sábado, 4 de agosto de 2018

Ruta al Salt del Molí d´en Salt, Vidrà (Girona).

Serradora.
El Salt del Molí està situat a la població de Vidrà, província de Girona. És un paratge natural envoltat de faigs i boixos, on el riu Ges, afluent del riu Ter, ens regala nombrosos salts d'aigua i gorgs en què podrem gaudir d'una bonica excursió en família. El recorregut fins al Salt del Molí transcorre per una pista forestal i un camí rocós on passarem un pont romànic, algunes antigues construccions fins al salt del molí, es podran accedir sense dificultat.

Cartel Camping de Vidrà.

Pista cap al Cavaller de baix.
Com arribar a .-

Des de Barcelona per la carretera C-17 cap a Ripoll sortirem a la sortida 81 direcció al municipi de Sant Quirze de Besora Sud, on continuarem en direcció a Santa Maria de Besora / Vidrà per la BV-5227 durant 21 km. fins arribar a Vidrà.Una vegada al poble de Vidrà pasarremos el primer nucli de cases, trobarem o localitzarem la casa o masia d'El Cavaller. Just després de passar el Cavaller i davant d'un poliesportiu i camp de futbol al costat d'unes indicacions comença la ruta.

Marieta & Guti.

Granja
Recorregut:

Un cop ens haguem situat davant del camp de futbol, a la dreta surt una pista cap al Cavaller de baix, amb diferents indicacions seguirem les del Salt del Molí, Sant Pere de Torelló i la Tosca de Degollats.
Continuarem per la pista, a l'altura de la granja trobarem una altra inidicacion que ens desvia a l'esquerra passarem al costat la depuradora d'aigües de Vidrà.
Passant la depuradora d'aigües i més tard creuarem una tanca agafarem un corriol que surt a cap a l'esquerra (pal indicatiu) .Dejaremos a l'esquerra la pista que va cap a Sant Pere de Torelló.

Depuradora d´aigues de Vidrà.

Torre d´alta tensió.

Riu Ges.

Després d'un plàcid tram, el sender comença a baixar mes pronuciadamente. Passarem prop d'una gran torre d'alta tensió i continuarem baixant per la dreta. Quan el sender es torna mes dret i de pedres, a la nostra esquerra ens desviarem per seguir baixant més suaument.
El sender canvia de direcció cap a la dreta i arribarem al pont romànic de Salgueda. Aquest pont porta el nom de la masia de Salgueda situada a costat llevant del riu Ges. Tot i que el pont el descriuen com romànic però en la seva entrada per llevant hi ha un gravat que el data en 1.846. Al llit del torrent hi ha evidències d'ancoratges anteriors, segurament d'alguna palanca o presa.

Pont de Salgueda

Pont de Salgueda, Vista riu Ges.
Travessarem el pont i, a partir d'aqui seguirem les marques de petit recorregut PR (Grogues i Blanques) al costat del camí per la Vora del riu Ges.
Després d'una pujada del camí i quan comença a baixar, trobarem una bifurcació. Continuarem baixant pel camí de la der4echa seguint les marques de pintura del PR.
Seguint pel camí principal de l'esquerra, el que baixa per la dreta ens porta a la part superior del salt. Després d'un zigi-zaga de baixada trobarem les ruïnes del vell Molí de Salgueda i arribarem al riu.

Molí Vell de Salgueda.

Molí de Salt.
El molí es troba penjat a la riba esquerra (ponent) del Ges, just al costat de l'inici del salt. L'aigua es recollia directament del riu Ges (que acabava de sortir del molí Nou) amb una presa de la qual encara queden una trentena de puntes al llit pla del Ges poc abans del salt. Són majoritàriament forats quadrats d'uns 20-30 cm de costat, però també n'hi ha rodons i més petits. En alguns encara es conserven les fustes que sostenien tota l'estructura. L'aigua arribava al primer molí directament, sense cap baixa per recollir-(de totes maneres, actualment no s'aprecia el canal que portava l'aigua fins a l'entrada del molí, però sí el lloc per on sortia del riu).

L'aigua seguia un recorregut rectilini i era aprofitada successivament en tres petits molins fins que vint metres més avall retornava al Ges. Adossat al molí superior hi ha les restes d'una casa i de diferents espais tancats (no siguin trobat evidència de xemeneia ni de forn). La porta principal, amb una llinda plana de fusta, fa 1,70 m d'ample per 1,60 d'alçada. Aquesta part de l'edificació tenia dos pisos coberts per una teulada a un únic vessant. Les parets estan fetes de pedra local enquadernada amb argamassa i el conjunt aprofitava els desnivells naturals del terreny.

Riu Ges.

Salt del Molí d´en Salt.
Continuarem caminant uns pocs metres cap a la dreta, riu amunt i arribarem al preciosos i espectacular Salt del Molino.Con seus 20 metres de caiguda el converteixen en un dels salts d'aigua més importants del riu Ges.

Les diferents gorgs us permetran donar-vos en període estival un bany refrescant en les seves fredes aigües mentre contemples la naturalesa salvatge que creix al seu voltant i el so de l'aigua et deixa en un estat de relaxació absolut.

Pista de forestal a Vidrà. (A la dreta)
Per finalitzar la ruta haureu de creuar el riu per uns pilons de ciment i continuarem seguint la línia groga i blanca.
Creuant el riu Ges.
El caminet que agafarem té una costa pronunciada durant uns metres fins arribar de nou a la pista forestal. En aquest punt, agafarem el sender de la dreta que ens portarà de nou al poble de Vidrà per la pista principal sense cap tipus de dificultat.

Esperem que la difruteis !!! Sobretot ser molt respectuosos amb el medi on us moveu i procurar no deixar empremta del vostre pas. Gràcies.

Pont de Salgueda.
Croquis i ressenyes de la ruta Salt del Moli d´en Salt. Extret de Consorci de la Vall del Ges, Gris i Bisaura.

Grau de Dificultat: Baixa.
Temps / Horari: 2 h. 30 minuts ..
Desnivell / Quota màxima: 1.246 m. a 796 m.
Ús actual: senderisme, cultural i grans paratges naturals.
Estat: bo
Senyalització: Bona (Senyalitzacions verticals i marques de pintura de PR grogues-blanques).
Llocs de valor: Salt del Moli, Pont de Salgueda, Moli nou i vell de Salgueda i Moli del Salt.
Època: Tot l'any, a l'estiu evitar les hores de fort sol ia l'hivern anar abrigades. Portar aigua.