lunes, 23 de abril de 2018

Ascensió Roca de la Portella Gran "Via Lapònia, V+/Ae - 150 m. ", Agulles-Montserrat (Barcelona).

Zona d´esbarjo Can Maçana

Estacionament Can Maçana.

Agulles part de ponent (de Esq. a Drta. La Peluda, La Pelada, Portella Petita, Portella Gran, Miranda de la Portella i Agulla de la CNT).

A la regió d'Agulles a la Muntanya de Montserrat, tenim un gran paradisos de formes i siluetes a les quals la imaginació i moltíssimes llegendes han donat nom a gran part de les roques i agulles d'aquesta zona. En aquesta ocasió farem la nostra visita a una del seu mes grans roques de la zona de ponent. La Roca de la Portella Gran, que destaca al costat del seu bessona mes petita la Portella Petita, entre elles s'ubica el pas de les portella que dóna pas a una de les entrada a la regió d'Agulles.
La Roca dela Portella Gran és una interessant roca amb caràcter inexpunable, però amb divers i interessants itineraris molt variats. La seva primera línia es va fer l'any 1.932 amb ajuda de dos llargs troncs per superar una bauma a principi de via. Però la Via Lapònia oberta en l'any 2.005 en solitari dia a dia s'està convertint en una gran clàssica de gairebé obligada visita per tot el paratge natural que l'envolta des del seu començament al Avenc del Pou de la Portella, on també s'ubica la via Burgas Dolz (un itinerari que remunta el Avenc del Pou de la Portella en plena foscor) alguna cosa mes desconegut. En si la via és una cosa espectacular amb passatges i llargs molt bonics des del primer moment que inicies la seva ascensió. Us convidem a gaudir tant com nosaltres d'aquesta via 100% recomanable.

Roca de la Portella Gran.

Sender a l´Avenc del pou de la Portella.

Avenç del Pou de la Portella.

Estacionar el vehicle, a la zona d'aparcament de Can Maçana (en l'actualitat és de pagament, caps de setmana i festius). Que arriba des de la població del Bruc (Barcelona).
Quan haguem aparcat, passarem la barra de ferro que limita l'accés al trànsit rodat. Ens dirigim cap al Refugi Vicenç Barbé i Coll de Guirló. Un cop estiguem a la explanadita del Coll de Guirló, continuarem per la dreta del PR (marques de pintura groga i blanques), cap al Refugi de Vicenç Barber. Una mica abans del pas de Les Portelles, ja sota de la Portella Petita, buscarem un corriol a la nostra dreta que descendeixo bastant erosionat, en el qual cal vigilar és el sender que ens porta a l'Avenc del Pou de la Portella marcat amb alguna fita de pedres. Quan haguem baixat bastantante veurem uns troncs a terra tirats a la nostra esquerra aqui sorgeix un sender entre els arbustos més o menys evident, sense perdre'ns continuarem cap a l'esquerra per aquest primer rectes, després baixa una mica i al final subira gairebé directe cap al Avenc que ja anirem visualitzant mentre ens anem acostant. L'inici de via està en interior de la cova.

Avenç del Pou de la Portella. Peu de via.

L1, Avenç del Pou de la Portella.

L1 (V+/Ae).-

L'inici de la via es troba a la paret esquerra gairebé a meitat a l'interior de la cova veurem un parell de parabolts bastant seguits. Ens assegurem a ells i flanquegem cap a l'esquerra per la paret bastant relliscosa i polida a la recerca d'una altra assegurança amb la xapa daurada. Voregem la roca per una petita lleixa fins arribar a una canal on per arribar a proper segur escalarem en X o tecnica del diedre que ens costés el seu. L'ambient és espectacular seguirem després assegurar-nos cap a l'esquerra per sortir de l'entrada de l'Avenc. Aqui podem sortir amb passos d'artificial fins que puguem de nou escalar en lliure, com a consell col·locar cintes bastants llargues per evitar el fregament excessiu de la corda i no haver de tira de valent en els últims metres abans d'arribar a la R1. Després de sortir de l'Avenc continuarem pel costat d'una fissura i després en diagonal cap a la dreta fins a trobar la R1 en una comoda lleixa. R1, 3 parabolts amb xapa. No és possible rapelar (si voleu rapelar des d'aquest punt preveure cordino i mallo). 15 parabolts, 1 piton i un pont de roca a uns 35 metres.

Miranda de la Portella.

Can Maçana/ Castell Ferran.

L2 (6a ó V+/A0).-

Sortim de la R1 rectes per un mur una mica vertical però amb una dificultat bastant accessible, fins arribar a una panxa on trobarem el pas clau d'aquest llarg un 6a si volem ho podem acerar "A0" i es queda mes o menys en V +. Després la dificultat baixa bastant i progressivament, ull ja que hi ha una part d'aquest llarg que el terreny està bastant descompost i s'arrosseguen pedres amb les cordes. Acabarem gairebé caminant fins arribar a la R2, situada en una mena de buit ataronjat i super còmoda. Dos parabolts amb xapa. No és possible el rapel. 9 parabolts i un piton en uns 45 metres.

Guti, R2.

L3 (V+/Ae).- Pas llarg en Ae, possible 6a + en lliure.

Sortim des de la R2, flanquejant cap a la dreta fins a trobar els primers assegurances en una placa que poc a poc va augmentant la dificultat fins posar-se molt vertical. Seguirem les assegurances per a la nostra sort força bé proveïts amb tendència cap a l'esquerra per acabar sobre de la línia de la R2. Arribem a un tram desplomat, aqui escalarem uns passos en Ae, alguns d'ells passos molt llargs, fins que puguem sortir a lliure on trobarem un pas molt fi i psico per acabar arribant a la R3. R3, dos parabolts amb xapa. No és rapelable. 12 parabolts en uns 30 metres.

Jota, R3.

Sortim des de la R3, de nou flanquejant cap a la dreta fins a trobar les assegurances en una placa amb molt bones preses i roca. Després del segon segur tomba i la dificultat baixa he anirem rectes caminant superant algun ressalt, podem si queremnos encintar alguna savina per assegurar-nos mes i d'aqui fins arribar a la base de l'esfera final de la Portella Gran on trobarem la R4. R4, Dos parabolts amb xapa. No hi ha possibilitat de rapelar. Dos parabolts en uns 30 metres. Podem autoasegurarnos vorada algun arbust o savines.

Un cop més vam sortir des de la R4, flanquejant uns metres cap a la dreta fins a trobar les assegurances en un mur vertical, però amb molt bones patatonas, amb cants de escàndol. Superem els tres assegurances no trobarem mes. Fins el cim ens sembla estar molt desprotegits si volem i portem podem col·locar algun friend o encintar un arbust ja gairebé al cim. Però la dificultat és acceptable només que en a veure tants assegurances a la via t'acabes acoinstubrando a tenir-los, jejeje. I després et costa psicològicament donar els passos. Després d'acabar de pujar trobem la R5. R5, molt ben equipada 3 parabolts amb xapa. No és rapelable. 2 parabolts i un spit en uns 20 metres.

Cim Roca de la Portella Gran.

Instalacio de Rapel. R4. Via Normal, El Grial i GEDE. (Tambe la R3, Via Bages).

Guti, Jota i Pitxona, Cim Roca de la Portella Gran.

Rapel.

Des del cim de la Portella Gran, tenim un espectacle meravellós de la regió d'Agulles de Montserrat, és un excel·lent mirador de tota la zona, només per aquestes vista val molt la pena la seva ascensió. Al cim trobem l'habitual fita de pedres. Després de fer les fotos pertinents. Preparem el descens. A la part nord-est veurem una instal.lació de ràpel amb cordinos i cinta planes, Malló i un parabolts del 12 mm amb xapa i anella tot units a una savina que fa de segon assegurança de tota la instal·lació, en realitat és la R4 de la via El Grial. Doncs vam muntar un sol ràpel des d'aquí hata la base de la Portella d'uns 50 metres, els ultims metres són volats.
Un cop a la base recollim i podem baixar pel pas de la Portella, seguint de nou el PR, en direcció a Can Maçana.

Rapel.

Roca de la Portella Gran i Miranda de la Portella.

Agulles entrada Ponent.

Via: Lapònia.
Zona: Agulles / Montserrat.
Dificultat: V + / Ae (6a + en lliure !! ??).
Dificultat obligada: V + / Ae.
Grau d'exposició: Baix
Compromís: Baix.
Equipament: Via equipada amb parabolts, alguns pitons, pont de roca i un spit. Reunions no rapelables.
Material: 17 cintes exprés (algunes llargues) i estrep. Opcional jocs de friends (Semaforo de Camalot) per L5.
Orientació: Oest.

Croquis i ressenyes Roca de la Portella Gran "Via Lapònia" extret de.- http://josepilaura.blogspot.com.es