jueves, 4 de abril de 2024

Ascensió Serrat Inferior d´en Muntaner "Via Bilibet sortida per Dalt, IVº - 45 m.", Collbató (Barcelona).

Ag. Frare de Baix & Serrat Inferior d´en Muntaner

El Serrat d'en Muntaner juntament amb la Pastereta, són l'entrada directa a la zona de la Plantació. En aquesta ocasió ens centrem en el mateix Serrat Inferior d'en Muntaner. El nostre objectiu ivan a ser altres però entre una cosa i una altra només vam poder realitzar aquesta breu incursió en aquesta serra en el vessant sud de la Muntanya de Montserrat. Amb una curta i breu aproximació arribarem a través del Clot de la Mònica a aquest lloc on podrem realitzar alguns dels seus itineraris. Alguns més coneguts com l'ascensió al seu agulla d'encapçalament El Frare de Baix del Clot de la Mònica, però aquesta serra ens ofereix altres vies també molt interessants per gaudir d'una bona jornada d'escalada a l'solet a l'hivern i resguardats del vent.
Ens endinsem en un dels seus itineraris més nous que és la Via Bilibet.

Carrer de Lloret de la Urbanització del Pla del Castell a Collbató.

Camì a Collbato, Hipica. Passeig de Ronda.

Des de Barcelona agafarem l'A2 direcció Lleida / Tarragona, i sortirem a la sortida de Collbató, continuarem rectes i paralel.les i al costat de l'autovia sense entrar cap al municipi de Collbató. Seguirem després de passar la gasolinera i el supermercat BonPreu fins que veiem les indicacions del Restaurant Vinya Nova i la Hipica. Les seguirem i estacionarem el vehicle entre el Passeig de Ronda i Carrer de Lloret de la Urbanització del Pla del Castell a Collbató.

Després estacionar el vehicle, agafarem la pista forestal amb acesso restringit vehicles que continua al final del Carrer Lloret que s'endinsa en els camps d'oliveres al costat de la Hipica. Seguirem fins al final del tancat de la Hípica i agafarem el primer tram de pista que ens surt a l'esquerra.

Clot de la Mònica

Serrat Inferior d´en Muntaner.

Acces:

Ascendirem pel fins arribar a l'antic estacionament del Clot de la Mònica (una explanadita amb cartells de acesso restringit vehicles). girarem de nou cap a l'esquerra cap al Clot de la Monica, buscant en uns pins a la nostra dreta amb unes marques de pintura blava. Aquestes ens s'endinsessin pel Torrent del Misser i el mateix Clot de la Mònica. Just davant nostre puja un camí de marques blaves que al cap d'una estona es converteix en un corriol. Seguim el sender fins que som a l'alçada del Serrat d'en Muntaner. En aquest punt un altre camí fitat segueix la paret en paral.let. Arribant a la base de la paret,l'inici de la Via Pizarro, aquesta just a la dreta a l'acabar la lleixa de l'Serrat d'en Muntaner Inferior on s'ubiquen altre itineraris com Petit Guifre, divorci Imminent o Orgull Mapuche. És una zona força arbustiva amb algun arbret i poca base de via. Remuntem una mica cap a la dreta l'inici de les Vies Pizarro i Alberto González. I un parell de metres més amunt veurem gravada una fletxa a la roca. Aquest és l'inici de la dels Desmemoriats. Flanquejarem uns pocs metres més cap a la nostra dreta i pràcticament quan el terreny ja no ens deixi passar per la zona arbustiva, estarem a l'inici de la Via Bilibet. Si busquem bé, mirant cap amunt podrem veure una primera assegurança (parabolt de 8mm), aquesta gairebé es mimetitza amb la roca.

Ani, Peus de Via.

L'Inici de la via és una cosa difícil de trobar, aquest està molt a la dreta de la Via Desmemoriats. Seguirem vorejant la paret cap a la dreta fins que la massa vegetal ens talla gairebé el pas. Buscarem en una placa tombada 1 parabolt molt platejat amb espàrrec de l'8mm, entre una petita alzina i altres arbustos "Boj, etc" .Un cop localitzat la primera assegurança, començarem a escalar per aquesta placa tombada els primers passos són una mica relliscosos, després resseguirem la placa amb tendència a la dreta. Després remuntarem per un petit arbre que podem encintar a l'esquerra per trobar algun segur mes, en la fissura que surt a la nostra esquerra tenim l'opció de poder col·locar algun friend però gairebé innecesàri perquè la dificultat és molt amable. Després de trobar un últim segur remuntem sobre la fissura i fent un pas a l'esquerra donem amb la R1. R1, 3 parabolts amb xapa, un amb anella units per un cordino. Reunió rapelable. 4 parabolts en uns 35 metres.

Serrat de la Pastereta.

Sortim rectes des R1 remuntant o bé rectes un parell de passos una mica verticals fins arribar a un replà que a poc metres ens deixa a la R2. També podem anar per l'esquerra sortint des de la R1, en un petit flanqueig cap a una placa amb molt bona roca i després de remuntar aquesta sortim a pocs metres de la R2. R2, Dos parabolts amb anelles. Reunió rapelable. Tirada neta, podem si volem encintar una savina, uns 10 metres.

Cim Serrat Inf. d´en Muntaner.

Després de remuntar la cordada, vam decidir aventurar-nos i continuar fent metres. Mig grimpant i remuntant traves d'una zona arbustiva i una mica descomposta, a vigilar amb les zones de sorra i pedres soltes si ho feu en assemblatge. Arribem fins a un pi que creix al cim del Serrat d´en Muntaner. Aquí descansem una mica bevurem alguna cosa i recollim part del material. Ja per baixar només hem de seguir crestejant cap a la dreta pel Serrat d´en Muntaner Inferior cap al Serrat d´en Muntaner Superior. Gairebé arribant a la base d'aquest últim anomenat, veurem algunes fites de pedres, si les seguim i buscant el sender més evident, ens deixa ja al Camí de l'Artiga Baixa, aquesta marcada per fites i marques de pintura blava. Només hem de seguir-les en descens fins de nou arribar al Clot de la Monica i des d'allà de nou a la Hipica, i per últim al Carrer Lloret amb el Passeig de Ronda de la Urbanització del Pla del Castell de Collbató.

Cimera del Serrat d´en Muntaner.

Camí de l´Artiga Baixa.
Fitxa Tècnica:

Via: Bilibet sortida per dalt.
Zona: Serrat d´en Muntaner - Clot de la Mònica.
Dificultat: IV.
Dificultat obligada: IV-/III+.
Compromís: Baix.
Equipament: Via equipada amb  parabolts. Reunions rapelables.
Material: 6 cintes exprés (alguna llarga), baga savinera i reunions. Opcional: joc de friends (Camalots i Aliens).
Orientació: Sud Est.

Croquis i Ressenyes Serrat Inf. d´en Muntaner "Via Bilibet", Collabató (BCN). extret de.- https://www.rocjumper.com/

Ubicació de les Vies d´escalada. Serrat d´en Muntaner (Cara Sud Ests). extret de.- https://www.wikiloc.com/ - Santi Gavarres.

Via Alberto González, IV - 85 m. Equipada.
Via Desmemoriats, V - 80 m. Equipada.
Via variant Bri-Tuerto, IV+/V - 80 m. Sense equipar. (no surt al croquis).
Via Bilibet, IV - 45 m. Equipada.
Via Traca i Mocador, IV - 75 m. Equipada.
Via Punto Club, V - 55 m. Equipada.
Via FCE, IV - 30 m. Equipada.