miércoles, 10 de abril de 2019

Ascensió Puigcabrer o Torre del Petrol 523 m. "Via Normal, V / V- - 100 m." La Riba / Picamoixons (Tarragona).

La Riba.
El Puigcabrer (Cim englobat dins de la llista de les 100 Cims de la FEEC) és una muntanya de 523 metres que es troba entre els municipis de la Riba, Valls i Montblanc, a la comarca de l'Alt Camp. Al mateix cim està situada la Torre del Petrol. Petita zona del veïnat de la Vall del Brugent on trobarem uns pocs itineraris d'escalada purament clàssica amb un equipament gairebé original dels seus primers ascensionistes. En un entorn molt peculiar i bonic fa interessant fer una visita. Només per gent molt iniciada en vies gairebé sense equipar i alta exposició.

Al Puigcabrer trobem uns cinc itineraris i vam decidir fer el que primer vam donar amb el seu inici o peu de via. Que va ser la "Via Normal" que remunta per el seu esperó, fins a pocs metres de la Torre del Petrol situada en el mateix cim. Esperem que us agradi.

Puig Cabré.

Cistu albidus. Estepa.

Des de Barcelona agafarem la Ronda de Dalt seguint la C-58, E-15 / AP-7 Lleida / Tarragona. Continuarem per l'AP-2 Lleida / Tarragona / Saragossa / València fins a sortir a la sortida 11 cap a Valls / Vila-Rodona. Seguirem per l'A-27 fins a la sortida T- 742 i seguirem les indicacions cap a Picamoixons, la Riba.

Entrarem a la població de Picamoixons pel carrer Major, fins a veure la indicacion de l'Cami de Fontscaldetes, una pista ampla i pavimentada. Seguirem per aquesta pista fins arribar a una bifurcació tipus riera agafarem la pista que surt cap a l'esquerra, creuarem per sota d'un túnel el de les vies fèrries, aquest és el vell i antic cami romà de Tàrraco a Llerda.

Vell camí romá de Tàrraco a Llerda.

Vell camí romá de Tàrraco a Llerda
Passarem un sèries d'edificacions en estat d'abandonament, passant per la coneguda Font del Poetó. En arribar a una bifurcació girarem cap a l'esquerra un Pal de fusta ens indica "Coll de la Riba" ??? .Continuaremos per la pista fins que aquesta es fa impracticable per al vehicle. El qual estacionarem a un costat de la pista sense molestar al costat d'un camp d'oliveres.

Deixem el vehicle i continuarem a peu adentradonos per un sender rectes. No pujar per la dreta que ens porta als cultius particulars. Caminarem al costat d'una tanca feta per somiers de llit i després veurem murs de pedra seca.

Fletxa indicadora a la Carretera dels Moros.

Pal indicador.
Arribant al final de sender que ens deixa en una zona delimitada amb murs de pedra seca remuntarem aquest, ja veureu una zona despresa del mur i tornarem a localizcar el camí a seguir. Veureu unes fletxes pintades de color groc seguirem aquestes fins que ens portés a una pista ampla coneguda com la carretera dels Moros.
A pocs metres veurem Pal de fusta indicatius que ens marcaran el camí a seguir. "Puig Cabré". Veurem diverses barraques de pedra seca la majoria derruïdes.
I de teló de fons ja veurem la serra del Puigcabrer.

Carretera dels Moros.

Puigcabrer.

Carretera dels Moros. Collet de la Torre d'Alta Tension elèctrica.

Seguint la Carretera dels Moros, ens anem aproximant al nostre objectiu el camí és llarg comptar amb una aproximació d'una hora potser menys. Quan arribem a un coll on veurem instal·lada una gran torre d'alta tensió, després a passar a pocs metres una barraca de pedra seca, està molt ben conservada. Veurem que cap a l'esquerra a molt pocs metres de la Barraca, neix un corriolet (que nosaltres vam marcar amb una fita).

Cabana de pedra seca.

Puigcabrer.
Continuarem l'aproximació cap a l'Puigcabrer per aquest caminet que va en descens vorejant la cara sud gairebé cap a la zona de Vallabrigues. Quan ja ens situem gairebé a meitat de la base de la paret.
Molt a la intuïció comencem a remuntar per terreny salvatge i natural, jajaja. Cap a la base de la paret per trobar l'inici de les Vies d'escalada. Arribant gairebé a ulls d'aquestes podem veure una gran fita de pedres una mica més amunt hi ha el inici de la "Via Normal" on veurem uns ressalts i una canal acaparats per un gran i espès mantell arbustiu de garric i margallós.

Fita prop peus de Via.

Inici de Via.

L1 (III+).-

Els primers metres de la via són bastant difícils d'entendre o saber bé on s'inicien. Ja que aquesta en una zona molt arbustiva amb gran quantitat de fulles amb espines i pinxos (Majoritàriament Quercus coccifera "Garric" i Chamaerops humilis "Margalló"). Vam decidir començar a remuntar uns ressalts atraves d'aquesta massa vegetativa, són d'agrair els pantalons llargs i una mica grassonets. Encara que sigui cara sud dir que tindreu ombra fins a les 14:00 h. de la tarda i també és una zona on córrer bastant el vent. Així que no passareu massa calor.

Remuntem cap als ressalts com a millor puguem per aquesta zona arbustiva. Primer arribarem a una espècie de lleixa i després farem un flanqueig cap a l'esquerra. Evitant que la corda no se'ns quedi enganxada en algun arbust. Arribant a una altra lleixa una mica aclarit d'arbustos, remuntem amb tendència a la dreta trobarem una assegurança "espits". Ens assegurem i tornem a flanquejar de nou cap a la dreta. Arribant a una altra lleixa passada la placa de l'esperó veurem la R1. Que recomanem realitzar encara que si podeu intentar muntar algun segur més per protegir millor. R1, un espits i un burí amb xapa molt deteriorats, reunió original podriem dir !!!. No rapelable. Un spit en uns 30 metres.

Guti, L1.

L2 (V/ V-).-

Sortim des de la R1, en diagonal cap a la dreta a la recerca del fil de l´esperó. Localitzarem un primer segur (pitó) que ens ajudés a estar una mica més relaxats per escalar uns metres amb algun pas una mica difícil, les bones preses i la possibilitat de muntar algun pont de roca ens fa sortir amb mes facilitat. Farem un altre pas també una mica complicat per arribar a una lleixa, segueix havent molt bones preses i abundants, podem muntar algun pont de roca si ho desitgem. Tornarem a arribar a una altra còmoda lleixa on trobarem una pitonisa just a sota d'una espècie de sostre, aqui es podria muntar la R2, o es va muntar la R2 en la seva obertura. Però aconsellem acabar d'escalar fins arribar a una altra lleixa més amunt bastant mes ampla i còmoda per muntar la R2. Així que després de assegurar-nos en aquesta pitonissa atacarem una part més vertical i el pas clau de la via. Hi ha alguna fissures per poder col·locar algun friend (en el nostre cas Camalot groc). I després d'un parell de pas verticals la dificultat disminueix bastant fins arribar a la còmoda reipsa, on muntarem la R2, en una petita olivera i en un arbust al costat d'un gran bloc de pedra. R2, Reunió a muntar (fer servir el bagues savineras en Olivera i arbust). Reunió no rapelable. Dos pitons i una pitonissa en uns 30 metres.

Puigcabrer.
Nota: Es pot empalmar els dos primers llargs, però si anem amb cordes de 60 metres anirem molt justos i el frec de les cordes farà bastant agònic l'arribar a la R2. Nosaltres ho vam fer així però el desaconsellem !!!

Sortim des de la R2, remuntant per un gran bloc. Arribarem a una comoda lleixa a la nostra esquerra podrem veure una reunón equipada amb pitons, aquesta pertany a la R2 de la "Via Santodomingo". Des d'aquí continuem cap a l'esquerra per escalar uns metres buscant els punts més febles de la paret. Anirem trobant diversos ressalts i algunes lleixes. En alguns buits i fissures hi ha possibilitat de autoasegurarnos. Fins a arribar al costat d'una alzina on podríem muntar la R3. Nosaltres continuem remuntant algun metres mes fins arribar al cim on ja veiem al fons la Torre del Petrol. En uns blocs de pedra muntem la R3. R3, muntar amb bagues i cordinos o algun friend (nosaltres fem servir baga per pont de roca, llancem un Merlet i col·loquem un Totem cam blau). Tirada neta uns 40 metres.

Al fons la zona de Vallabrigues.

R3. Guti.

Torre del Petrol.
Després de recollir el material, ens acostem fins a la Torre del Petrol haurem d'intuir el millor accés per un mar arbustiu ple de garrics i altres vegetals tots amb la intenció de punxar-te, jajaja.
La Torre del Petrol està situada al cim del Puig Cabrer, a 525 metres sobre el nivell del mar, a la Serra de Miramar. Es tracta d'una torre de vigilància de forma cilíndrica feta amb pedra. I aquesta inclosa en la llista de la FEEC dels 100 Cims.

Va ser construïda al segle XIX durant la Tercera guerra carlina. Va ordenar la seva construcció el comandant de la Riba, Manuel Orozco, qui es trobava en aquesta plaça per combatre els carlins dirigits pel Nen de Prades. La seva situació estratègica, responia a la necessitat de defensar el pas natural de comunicació entre el Camp de Tarragona i la Conca de Barberà.

La torre tenia dues funcions i durant el dia servia com a torre de vigilància i la nit, com a torre de senyals òptiques.

El nom "del Petrol", li ve donat per la fama de bevedor que tenia D. Manuel Orozco, qui a l'hora de demanar aiguardent ho feia amb el nom de "petroli".

Un raig estellar en temps de la guerra carlina i s'ha mantingut en aquest estat fins a l'actualitat.

Aquesta torre segurament es troba en el lloc on hi havia l'antic castell de la Riba, documentat en 1.176.

R3, Vanessa.

Cim del Puigcabrer.

Cim Torre del Petrol - Puigcabrer, 523 m.

En el mur de la mateixa Torre, trobarem el llibre de registres. En el qual fem constància de la nostra visita. Després menjar alguna cosa, vam decidir realitzar el descens, que farem caminant. Un pal de fusta ens indica la direcció a seguir "Picamoixons" deixant en l'altra direcció "la Riba i el Grau del Coster de la Cansaladeta". Baixarem seguint un sender fins arribar a la pista per on hem pujat l'anomenada Carretera dels Moros. Des d'aquí seguirem en direcció al coll de la Torre d'Alta Tension i la Barraca de Pedra. Anem veient i comentant la nostra ascensió pe l´Esperó del Puigcabrer. Acabarem arribant a la bifurcació amb el pal de fusta i desfarem el camí de pujada pel camp d'oliveres (fletxes de pintura grogues), murs de pedra seca, tanca de somiers fins arribar al vehicle. Fi de l'aventura. jejeje.

Cim Puigcabrer ó Torre del Petrol. (Vanessa & Guti).

Llibre de Piadas.

Puigcabrer.

Vell camí romá de Tàrraco a Llerda.
Fitxa Tècnica:

Via: Normal.
Zona: Puigcabrer / Estret de la Riba-Congost de la Roixela.
Dificultat: V.
Dificultat obligada: V-.
Grau d'exposició: Alt.
Compromís: Alt.
Equipament Via semiequipada amb material divers (tot just dues pitons, un pitonissa, 1 burí i un spit).
Material: 9 cintes exprés, bagues savineras, cordinos per ponts de roca, joc de friends (petits i mitjans), joc de tascons i reunions. Opcional: algun piton.
Orientació: Sud (Ombra fins migdia).

Croquis i ressenyes Puigcabrer ó Torre del Petrol "Via Normal". La Riba / Picamoixons.