lunes, 29 de abril de 2019

Volta pel Abeurador Font de Morella "PR-CV- 214 Vart. nº1", Sant Mateu (Castelló).

Carrer Fira amb Carrer Maestrat - Institut.
 Els tres senders de petit recorregut senyalitzats al terme municipal de Sant Mateu abasten la quasi totalitat del mateix i en part discorren per vies amb una important tradició històrica com són la Via Augusta i els assegadors.

En aquests tres senders podem observar exemples tant de flora i fauna mediterrània com l'empremta que els habitants de la població han deixat en forma d'espectaculars camps d'oliveres (alguns d'ells mil·lenaris) i de diferents tipus de construccions de pedra en sec utilitzades des de temps passats per a l'aprofitament de l'aigua, la contenció de la terra o la protecció dels pagesos.

En aquesta ocasió vam decidir fer la variant nº 1 del PR-CV-214, un recorregut curt i fàcil enfocat al públic familiar. Cal destacar el conjunto de la Font de Morella, la cova -corral del su entorn i el paisatge agrícola d'oliveres paper qual discorre l'itinerari.

Panells informatius Ruta de les Oliveres Mil·lenàries i Senders de Sant Mateu PR-CV-214.

Pal indicatiu. PR- CV- 214.

Des Bernicarló, agafarem l'Avinguda de les Corts Valencianes, cap al Carrer de Peníscola i continuarem per la CV-135 / CV 10. Seguim per l'avinguda de Juan Sebastian Elcano / N-340 cap a l'AP-1 / Vinaròs / Tarragona. Girarem a l'esquerra per la carretera a Sant Mateu / CV 135 (seguint les indicacions) fins arribar a municipi de Sant Mateu. Un cop a la poblacción estacionarem prop dels Carrers Fira i Maestrat al costat del col·legi d'educació infantil.
PR- CV- 214.

Cultius de Oliveres.
 Recorregut:

El municipi de Sant Mateu, la capital històrica del Maestrat, es troba situada a uns 65 km al nord de Castelló, a la comarca del Baix Maestrat. La nostra ruta, comença deixant de banda la població i seguint una pista asfaltada que neix al costat de l'escola d'educació Infantil al final del carrer Maestrat.

A l'inici podrem veure un palafon explicatiu sobre la ruta de les Oliveres Mil·lenàries amb mapes de la zona i una interessant ruta sobre les oliveres de la zona. Aqui comença el sender de Sant Mateu PR-CV-214, el qual nosaltres farem una part.

Bifurcació i inici Variant nº1 del Sender PR-CV-214.

Camp de conrreu.
Continuem per la pista asfaltada bastants metres, anirem veient grans extensions de camps de cultius d'oliveres, passarem al costat d'una masia on veurem alguns animals de granja i algun cavall. Arribant a una bifurcació que gira a l'esquerra en sentit de la marxa. Continuarem rectes per la variant nº1, cap a la Font de Morella. Deixant a l'esquerra les indicacions a Partida Balaguer / Partida Font de Morella.

Olivera Centenària.

Petita bassa.

Barranc de Morella.
Aviat veurem alguns exemplars d'oliveres mil·lenàries. I alguns camps de cultius en guaret, a la nostra esquerra veurem una primera i petita bassa d'aigua tancada i encimentada.
Deixem a després dels camps d'oliveres i sortim a una zona una mica més naturalitzada, a pocs metres ja distingim l'abeurador de la Font de Morella.

La Font de Morella, ha estat recentment restaurat pel Patronat Municipal de cultura i el patrimoni històric de Sant Mateu. Un lloc molt maco on es porta a beure gran part del bestiar de la zona.

Abeurador Font de Morella.

Font de Morella.

Continuarem per la pista asfaltada, a cometre el major desnivell de la ruta. Pujant per una costa a la dreta, que a simple vista sembla fàcil però el desnivell es fa notar. Després de la costa i ja passant una pinada veurem una altra bifurcació. En aquest cas agafarem cap a la dreta les indicacions a Sant Mateu. Tornant cap al poble, tornarem a veure mes camps d'oliveres i passarem al costat de la porta principal de la masia d'Hores Tranquil. A pocs passos entrem de nou a Sant Mateu. On ens aturem a observar la Torre de Cantacorbs. Donant aqui per conclosa aquesta sortida.

Costa - desnivell.

Cami Vell de Morella.

Final PR-CV-214.
Vestigi conservat d'una de les vuit portes i una de les torres del recinte emmurallat de Sant Mateu situada al carrer Maestrat.
La muralla montesiana que envoltava la ciutat era de maçoneria, de gruix variable, amb una alçada mitjana de 6 metres incloent els merlets. El perímetre era de 1.600 metres.
Encara es conserven vestigis de les vuit portes i restes de les torres defensives. Aquestes entrades eren: el portal de Xert, ell de Barcelona que fins a 1918 va conservar l'arc adovellat d'accés, ell l'Boveral, ell de la Vedella, ell de Sant Domingo; ell de Morella, la torre de Cantacorps, el portal d'Albocàsser i ell de València.

Sant Mateu.

Torre de Cantacorbs.
Grau de Dificultat: Baixa.
Temps / Horari: 1 hora i 40 minuts.
Desnivell / Quota màxima: 330 m. a 399 m.
Ús actual: senderisme, turístic, històrica, patriminio i espai d'interès natural.
Estat: bo (Pràcticament asfaltat).
Senyalització. bona / regular.
Llocs de valor: Camps de cultius d'Oliveras, Font de Morella, entorn de Sant Mateu (Municipi).
Època: Tot l'any. Evitar les hores de més calor a l'estiu. Portar aigua.

Croquis Senders de Sant Mateu PR-CV-214 "Variant nº1". Sant Mateu (Castelló). extret de.- http://turismosantmateu.es