jueves, 23 de febrero de 2023

Ascensió Paret de la Codolosa "Via Delinqüents, IV+ - 90 m.", Collbató (Barcelona).

Paret de la Codolosa.

Bones a seguir sumant i agafant de nou el ritme. Ens acostem fins a la Paret de la Codolosa, ubicada al municipi de Collbató, a la cara sud del Parc Natural de la Muntanya de Montserrat.

Aquí ens trobem amb una gran paret gairebé en forma d´amfiteatre, una autèntica escola d´escalada a Montserrat, ja que té prop d´uns 50 itineraris de diferents longituds i dificultat. Al qual sembla que encara entra la possibilitat de realitzar noves obertures.

Ens acostem fins a aquesta gran paret, i optem per fer una de les últimes vies obertes, Via Delinqüents, oberta l'any 2.017 per Toni Alarcón i J. Baraldés. I que vam tenir l'oportunitat de coincidir amb un dels seus oberturers, que molt amablement ens va indicar els traços perquè sortíssim a bon port. Des d'aquí donar-vos les gràcies per tota la informació.

Dracera del Fra Garí.

Aida & Guti, acces a la Paret de la Codolosa.

Des de Barcelona, ​​anirem per l'A2, fins a la sortida de Collbató remuntarem fins a la part superior del municipi i estacionarem el vehicle en un dels seus carrers més propers al dipòsit d'aigües al carrer de la Drecera prop del carrer Graus.

Un cop estacionat el vehicle agafarem el carrer Drecera i pujarem fins a l'alçada del dipòsit d'aigua, on veurem el Sector/rocòdrom dels Bombers (zona equipada per iniciar-se a l'escalada i fer pràctiques). Seguirem per la Drecera de Fra Garí marcada per marques de pintura blanques i grogues. Continuarem per aquest camí fins veure una bifurcació a la nostra dreta marcada per una fita de fusta (pal) i ens desviarem per aquest camí que a pocs metres ens deixés a la base i inici de la Paret de la Codolosa.

Nota: (Aquesta és l'aproximació per als itineraris que estan més a l'esquerra de la Paret de la Codolosa. A la resta és millor accedir-hi des de la zona recreativa de l'Ermita de la Salut, també al municipi de Collbato).

Paret de la Codolosa.

Paret de la Codolosa part dreta.

Accés des de Àrea d'Esbarjo de l'Ermita de la Salut:

A la sortida a Collbato, ens dirigirem a l'Àrea d'esbarjo Ermita de la Salut/Cova de Salnitre. Hi ha zones adaptades per estacionar el vehicle al costat de la zona de pícnic, aquí estacionarem el vehicle.

Després estacionar el vehicle, ens dirigirem cap al Torrent de la Salut, també conegut pel de la Font Seca o Santa Caterina. Remuntem per aquest fins pràcticament arribar a la base de la paret, sortim del torrent cap a l´esquerra buscant el sender més evident ull amb resbalar hi ha força pedres soltes. Després de passar una canal força erosionada en una marcada V i entre dos esperons haurem arribat a peus de via.

Peus de Vies.

L1, Pont de Roca.

L'inici de la Via Delinqüents el trobarem entre els itineraris Iona a l'esquerra i els Reincidents a la dreta. Hi ha una fletxa gravada a la roca i amb retolador aquesta està escrit el nom.
Comencem a escalar, gràcies a les bones indicacions d'un dels seus oberturers. En flanqueig s'enfila amb tendència a l'esquerra, passant per un tram a controlar la roca. En arribar a un primer ressalt trobem una assegurança.
Seguim en vertical per terreny una mica descompost i després cap a l'esquerra on la dificultat afluixa i trobarem la R1, sota una placa de bona roca. R1, Dos parabolts amb xapa i una anella, units per un cordino. Reunió rapelable. Dos parabolts i un pont de roca a uns 30 metres.

L2. Reunió intermèdia, R1 Via Iona ??.

Sortim des de la R1, rectes en vertical per un petit diedre i en una savina trobem una primera assegurança ia pocs metres a la paret un magnífic pont de roca. Continuem en vertical per la paret amb molt bones preses, sempre a vigilar ja que la roca té una mica d'inestabilitat. Continuem amb tendència a l'esquerra per terreny més fàcil, i trobarem la R1 de la Via Iona, que farem servir com a assegurança de progressió. Des d'aquí cap a la dreta a buscar una altra assegurança sobre un arbust, escalem fins a un ressalt vertical i arribarem fins a la R2. R2, dos parabolts amb xapa i un malló units per un cordino. Reunió Rapelable. Dos parabolts, dues savines, un pont de roca i reunió (Via Iona) intermèdia en uns 30 metres.

Guti, R2.

L3 (IV/ IV+).-

Sortim cap a l'esquerra des de la R2, buscant una primera assegurança en una savina seca. Seguirem escalant per una placa vertical amb molt bones preses, i passada aquesta ens dirigim l'esquerra per una lleixa amb arbustos i el terra força descompost, a vigilar les caigudes de pedres o arrossega-les amb les cordes. Arribem fins a un altre muret, on veurem una assegurança i tindrem un pas una mica difícil, que ens fa arribar fins a la R3. R3, dos parablots amb xapa i un mosquetó, units per un cordino. Reunió rapelable. En el nostre cas no la muntem i assegurem més amunt muntant una reunió en uns arbres. Una savina i dos parabolts a uns 30 metres.

Cim Paret de la Codolosa. Guti.

Collbató.

Decens:

Després de fer algunes fotos per a les ressenyes i beure una mica.
Decidim fer el descens: en aquest cas tenim dues opcions.

1a.- Des de la R3, realitzar un ràpel d'uns 45 metres fins a la R1 de la Via Iona (reunió intermèdia que no muntem en fer el segon llac L2). I des de la R1 Via Iona, un segon ràpel fins a peus de via o base de la Paret de la Codolosa.

2a.- Baixar caminant, remuntem cap a l'esquerra, fins gairebé la base del Balcó de la Codolosa i localitzem unes fites sempre en direcció a l'esquerra que ens portaran fins a la drecera de Fra Gari. PR-C (marques grogues-blanques). Des d´aquest només hem de baixar fins al Dipòsit d´Aigües de Collbato i d´aquí anar cap a on tinguem estacionat el nostre vehicle.

Els Graus.

Drecera del Fra Gari, PR-C

Ubicació i localització dels itineraris d'escalada Paret de la Codolosa costat dret, Collabato (Barcelona) extret de.- https://jaumegrimp2.blogspot.com/

Via Groga.- Delinqüents, IV+ - 87 m. (Equipada).
Via Blanca.- Reincidents, IV+ - 95 m. (Semi-equipada).
Via Gris.- Lloveras - Martín, V+ - 90 m. (Equipada només les reunions).
Via Vermella.- La Cabra de Collbató,
Via Violeta.- Diedre, V - 95 m. (Equipada).
Via Verda.- Alimera, V - 105 m. (Equipada).
Via Blava.- De les Cabres, V - 100 m. (Equipada).
Via Negra.- Esperó Blocaire, V+ - 90 m. (Equipada).
Via Rosa.- C.D.R. "Comites de Defensa de la Republica", V+ - 100 m. (Semi-equipada).
Via Verd Fluorescent.- T.E.J. , (Sense dades).

Croquis i ressenyes Paret de la Codolosa " Via Deliqüents", Collbato (Barcelona) extret de.- https://elcoleccionistadevies.blogspot.com/

Via: Delinqüents.
Zona: Paret de la Codolosa – Montserrat.
Dificultat: IV+.
Dificultat obligada: IV+.
Grau dexposició: Baix (alguna cosa exposada).
Compromís: Baix.
Equipament: Via equipada amb parabolts, ponts de roca i alguna savina. Reunions rapelables.
Material: 6 cintes express (algunes llargues), baga d´ancoratge, R´s i casc. Opcional: algun friend petit.