sábado, 25 de mayo de 2019

Pujada al Collbaix "543 m.", Sant Joan de Vilatorrada (Barcelona).

Zona d'Estacionament prop del Cementiri Municipal de Sant Joan de Vilatorrada. Carrer del Pare Torra amb Avg. del Torrent del Canigó.
El Collbaix és un cim de 543 metres, situat entre els municipis de Manresa i Sant Joan de Vilatorrada. És el més alt del terme de Manresa, ponent del Pla de Bages, que té un excel·lent punt d'observació. Està catalogat com a gran parc pel Pla d'Ordenació de Manresa. Al cim podem trobar un vèrtex geodèsic i altres elements.
Aquest cim està inclòs en la llista dels 100 cims de la FEEC (Federació d'Excursionistes i Escalada de Catalunya).
En aquesta realitzarem la seva ascensió des de Sant Joan de Vilatorrada amb una curta ruta però amb un pronunciat desnivell final.

Carrer del Pare Torra.

Entrada al Parc del Mas Llobet.

Agafeu A-2 cap a Ctra. Manresa / C-55. Agafeu la Sortida 582a des d'A-2. Continuarem per la C-25 des de C-55 cap a Ctra. De Manresa a Basella / C-55. Agafeu la Sortida 132 des de C-25.
Seguir per la Ctra. De Manresa a Basella / C-55, Carrer del Riu Cardener i Carrer de les Alzines cap a Carrer del Pare Torra a la població Sant Joan de Vilatorra. Podem estacionar en una àmplia zona d'estacionament entre el Carrer del Pare Torra i l'Avinguda del Torrent de Canigó prop o al costat del Cementiri Municipal de Sant Joan de Vilatorrada.

Parc del Mas Llobet.

Mas Llobet.
Recorregut:

Un cop estacionem el vehicle prop del Cementiri Municipal de Sant Joan de Vilatorrada. Creuarem la carretera en direcció al Mas Llobet i l'entrada d'un parc on veurem algun senyal indicativa i un palafon informatiu. La pujada al cim del Collbaix la realitzarem seguint part de la ruta "Camí de la Sal GR-3.1. i el Circuit Inclusiu nº 24". El circuit  nº 24 A i B són aptes per a cadira de rodes elèctrica, Joëlette i Handbike. El 24, el de color rosa, recorre una ruta més llarga, de 6'4 km, on Podem ver masos ben macos il 'entorn de l'exterior de Sant Joan de Vilatorrada. Rutes Totes elles saludables amb Diferents Distàncies segons el gust de cada persona.

Collbaix.

Pla de Santamarta.
Pujarem les escales del parc, seguint les fites del circuit Inclusiu nº 24 i les indicacions GR-3.1. Collbaix / Sant Martí de Torella / Callús / Súria / Cardona. Un cop a dalt sortirem al costat d'una edificació és el Mas Llobet. Mas Llobet és una masia protegida com a bé cultural d'interès local.
És tracta d'una casa de planta rectangular amb coberta a dues aigües. Els mur són de maçoneria, observant traces de l'arrebossat anterior. Al cantó Nord de la casa i aprofitant el desnivell del terreny, s'emplaça un espai cobert (dedicat a feines agrícoles) amb dues grans arcades creant l'efecte d'un gran porxo. S'accedeix a aquest porxo mitjançant una gran porta allindada oberta a la sala de la casa que queda a nivell de planta baixa degut al desnivell. Una gran llinda conforma aquesta porta on s'a gravat la data de 1.625.

Torrent de la Llambregota.

Costa de Collbaix. Marge.
La primera part del recorregut és una zona oberta, plena de camins i senders. Alguns utilitzats com a circuit de motos o de BTT. Arribarem al Pla de Santamarta, principalment als camps de Conreu de cereal, i d'algunes zones forestals al pas de dos torrents. Al davant ja veiem el nostre objectiu el Collbaix, creuarem per enmig dels camps de conreu fins a veure un altre pal indicatiu ja al Torrent de la Llambregota i Costa de Collbaix. Seguirem les indicacions cap a Camí de la Costa del Collbaix / Obaga de can Server / Camps del'Obaga / Bosc de can Pla / Súria.

A poc a poc ens anem acostant a la base de la muntanya. Creuarem una carretera que porta a l'aparcament de muntanya de Collbaix. Des d'on també es pot iniciar la seva ascensió, a l'altura d'una altra senyal vertical indicatiu (pal de fusta del GR-3), continuarem la nostra ruta cap a Corriol de pujada / Collbaix / Cal Magdalena / Castell de Fals / Castelltallat.

Carretera i Aparcament de Muntanya Collbaix.

Costa de Collbaix.
La pista es transforma en un corriol ascendent, primer travessem un altre camp de cultius, i ens anem endinsant en una zona mes boscosa i arbustiva.
Veurem altres senyal verticals, seguirem les indicacions a "Collbaix per els Tines". A partir d'aquest moment el sender comença sense contemplacions amb un fort desnivell, a traves del bosc i zones mes arbustives. Anirem progressant en la pujada com a millor ens vagi, cal prendre-ho amb calma i paciència.

Les Tines de Collbaix.

Per anar orientant seguirem les marques de pintura del GR-3 (Rojas i Blanques). La pujada en alguns trams requereix mirar-bé i potser anar mirant les millors opcions de vegades recte i altres vorejant una mica. També veurem un altre tipus de senyalització de fites indicadores de fusta a mitja alçada. Gairebé arribant al Cim del Collbaix, passarem al costat d'unes Tines de pedra seca que són les que li donen el nom a aquest sender d'accés al bonic mirador de la comarca del Bages.

Les tines de les vinyes són unes construccions de pedra singulars utilitzades en el passat per produir el vi en els mateixos camps en què es van conrear. Van ser construïts enmig de les vinyes plantades en els llocs més aïllats de les valls a la comarca del Bages. Es troben repartits per la vessant nord-oest del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac i la seva àrea d'influència, formant un patrimoni etnològic i històric únic a tot Catalunya.

Cim del Collbaix, peanya amb mapa d'orientació

Collbaix, 543 m.

Cim del Collbaix.
Després de passar les Tines, girarem cap a l'esquerra on ja veurem el cim gràcies a una estelada que oneja a la mateixa. Un cop al cim veurem diversos elements mes que coronen aquest cim com una peanya de formigó amb el mapa d'orientació, un monument de ferro negre amb un pal doblegat i una estelada.

La muntanya està situada entre les rieres de Rajadell i Fonollosa. El vessant sud pertany a Manresa, l'est a Sant Joan de Vilatorrada, on hi ha l'àrea d'eixamplament del poble. Rajadell compta amb la zona de Punta Sabata i Fonollosa amb la major part del cim, l'oest i el vessant obaga.

Collbaix es va originar per l'erosió dels terrenys que hi ha al voltant. Un estrat de conglomerats resistent protegeix de l'erosió del cim plana, formant un altiplà.

El 31 de desembre de 2.012 en aquesta muntanya va morir de forma sobtada Andreu Vivó Tomàs (va ser un gimnasta olímpic català), mentre feia esport de muntanya.

Arbre caigut, pre cim Collbaix.

Muntanya de Montserrat.

Coll del Pla del Llobet.
Deixem aquest gran mirador dels Plans del Bages i seguim el sender carener que va en direcció nord. Està ben definit i no té pèrdua.
Seguint les traces del camí anirem perdent alçada ràpidament per l'obaga de la muntanya. En alguns punts s'ha de vigilar de no relliscar ja que el camí està molt desgastat i erosionat. Però els arbres són de gran ajuda. Així, arribem a la base i l'anirem envoltant fins a tancar la ruta circular.

Arribarem de nou fins a la carretera on aquesta l'Aparcament de Muntanya del Collbaix. I des d'alli tornarem sobre els nostres passos pel Coll del Pla del Llobet, cap al Mas Llobet i des d'alli fins a la zona d'estacionament al costat del Cementiri Municipal de Sant Joan de Vilatorrada.

Coll del Pla del Llobet.

Torrent de la Llambregota.

Grau de Dificultat: Baix / Moderat (Segons algun tram)
Temps / Horari: 1 h. 30 minuts.
Desnivell / Quota màxima: 234 m. a 543 m.
Ús actual: senderisme, patriminio, espai d'interès natural, etc.
Estat: bo / regular
Senyalització. Bona / regular (Pal verticals indicatius i fites de fusta indicatius)
Llocs de valor: Mas Llobet, Collbaix, Les Tines, etc.
Època: Tot l'any, a l'estiu evitar les hores de fort sol ia l'hivern anar abrigats. Portar aigua.

Croquis de la ruta a Collbaix des de Sant Joan de Vilatorrada - Mas Llobet extret de.- http://marcbota.blogspot.com