viernes, 4 de octubre de 2019

Ascensió Penya Segat de la Falconera "Via Morgan el Pirata sortida per Via Bavaresa, 6b - 115 m." Garraf (Barcelona).

Croquis ubicación de los Itinerarios acantilado de la Falconera "Cara Sur lado mar" de izq. a derecha. extraído de.- https://xavidiez.blogspot.com.

Vía 1.- Brazo de Hierro, Ae / V + - 130 m.
Vía 2.- La Dama de Piedra, Ae / 6a - 130 m.
Vía 3.- Corsarios, 6c + - 115 m.
Vía 4.- La Iguana, 6c - 30 m.
Vía 5.- El Vuelo del Jilguero, 6a + - 105 m.
Vía 6.- Gaudí, 6a / A2 - 105 m.
Vía 7.- Morgan el Pirata, 6b - 50 m.
Vía 8.- Bávaresa, 6c + - 100 m.
Vía 9.- Mendigos del Mar, 6b - 70 m.
Vía 10.- Barba Roja, 6b - 70 m.

Zona d´Estacionament (Aina).

Penya Segat de la Falconera, Cara Sud.
Una de les zones més properes per practicar l'escalada clàssica com esportiva de Barcelona. És el penya-segat de la Falconera a la petita població del Garraf. Amb una aproximació gairebé efímera ens trobem en una idíl·lica zona, encara que una mica degradada per les diferents accions humanes.
En aquesta visita tornem a embardissar-nos en realitzar altres de les vies obertes per Gastón a la fi dels anys 80's.
Al final vam fer una combinació de diverses us expliquem el resultat.

Penya Segat de la Falconera. Cara Sud.

L1, Via Morgan el Pirata.

Des de Barcelona agafarem l'autovia C-32 en direcció Castedefels / Sitges. Deixem la C-32 a l'altura de Port Ginesta i vam prendre la Sortida que condueix a la C-31 que porta a Sitges. Seguirem per les conegudes corbes del Garraf, fins a la població del Garraf, la sortida la veurem a la nostra dreta i des d'aquesta baixarem cap al seu port esportiu. Podrem estacionar (mesos d'estiu l'aparcament és de pagament). L'esplanada on era possible estacionar s'han restringit i tancat l'accés.

Des de l'esplanada ens dirigirem cap a l'entrada del Port Nàutic, on veurem un semiarc de ferro acerat amb una insígnia PN "Port Nautic", just a la seva dreta veurem un pontet amb un palafon explicatiu i el començament d'un sender que ens acostés fins a la paret. El peu de via aquesta remuntant una zona descomposta de pedres soltes al costat dret d'una zona ataronjada. Veurem una roca grafitejada doncs sobre d'aquesta trobarem l'inici de diverses vies la Morgan el Pirata aquesta a la dreta de la Via Gaudi i esquerra de Bavaresa. Burins oxidats, jejeje..

L1, Via Morgan el Pirata.

R1, Via Gaudi.

Aina en R1, Via Gaudi.
L1 (6b).-

Costa localitzar el peu de via, un cop hem remuntat per una espècie de tartera passat una roca grafitejada, buscarem la línia vertical per sota d'un arbret. El nostre itinerari és el de més de l'esquerra amb burins antics i oxidats. L'inici és una cosa estranya vertical i exposat fins arribar al primer segur. Després continuarem en vertical per un tram molt bonic, original per una roca tipus crocant que a primeres sembla que es vagi a trencar i és tot el contrari compacta i amb algun pas en slap. Arribarem a la R1 que veiem a l'esquerra d'un arbret (Pinus). Però la R1 del nostre itinerari es troba a la dreta d'aquest Pi (arbret), aquesta pertany a la Via Gaudí. R1, 3 aixetes sikados amb xapa 2 amb anelles units poor un cordino i tros de cadena. Reunió Rapelable. 9 parabolts, burils i espits en uns 35 metres.

Port Esportiu del Garraf.

L2, Via Gaudi.

R2, Via Morgan el Pirata + Via Gaudí.
L2 (V).- L2 Via Gaudí.

Sortim rectes des de la R1, que pertany a la via Gaudí la nostra és la reunió a la dreta del Pi. Algun pas puntual en sortir alguna cosa vertical i de seguida arribem a un ressalt. A partir d'aquí baixa bastant la dificultat, tornem a anar amb tendecia cap a la dreta i després de passar un mantell verd de petits arbust en en un muret veurem la R2. Aquesta també és compartida amb la Via Gaudí. R2, Tres espist sikados amb xapa i anelles. Dos units amb cadena + 1 parabolt amb xapa i anella. Reunió Rapelable. 5 parabolts o espits en uns 20 metres.

L3, (L2, Via Bavaresa).

R3. (R2, Via Bavaresa).

L3 (V).- Via Bavaresa.

Des de la R2, veiem diferents línies a seguir molt a l'esquerra aquesta amb burins deteriorats el L3 de la via El Vol de la Cadernera, gairebé de front amb espits alguna cosa mes conservats comença el tram en artificial de la Via Gaudí i per últim la nostra decisió remuntem un parell de blocs cap a la dreta per enllaçar amb la Variant de la Via Bavaresa. Després de trobar la primera assegurança resseguim la línia fins a trobar la R3. R3, mostrari de reunions de diferents èpoques, jajaja. Dos burins amb xapa molt deteriorats, dos espits amb xapa aquests oxidats i per últim 02:00 parabolts amb xapa units amb cadena i anella. Reunió Rapelable. 7 assegurances en uns 20 metres.

R3, Aina.

L4 (L3, Via Bavaresa).

L4 (L3, Via Bavaresa). Guti.

R4. (R3, Via Bavaresa).

L4 (IV/IV+).- Via Bavaresa.

Tornem a sortir cap a l'esquerra des de la R3, R2 de la Via Bavaresa i remuntant per un a espècie de espere on veiem una assegurança bastant nou. Després seguirem fins a la base d'una placa, pel costat dret on trobem l'assegurança la dificultat és més senzilla. Tornem cap a l'esquerra i arribarem a una lleixa. I veurem la R3 de la via Bavaresa, però nosaltres vam decidir muntar-la una mica més amunt. Remuntem un pas una mica extraplomado però amb unes preses de luxe per var a mort !!!. I acabem en una altra lleixa on veiem que comença o finalitza un cable de línia de Vida. Vam muntar la R4 que es troba just paral·lela al cable de vida. R4, un burí (bastant conservat) amb xapa i pont de roca. Reunió no rapelable. 6 assegurances (material divers) i reunió intermèdia en uns 35 metres.

R4, Aina + Guti.

Aina. Cim Penya Segat de la Falconera.

Cresta Penya Segat de la Falconera.
Descens: dues opcions.

1ª.- Sortim des del final del Pas Equipat (R4), i busquem les fites de pedres que ens guiaran per un sender a la nostra esquerra que anirà descendint cap a l'accés del sector d'escalada esportiva "El Pas de la Mala Dona" i l'esplanada del Mirador de la Falconera. Un cop veiem el forat a barrillado seguirem descendint pel camí de la dreta, que després d'uns metres torna a girar cap a l'esquerra i passar a estar formigonat en fort pendent. Seguir sempre la pista fins arribar a una gran esplanada on veurem uns barracons d'obres i una caravana abandonada. Seguirem de front i després passarem per de baix de les vies fèrries i sortirem a l'esplanada on tenim aparcat el vehicle.

2ª.- Des del cim per la Cresta de la Falconera, un cop haguem desmuntat la reunió, recollit cordes, etc. Ens dirigirem cap a la dreta, dir que són pas de cresta, ull si no estem habituats. Es tracta desgrimpar amb compte fins arribar a un pas equipat amb corda fixa que ens ajuda a baixar fins a un coll. Des d'aquest continuarem pel camí més marcat per la dreta, fent algun zigi saga fins a baixar on tenim estacionat el vehicle.

Cresta Penya Segat de la Falconera.

Croquis i ressenyes Penya Segat de la Falconera "Via Morgan el Pirata sortida per Via Bavaresa", Garraf.
Via: Morgan el Pirata sortida per Via Bavaresa.
Zona: Penya Segat de la Falconera - Cara Sud, Garraf.
Dificultat: 6b.
Dificultat obligada: 6a.
Grau d'exposició: Mitjà.
Grau de compromís: Baix.
Equipament: Via equipada amb material variat (parabolts, espits i burins). Reunions Rapelables.
Material: 10 cintes exprés + Reunions. Opcional: portar un joc de friends o tascons. Interessant portar algun cordino prim per escanyar cap de burins.

Pas Equipat, Cresta Penya Segat de la Falconera.