miércoles, 9 de noviembre de 2022

Ascensió Magdalena Superior "Via The Puretas Climb ó Vicens Roig sortida per Vía Normal, IV+ - 65 m." Monistrol de Montserrat (Barcelona).

Monastir de Montserrat.

La regió de Tebes - Les Magdalenes, concretament Gorros, és una de les millors escola per iniciar-se a vies llargues, tant per la quantitat i qualitat d'itineraris equipats, així com la ràpida accessibilitat al seu entorn. En gran part gràcies a la presència del funicular que ens deixa en pocs minuts al Pla de les Tarantules.
Ens acostem novament a aquesta zona del Parc Natural de la Muntanya de Montserrrat i tornarem a pujar a una de les seves agulles emblemàtiques, La Magdalena Superior. I hem decidit realitzar la Via The Puretas Climb, una manera d'homenatjar uns coneguts i longeus escaladors montserratins, als quals dono les gràcies per deixar-nos aquest interessant patrimoni de vies equipades perquè puguem gaudir de les muntanyes i somiar amb haver conquistat els seus cims. Gràcies a Guillem Arias, Joan Marc, Joaquin Llòria, Joan Prunera, etc.

Mistíc Drú - Camì de Sant Miquel.

Pla de les Tarantules.

Des de Barcelona agafem la C-58 a Manresa i després a Montserrat, arribarem per la C-55 a Monistrol de Montserrat. Continuarem per la carretera fins al Monestir de Montserrat, allà tenim una zona de pagament per apacar el vehicle (descompte si aquestes federats).
Un cop haguem estacionat el vehicle. Tenim la possibilitat o d'agafar el funicular a Sant Joan que ens deixa al Pla de les Tarantules (aquesta opció és la més còmoda i relaxada, això si la cara $). Des del Pla de les Tarantules, ens dirigim en sortir de l'estació superior del funicular a Sant Joan a la dreta agafant el camí que ens porta a Sant Jeroni. Passarem primer per la base de la Gorra Marinera, quan passem la part nord-est veurem un desviament indicat a les Magdalenes, agafarem aquest desviament per l'esquerra. Arribarem fins a les Escales de Jacob, ascendim per elles, i al final ja estarem al costat de la Magdalena Inferior. Pugem vorejant la paret de la Magdalena Inferior fins a arribar a les ruïnes del que fou l'ermita de Santa Magdalena, uns palafons ens ho indiquen.

Camì a Ermita de Sant Joan.

Escalas de Jacob.

Ruines Ermita de Santa Magdalena.

Continuem pujant cap al cim de la Miranda de Santa Magdalena i just a la nostra dreta tindrem primer l'Ullal de la Magdalena, seguida de la Magdalena Superior, ens apropem fins a la paret i veurem un sender amb arbustiu, que baixa, en passar un petit arbret ja veurem la primera assegurança de la via Super Frío, pintada de vermell, a pocs metres de l'inici d'una fissura o canal herbosa. Aquesta primera assegurança és compartida amb la Via The Puretas Climb.

Guti, L1.

L1 (III+).- Joan Marc (https://elcoleccionistadevies.blogspot.com/).

Localitzem la primera assegurança gairebé a la base de la roca. Aquest ens marca l'inici compartits de les Vies The Puretas Climb que es desvia cap a l'esquerra i la Via Superfrio que puja recta per la dreta d'un espero i la canal arbustiva.
Ens equipem i comencem a escalar amb una dificultat suau, però amb roca a vigilar. Després d'assegurar-nos ens hem de desviar cap a l'esquerra fent un petit flanqueig entre els arbustos. De seguida i després de col·locar-nos damunt de l'esperó veurem una assegurança més ia pocs metres la R1. R1, Tres parabolts amb xapa, dos amb anelles. Reunió Rapelable. 3 parabolts a uns 15 metres.

L2 (IV).- Joaquim Llòria "Quimet" (https://conqueridordillusions.blogspot.com/).

Sortim rectes des de la R1, a la recerca de les assegurances. Els primers metres tenen molt bona roca i la dificultat no és gens exigent. Després de passar la segona o tercera assegurança la cosa es posa una mica més vertical, però les preses i els cantells són d'escandal, fins arribar a una lleixa on trobarem la R2, a la dreta també veiem la R1 de la Via Superfrio. R2, 4 parabolts; dos amb xapa casolana i un eslabó de cadena, i dos amb xapa i anelles. Reunió Rapelable. 4 parabolts a uns 15 metres.

L3 (IV+/ IV).- Guillem Aries (https://blogdelguillem.blogspot.com/).

Sortim rectes des de la R2, on als primers passos trobem la dificultat més gran d'aquest tercer llarg. Un pas una mica difícil sense passar de IV+, però amb molt bones agafades, després de realitzar aquest la dificultat minva força. Gairebé sortim caminant per terreny amb força pedres soltes, a vigilar de no arrastar-les amb les cordes i fer-les caure als companys de cordades o cordades properes a aquest itinerari. Aquest llarg esta compartit amb la via Superfrio, localitzem la R3, pràcticament a terra al cim del Contrafort de la Magdalena Superior, uns metres abans d'arribar a una zona arbustiva i la paret. R3, Quatre parabolts amb xapa; tres amb anelles i un amb xapa casolana. Reunió Rapelable. Dos parabolts a uns 15 metres.

Clau, R3.

L4 (IV+).- "L2 Via Normal". (https://thepuretasclimb.blogspot.com/).

Sortim des de R3, caminant cap a uns arbustos el mes a l'esquerra possible buscant un desdibuixat senderet i la base de la paret. Destrepem una mica amb compte ia l'esquerra veurem una primera assegurança. Comencem a escalar amb diagonal amb tendència cap a l'esquerra i després cap a la dreta un poc més vertical. Sempre amb molt bones preses i agafades. Al cap de poc ens trobem al cim de la Magdalena Superior, la R4, la veurem de nou ubicada a terra. Aquest llarg és el segon de la Via Normal i també està compartit amb la Via Superfrio. R4, Tres parabolts amb xapa. Reunión no rapelable. Tres parabolts a uns 20 metres.

Un cop aquesta tota la cordada al cim de la Magdalena Superior, realitzem les fotos pertinents per a ressenyes al bloc. I com no, gaudir de la gran recompensa, que són les vistes que ens ofereix aquest increïble cim de la Magdalena. Aprofitem a beure i menjar alguna cosa doncs en ser cap de setmana, el cim està una mica concorregut i ens fa guarda torns per iniciar el descens. Jejeje.
Aprofitem per conèixer nova gent i intercanviar impressions dels diferents itineraris.

Guti & Comp, R4.

Cim Magdalena Superior.

Gorro Frigi.

1er Rapel.

El descens de la Magdalena Superior, el realitzarem en dos ràpels des de les instal·lacions de la seva Via Normal. Actualment creiem que aquesta, semi o desequipada, només vam veure les reunions d'aquest itinerari.
La primera instal·lació per realitzar el ràpel la trobarem a la dreta de la R4 de la Via The Puretas Climb, des d'aquí muntarem un primer ràpel d'uns 20 metres que ens deixés al cim del contrafort de la Magdalena Superior.
Localitzarem la segona instal·lació per rapelar o R1 de la "Via Normal" desgrimpant uns metres rectes cap a la dreta del Contrafort, uns metres més amunt veurem una antiga instal·lació rovellada amb només un punt d'ancoratge amb baula de cadena, aconsellem realitzar el ràpel des de la instal·lació de més avall.

1er Rapel.

2on Rapel.

Gorros (de Esq. a Drta. Gorra Marinera, Magdalena Inf., Ullal de la Magdalena, Contrafort + Magdalena Supr., Gorro Frigi i Trencabarrals).

Via: The Puretas Climb sortida per Via Normal.
Zona: Gorros – Montserrat.
Dificultat: IV+.
Dificultat obligada: IV.
Grau dexposició: Baix.
Compromís: Baix.
Equipament: Via equipada amb parabolts. Reunions rapelables (excepte R4, al Cim de la Magdalena Superior).
Material: 6 cintes express (algunes llargues), baga d´ancoratge, R´s i casc.
Orientació: Sud - Sud-est.

Croquis Magdalena Superior Vies d´escalada Cara Sud - Sudest (Vermella - The Puretas Climb, Blava - Superfrio, Taronja - Cuca i Lila - Normal), Monistrol de Montserrat (Barcelona).