domingo, 21 de noviembre de 2021

Escalada Artificial Roca Riera, Teià (Barcelona).

Roca Riera.

Dins les múltiples activitats que es realitzen amb el Grup de Muntanya Piolet - Sabadell pertanyent a la U.G.E.L. (Unió de Grups Excursionistes Llibertaris), fem un curs d'iniciació a l'Escalada Artificial.

Per això el lloc o la zona escollida va ser apropar-nos a la Roca Riera prop de la població de Teià. Allà a més d'aquesta interessant Roca, trobarem algunes zones per fer escalada esportiva (La Pedrera, Roca i Mirador del Dinosaure) i sectors d'escalada en blocs (Miracle, Font, Harley de Baix, etc) de la gran zona de blocs de Can Boquet.

I per descomptat alguns itineraris o rutes molt maques de senderisme com la Ruta del Vedat.

Teià.

Zona d´Estacionament.

Des de Barcelona agafarem la Ronda de Dalt en direcció a la B-20 cap a Montgat/Sta. Coloma/Badalona/C-32/N-II/Mataró i sortim a la sortida nº25 cap a N-II. A la N-II passarem per l'estació de RENFE de Montgat, continuarem cap al Masnou i després Ocata. Girarem a la nostra esquerra per l'Av. President Kennedy cap a Camí del Cementiri a Teià, veurem indicacions el carrer d'accés són molt estretes i de doble sentit. Estacionarem a la zona de Parking al costat del Cementiri de Teià.

Cementiri de Teià.

Pista d´acces.
Acces:

Un cop estacionem el vehicle, agafarem la pista forestal que puja envoltant el Cementiri on veurem un senyal de trànsit de direcció prohibida. Arribarem fins a l'alçada d'un pas tancat amb cadenes que creuarem per continuar la pista. En forta pujada a meitat de la pendent trobarem una font a la nostra dreta. Seguim pujant i quan comença a planejar la pista a la nostra dreta veurem el Sector d'escalada esportiva La Pedrera i uns metres més endavant un conjunt de roques a l'esquerra conegudes com a Rocs d'en Flores o Pedra del Dinosaure.

Rocs d´en Flores ó Pedra del Dinosaure.

Pista.

Sender d´acces a la Roca Riera.

Continuem pujant sense sortir de la pista forestal, uns cinc minuts més, i al fons a la vall veurem a la nostra esquerra l'estàtua del Crist de Teià i el refugi Ferreria del Vedat. Passarem a prop del bloc "El Submarí" a la nostra dreta del sector d'escalada en bloc el Miracle de la guia de Can Boquet. Continuarem uns metres més per la pista fins arribar a una bifurcació de camins a la nostra esquerra va la ruta del Vedat (fita de fusta amb les marques de SL-C 111) ia la dreta un sender que ens endinsa  pel bosc i sense sortir-ne d'aquest ens acosta a la part alta de la Roca Riera, per arribar a peus de via haurem d'envoltar-la per la part dreta en sentit de la nostra marxa o bé podem fer un curt ràpel des d'algunes de les reunions, per això cal preveure alguna xapa recuperable i muntar reunió (R´s).

Ubicació i acces Roca Riera + Sòcols Esquerra i Dret.

Peus de Via Roca Riera.

El sector d'escalada de la Roca Riera és un conjunt de tres roques ubicades a manera que podríem dir laberíntic, si es neteja bé de vegetació el peu de via és un lloc interessant per estar amb els petits i les mascotes.

Ens trobem davant d'una preciosa i curiosa formació granitica de bona qualitat on prevalencen els itineraris d'escalada artificial la majoria equipats amb burins sense xapa, on haurem de portar alguns friends tant petit com grans, xapes recuperables, diversos ploms i algun clau curt extraplà.

Col·locació d'assegurança de progressió (Ploms).

Assegurança de progressió (Ploms).

Col·locació d'assegurança a mà (Espits).

Comencem el curs d'iniciació a l'escalada o progressió en Artificial, presentant el divers i extens material (estreps, fifi, cinta o baga Easy Daisy o Daisy Chain, etc) per executar la seva realització.

Després de la presentació mostrem la col·locació i practiques del materials com espits, ploms, friends, claus o pitons, cordins, tascons, falques de fusta, etc.

I per ultims els passos o maniobres per a comentar les ascensions a la roca o parets.

Amb poc mes col·loquem una corda en top per assegurar i sense mes comencem les nostres primeres progressions en vies d'artificial a la Roca Riera.

Via s/n, A1+. Roca Riera.

Via Ese es mi Fary!!, 8a.

Via Catalunya, Ae/ 6a.

Realitzem pocs intineraris, però marxem amb molt bones sencions i vibracions.

Comentar que l'equipació de molts itineraris comença a estar força deteriorada així també algunes reunions que cal reforçar. Les vies en lliure són força explosives i dures amb petites regletes o fisures. És un sector que tindrem ombra fins a primeres hores del migdia.

Prop uns metres dins del bosc podem descobrir un petit sector molt amagat anomenat Cantera de Roca Riera, a aquest podrem accedir passant just el Bloc del Submarí per la dreta, i endinsant-nos al bosc força espès seguint un sender poc marcat que baixa, que ens apropés fins a una colla fixa, que no deixa a peus de via. És un sector més de col·leccinista o històric on només hi ha un itinerari d'escalada a Artificial i amb roca de força mala qualitat. On desaconsellem l'escalada.

Via Catalunya, Ae/6a.

Piolet Sabadell (U.G.E.L.) Avel, Fran i Guti.

Via Catalunya, AE/ 6a.

Ressenyes d´Escalada Artificial + Esportiva Roca Riera i Sòcol Dret /Esquera, Teià (Barcelona).-

Roca Riera:

Via 1.- Ese es mi Fary!, 8a ó 7b+/Ae. Parabolts (Entrada fissura, passos de regleta, cantells sortida explosiva                                                                        per el sostre. A la espera primera ascensió..).

Via 2.- Catalunya, Ae/ 6a. Burilada "Plaquetes recuperables i friends pertits o molt grossos". (Sortida per la gran fissura desplomada en off-width. Placa amb nom in icini de la via).

Via 3.- Directa, Ae. Burilada "Plaquetes recuperables". (Directa que enllaça amb la fissura de la via Catalunya).

Via 4.- s/n, A1+.  Burilada "Plaquetes recuperables i friends repetits petits". (Ens deixa sota el gran sostre, creuem acorbaticament seguint una fissura, sortida per la dreta).

Via 5.- s/n, A2/ A2+.  Burilada "Plaquetes recuperables, micros i ploms". (Sortida directa de la via Catalunya mitjançant ploms).

Via 8.- s/n, A2+. Burilada "Plaquetes recuperables, un plom i un extraplá curt". (Sortida directa de la via nº4 s/n.).

Via 9.- Patriarkado de la rumba, 7c/ 8a. Parabolts. (Vegetació no deixa arribar a peu devia, jajaja. Explosiva via que supera el sostre, be equipat amb parabolts).

Via 9 bis.- El Rebot d´en Pale, 6b+. Parabolts (Via molt a la dreta del gran sostre. La vegetació fa imposible accedir a peu de via).

Croquis Escalada Artificial /Esportiva Roca Riera, Teià (Barcelona) extret de.- https://www.enlavertical.com/

Sòcol Dret:

Via 6.- La Gran Chochada, V. Parabolts i Burils  (Cal muntar la reunió).

Via 7.- Esperó dels "Maresmeños", 7a. Parabolts. (Pas dur per sortir del segon parabolt).

Sòcol Esquerra:

Via 10.- Ñapa y sigue, 7a. Parabolts. (Entrada explosiva que dona pas a una placa).

Material : 8 cintas expres,  10 plaquetes recuperables, friends,  diversos ploms, clau curt extrapla, fifi, estreps, Daisy Chain ó Easy Daisy, casc i R´s. Altura maxima uns 8 metres.

Croquis Escalada Esportiva Roca Riera - Sòcol Dret, Teià (Barcelona) extret de.- https://www.enlavertical.com/

Via Directa, Ae.

Un cop acabada la sessió, agraïm que es retiri tot el material afegit durant la nostra visita, així com no deixar escombraries i mantenir el lloc el més net possible, Gràcies.

El retorn cap al vehicle, fer-ho per on hem vingut.

Roca Riera.

Croquis Escalada Esportiva Roca Riera "Via Ese es mi Fary!!, 8a ó 7b+/ Ae, Teià (Barcelona) extret de.- https://www.enlavertical.com/