

Senyals Verticals. Camí de Sant Jaume de l´Ebre.
El Puig Cavaller és una muntanya de 706 metres que és troba a municipi de Gandesa a la Terra Alta. Aquesta cimera es troba situat dins de l'espai d'interès natural de les Serres de Pàndols i de Cavalls, sent la punta més elevada de la serra menor de la Solsida. Proposem una excursió curta per pujar al Puig Cavaller. Des del cim, que s'aixeca com un gegant sobre Gandesa, es pot gaudir d'unes boniques vistes del massís dels Ports Tortosa-Beseit, de la serra de Pàndols i del Delta de l'Ebre. La seva ascensió inclou un pas aeri, però ben equipat .

Caseta per guarda eines del camp. Camí de Sant Jaume de l´Ebre.

Planta d´Osmosis Inversa.
Com arribar.-

Ens dirigim fins al poble de Gandesa. Ho podem fer des de Tortosa per la C-43, des de Lleida per la C-12 o des de Tarragona, Reus o Falset per la N-420.
Un cop a Gandesa agafem la carretera C-43, direcció Pinell de Brai i Tortosa. Només sortir de les últimes cases de la població de Gandesa, la carretera fa una pujada, passa al punt quilomètric nº 12, i els 100 metres arriba a un canvi de rasant.

En aquest lloc trobem, a mà esquerra, un trencall que és una pista que va cap a un camp de tir i 20 metres més endavant, a mà dreta, un altre trencant amb una pista que té un senyal de trànsit i un pal indicador. Aquest pal diu RT07 i pinta unes bicicletes. Entrem en aquesta pista i en una esplanada a l'esquerra, aparquem el vehicle. Procurar deixar espai a altres vehicles i maquinària del camp.

Pista forestal al Puig Cavaller.

Puig Cavaller.
Recorregut.-

Estacionat el vehicle, sense que destorbi a altres usuaris. Començarem a caminar per una pista de terra (Camí de Sant Jaume de l´Ebre). entre camps de cultiu de vinyes. Veurem uns senyals de trànsit (cediu el pas) i a la dreta una petita edificació (caseta) per guardar les eines de conreu i altres estris. Arribarem a una cruïlla de camins on trobarem un altre senyal vertical, nosaltres ens dirigirem per l'esquerra cap a la Planta d'Osmosi Inversa. I anirem pujant per una pista força pedragosa.
Aquesta pista a trams és de pujada i en altres mes planera. Continuarem per aquesta fins arribar a un proper encreuament. Aqui deixarem el camí més pla a l´esquerra i seguirem per la pista asfaltada que té alguna cosa mes de pendent de la dreta.

Murs de pedra seca.

Puig Cavallers i l´Antena
Després d'uns metres pujant ja podem veure el cim del Puig Cavaller de front nostre i al seu costat un repetidor d'ones de televisió. Després de pujar direcció sud-oest, arribarem a un coll, des d'aqui la pista segueix vorejant pel costat de llevant. Si baixem a un dels laterals del camí, podrem veure com per sota hi ha una sèrie de túnels excavats a la roca, alguns d'ells ensorrats , que connecten les dues vessants de la cadena. El seu propòsit va poder ser molt variat: per refugiar-se, allotjar hospitals de campanya, punts de comandament dels oficials o aixoplugar parapets. Costa imaginar-se un lloc tan tranquil i d'una bellesa tan exuberant embolicat en una cruenta batalla d'odi i mort.
La pista aviat fa alguns metres de baixada, després segueix plana i torna a agafar pendent.

Coll del Puig Cavaller

Antena Repetidor
Veurem algun Xipres i senyals del PR (blanques - grogues), estarem embolicats en un bosc de pins blancs. Arribem a un altre coll on hi ha instal·lada una torre d'electricitat. Davant veiem una pista tancada al pas de vehicles amb una cadena. Seguirem per aquesta traspassant la cadena, vam arribar al repetidor de televisió enfront del qual s'alça de manera imponent el Puig Cavaller, sent una curiosa elevació rocosa. Fins aquest punt el camí no ha presentat cap dificultat, però en aquest tram final haurem salvar algun desnivell més brusc.

Marieta.

Bosc a Puig Cavaller.

Grimpadeta.
Des de les instal·lacions de l'antena de televisió. Continuarem per un corriol seguint els senyals del PR (grogues-blanques). Aquestes ens endinsen al bosc, aquí haurem de grimpar en algun tram per la roca conglomera. Quan arribem a un ressalt, seguirem per la nostra esquerra seguint les marques del PR, oblidant el sender que va a la dreta.

Baumetas al Puig Cavaller.

Pas Equipat amb cadena.
A partir d´aquest indret anem planers, vorejant a mitja alçada la cinglera conglomerada. Passem una bauma, posteriorment trobarem un pas equipat amb una cadena, donant més seguretat al senderista en un tram amb fort pendent a mà esquerra. A continuació, un senzill camí ens dóna accés al cim on veiem el punt geodasic. Una mica més avall una estelada ventada pel vent. La panoràmica és espectacular, sobretot sobre el Massís dels Ports de Tortosa-Beseit. Un gran nombre d'abruptes serres muntanyoses que van ser l'escenari de la crua Batalla de l'Ebre durant la Guerra Civil.

Mes grimpadeta.

Cim Puig Cavaller, 706 m.

Serres de Pandols i de Cavalls.

Cim Puig Cavallers (Marieta).

Puig Cavallers.

Antena Repetidor.
Després de gaudir una bona estona de les vistes, fer les fotos pertinents, començarem el descens fins al punt d'inici. Tornant pràcticament sobre els nostres passos. Fins a arribar al coll de la Font i el GR-171.3 que va cap a la Fonteta i la carretera C-43 on estacionem el vehicle.

Camps de conreu de vinya. GR- 171.3.