sábado, 12 de febrero de 2022

Corredor Vermicelle PD (45º, Max. 55º) - 250 m. Pic Cambre d ´Aze Occidental 2.711 m. Saint Pierre dels Forcats (Francia).

Cambre d´Aze.

Primera presa de contacte amb els corredors existents al Cirque de Cambre d'Aze, on podem trobar un bon nombre de canals de dificultat variable a la seva abrupta Cara Nord.
Per a la nostra estrena en aquesta zona del Pirineu Francès, pujarem pel Corredor Vermicelle per coronar el Cim del Cambre d'Aze Occidental, 2.711 metres.
El popular corredor Vermicelle és un estètic i elegant corredor de neu, situat a la part dreta de la cara nord del magnífic circ de Cambre d’Aze, al Pirineu francès. Itinerari clàssic d'hivern, ideal per a la iniciació a canals de neu. És la canal més freqüentada de tot el circ, segurament perquè és una de les vies més fàcils i assequibles que hi ha i, per tant, és a l'abast de més muntanyencs. La poca dificultat del corredor contrasta amb la impressió que fa observar de lluny la seva enorme verticalitat. Aquest camí estret, entre grans parets, ens deixa molt a prop del cim occidental de Cambre d’Aze, des d´on gaudim d´unes vistes esplèndides de gran part de la Cerdanya. La canal també s'utilitza com a via de baixada d'algunes de les vies de la part dreta del circ i, fins i tot, hi ha qui la baixa esquiant.

Circ Cambre d´Aze.

Aparcaments Estació d´esqui  Eyne-Cambre d´Aze.

Des de Puigcerdà (Girona) cal creuar la frontera amb França i seguir per la carretera N-116 en direcció a Mont-Louis. Un cop passat el coll de la Perche, prenem el trencall a la dreta cap al poble de La Cabanasse, i passem per Saint-Pierre-dels-Forcats. Hem d´arribar fins a l´aparcament de l´estació d´esquí de Cambre d´Aze (sector Saint-Pierre-dels-Forcats), on podrem aparcar el vehicle.
Possible zona per pernoctar, a l'hivern tenir instal·lada al vehicle la calefació estacionària o similar. Hi ha zona amb lavabos.

Pistes - Paul Ribeil

Pistes - Pual Ribeil.
Recorregut:

Un cop hem estacionat el vehicle sortim des de l'aparcament de l'estació d'esquí de Cambre d’Aze -
sector Saint-Pierre-dels-Forcats, per pujar agafem qualsevol de les pistes d'esqui (primerament creiem que és la Paul Ribeil), en clara direcció Oest, que surt des just davant del bar i l'escola d'esquí francesa. La pista envoltada per una zona boscosa va girant cap a l'esquerra, en direcció sud-sud-est, i el pendent és cada cop més acusat. Avancem còmodament per la pista (Petite Fontaine), el terreny està allisat i anem seguint cap amunt sense deixar-la. A l'últim tram segons la qualitat de la neu, agraireu haver duït raquetes o esquís de muntanya, ja que es passa per sobre de grans rocs on ens podem enfonsar bastant.

A mesura que ens anem apropant al Pla de Cambre d´Aze anem, veient més clarament les diferents canals que formen aquest petit circ, on la neu es conserva fins ben entrada la primavera gràcies a la seva orientació nord. D'esquerra a dreta, mirant el circ des de la base, observem les canals següents: la Central, la Gigoló, l'Eclair, la Bougnagas i la Vermicelle.

Pistes - Petite Fontaine.

Circ de Cambre d´Aze.

Pla de Cambre d´Aze. Petite Fontaine.

Pla de Cambre d’Aze , punt al centre de l´estació d´esquí on conflueixen diverses pistes. En aquest indret trobem un bar i diverses taules i bancs de fusta per fer pícnic. Pujant per la pista d'esquí, en direcció sud-sud-est, que tenim davant. Al final d'aquesta pista, al punt on acaben
les instal·lacions de l'estació d'esquí (telesquí du Plat) prenem a l'esquerra un camí marcat amb fites. Travessem el bosc i remuntem una petita vall. A mesura que anem pujant, cada cop tenim més a prop les parets del circ davant nostre. El camí amb les fites es dilueix una mica.

Des d'aquí tenim diverses opcions però totes ens condueixen fins al fons del circ. L'itinerari és
obvi, no hi ha pèrdua. El panorama que tenim al davant és esplèndid. A la dreta del tot del circ, El corredor Vermicelle a Cambre d’Aze la canal Vermicelle resta poc definida i queda una mica amagada, però podem reconèixer clarament la seva entrada.

Pla de Cambre d´Aze.

Inici Corredor Vermicelle.

Creuem la base del circ cap a la dreta fins a situar-nos a l'altra banda d'un esperó de roca que baixa paral·lelament a la canal Vermicelle. Parada per equipar-nos a la base del corredor (piolet, arnes, grampons i casc), el Vermicelle és perfecte per iniciar-se en els corredors pel que ens "apanyem" amb un sol piolet encara que és possible que amb dos resulti més còmode, el casc sempre imprescindible i arnes per si hem d'arribar a encordar-nos doncs alguns som novells en aquesta activitat.

Ens trobem ara en un pendent de neu inclinat just per sota del corredor Vermicelle. Guanyem aquesta pala de neu no gaire inclinada i ens plantem ràpidament a l'entrada de la canal Vermicelle. A la part baixa acabem tenint una inclinació 35 °

Corredor Vermicelle.

Entrem a l'interior del corredor encaixonat completament entre impressionants parets que el tanquen pels dos costats. Durant els primers metres el corredor amaga la sortida, no la podem veure fins més endavant. Aquesta part inicial és la que presenta el menor pendent de tot el corredor.

Anem avançant la canal es va fent més estreta i el pendent que en general és força uniforme es va fent més acusada arribant a assolir uns 45º aproximadament. En aquesta canal difícilment toca el sol. Com que el pendent no és massa fort i la dificultat no és molt alta, la canal se sol fer sense assegurar. No obstant això, si ho preferim podem assegurar-nos amb algun ancoratge a la neu o també utilitzant friends i tascons a la roca.

Veurem una interessant Agulla a la nostra esquerra, aquí es troba la Via Meu, una bonica, mantinguda i assequible via d´escalada en mixt. És una bona alternativa per completar una jornada.

Corredor Vermicelle.

El Corredor Vermicelle es va pujar per 1ª vegada el 8 d'abril de 1962 per J.M. Anglada, J. Pons, F. Guillamón i J. Riera. A la part de dalt de la canal, aquesta es ramifica, i tenim dues possibilitats per sortir i arribar a la carena. L'opció més habitual és la de l'esquerra, perquè conserva unes millors condicions de neu durant tot l'hivern. Es pot trobar algun tram amb 50-55º de pendent. La part dreta, en canvi, és més difícil perquè és més vertical i, segons les condicions, pot arribar a tenir un pendent final de 65º amb una cornisa que se sol formar cada any.

Corredor Vermicelle. Vanessa.

Corredor Vermicelle, Guti.

Corredor Vermicelle, Miguel.

Tram Final Corredor Vermicelle.

Arribem a la sortida de la canal Vermicelle, al capdamunt de la carena. Des d´aquest punt, ens dirigim cap a la vostra dreta, direcció Oest, per pujar al pic de Cambre d´Aze Occidental, 2.711 m. Fem una parada beure, menjar alguna cosa i fotos per adjuntar a la ressenya.

Pic de Cambre d’Aze Occidental, 2.711 m.

Pic de Cambre d’Aze Occidental, Guti, Vanessa, Bru & Miguel.

Pic de Cambre d´Aze Occidental.

Pic de Cambre d’Aze Occidental.

Després del descans el descens o tornada comencem a baixar per l'ampla carena que porta a les pistes d'esquí de Cambre d'Aze. Tindrem unes vistes espectaculars de tota la Cerdanya, probablement un dels millors miradors d´aquesta comarca, baixem per l´ampla carena que hi ha cap al nord-oest fins que enllaceu amb les pistes d´esquí. A partir d'aquí, per alguna pista, aprofitem per provar i fer detencions a la neu amb el piolet. Hem d'arribar a l'Espace Cambre d'Ase, sempre en tendència cap a la dreta, sinó podríeu anar a parar a Eyne 2600.

Arribant a l'àrea d'estacionament on tenim estacionat el vehicle. Donant per conclosa aquesta meravellosa sortida.
Cresta ampla a la pista d'esquí.

Fites, Cresta Ampla.

Pistes d´esquí de l´estació d´esquí d´Eyne-Cambre d’Aze.

Croquis Corredor Vermicelle, Cambre d´Aze - Saint Pierre dels Forcats (France) extret de.- www.bailandoconsarrios.com

Nom: Corredor Vermicelle.
Dificultat: PD (45º, Max. 55º)
Lloc: Circ de Cambre d´Aze / Cerdanya Nord,
Llargada: 250 m.
Orientació: Nord
1a Ascensió: 8 d'abril del 1.962 per J.M. Anglada, J. Pons, F. Guillamón i J. Riera.
Material de protecció: Piolet, grampons i casc. No cal, però també podem portar algun cordino i
algun ancoratge de neu o roca; recomanables, sobretot si algun membre del grup no té gaire experiència.
Equipament: sense dades. (No hem vist cap equipament).
Desnivell total: +1200 m.
Horari aproximat: Aproximació 1 h. 45 min. Corredor 1h. 20 min. + 10 min a cim Cambre d´Aze Occidental. Descens 2 h.
Cartografia: Eyne-2600, IGN (1:25.000), o Cerdanya, Editorial Alpina (1:40.000).

Ubicació Corredors i Canals Circ de Cambre d´Aze, Saint Pierre dels Forcats (France) extret de.- https://tocandoelcielosite.wordpress.com/