lunes, 15 de enero de 2018

Ascensiò Roc Ponent "Via Aresta G.E.R., V - 180 m.", Vimbodí i Poblet (Tarragona).

Tartera, (Itinerari Geológic).

Roc Ponent.
Aquest esperó de roca granítica és tot un símbol del bosc de Poblet i es pot apreciar des de molts punts llunyans amb vistes sobre aquest bosc de les Muntanyes de Prades. El Roc Ponent, que sempre destaca, és el referent per identificar la barrancada de Castellfollit.
Al peu de la roca es van explotar unes pedreres de les que s'extreien llambordes de granit que eren utilitzades per arreglar carrers.
El Roc Ponent es força conegut entre els escaladors ja que és zona d'escalada clàssica. Si bé s'ha de tenir en compte que l'escalada està regulada per l'òrgan gestor del Paratge Natural de Poblet.
Una de la seva itineraris d'escalada més popular és la Aresta G.E.R .. Itinerari al mas pur estil clàssic, via gairebé completament des-equipada. On haurem de fer servir la lògica a través de diedres i algunes plaques  una mica relliscoses, fins donarem un pas aeri en bavaresa. jejeje.

Explana costat de la pista

Paret amb vies d escalada esportiva.

Inici itinerari geològic.

Des de Barcelona, agafarem la C-58 (Ronda de Dalt), continuarem per la E-15 / AP-7 i E-90 / A2. Sortirem a la sortida 532 de l'A2. Cap a B-100 / Montmaneu / Sant Guim de Freixenet / B-221 / Santa Coloma de Queralt. Des d'aquí continuarem per T-221, seguirem després per la C-241d carretera de Pontils. Després cap a Montblanc després d'una rotonda cap per la C-14 cap a Artesa de Segre i buscar la rampa de l'N-240 cap a Lleida / l'Espluga de Francolí. Agafarem la sortida cap a l'Espluga per la TV-7001 en direcció a Poblet. Un cop a Poblet, ens dirigirem cap al Monestir de Poblet per la T-700 direcció a Prades, passarem pel pont sobre el barranc de Castellfollit, just després de travessar el pont ens desviarem cap a l'esquerra seguint una pista semi asfaltada. Passarem l'àrea de pic-nic i podrem estacionar uns metres més amunt al costat de la pista on veurem alguna esplanada.

Itinerari geològic

Pedreres.
Estacionat el vehicle, procurant no molestar a altres usuaris i serveis de la zona. Buscarem un pal vertical que ens marca l'Itinerari Geològic "nº 5", davant hi ha una paret amb algunes vies equipades d'escalada esportiva. Baixarem per una rampeta cap a el  rierol de Castellfollit. Seguint les balises de fusta amb el logotip del Roc Ponent que reconeixerem per la creu en el seu cim.
Aquest sender ens farà arribar a una antiga pedrera, que ara es fa servir per mostrar com s'explotava la vall i per donar explicaciónes geolocigas. Seguirem sempre les balises que ens endinsen per una zona boscosa, fins arribar a una tartera que anirem remuntant en ziga zaga fins arribar al peu de via, Just al començament del peu del Roc de Ponent. Hi ha un arbre sec i veurem gravades les lletres G.E.R. a la roca. Marcant l'inici de la Aresta.

Roc Ponent ( itinerari geològic).

Peu de via.

Inici de via.

Localitzem l'inici d'un diedre les lletres gravades a la roca "G.E.R.". Després equipar-nos i esperar que deixés de bufar una mica el vent. Comencem l'ascensió per una gran fissura ampla, que vam pujar amb soltesa ja que comptem amb un gran bloquye on poder agafar-bé. Ens deixa en una lleixa, continuarem seguint la fissura / diedre on veurem uns pitons per poder assegurar-nos. Després d'acabar de remuntar aquest diedre, tornem a una ampla lleixa on trobarem un petit arbre, on muntarem la R1. R1, desquipada preveure, bagues savineras i algun friends o tascons. 4 pitons en uns 25 metres.

Pitxona, R1.

Sortim de la R1, escalant de nou per un diedre amb moltes possibilitats de col·locar assegurances flotants. Per a la nostra ajuda veiem un oblidat i molt enclastado friend (Camalot groc), del qual vam aprofitar per assegurar-nos. Els primers passos són els més difícils, però aviat baixa una mica la dificultat. Després de col·locar algun segur mes entre friends i algun tascons, arribem a un gran forat pel qual es veu l'altra part de la paret a manera de gran finestra. Flanquegem cap a l'esquerra per canviar de costat. Des d'aquí tindrem uns passos aeris i en bavaresa ayudandos d'un arbust i un parell de pitons (en alguna ressenya deien 3, suposem que hi haurà petat). Després d'aquests passos en flanbqueo a l'esquerra arribarem a un altre gran replà amb una bella alzina on podrem muntar la R2. Un friends abandonat i dues pitons en uns 35 metres.

Guti, R2.

Roc Ponent.

Des de la R2, ubicada a la gran alzina, vam sortir en diagonal cap a la dreta a la recerca de l'inici d'un espere, per un terreny una mica tumbado.Una cop arribem a situar-nos per sota d'un gran bloc, farem un pas de confiança per la dreta per col·locar-nos a l'inici del esperó. Vigilar amb no relliscar i agafar-nos en una fisurita en el costat dret del bloc per donar el paso.Tras aquest pas ens vam pujar sobre del mateix bloc per continuar remuntant per diferents ressalts. passarem un arbre i després de nou a la dreta per travessar una profunda canal, on hi ha un altre arbre. En aquest muntarem la R3. R3, preever bagues savineras. Tirada neta uns 25 metres.

Guti, R3.

Vall de Castellfollit.

Ens col·loquem després del arbre i pugem per la cara de la canal dreta, de nou a buscar el fil de l'esperó. L'escalada és més senzilla i agraïda. Superarem ressalts i uns curts diedres on es pot col·locar assegurances flotants al gust. Quan vam acabar de remuntar el ultim diedre, veurem un gran mur que ens farà flanquejar cap a l'esquerra en contraremos la R4, entre dues savines, aquesta pertany a la "via Recuerdos Faciles". R4, dos parabolts amb xapa i anelles. Possibilitat de rapelar. Això si, no sabem a on ?? jajaja. Tirada neta uns 45 metres.

Vanessa, R4.

Sortim una mica cap a l'esquerra i de seguida vam començar a pujar en vertical amb possibilitat de protegir-nos amb assegurances flotants. Arribarem a una lleixa penjada al buit, seguirem per l'esperó amb passos més o menys senzills. Arribarem a una explanda on omple d'alzines on podrem muntar la R5, encara que tenim la possibilitat de continuar aconsellem muntar aqui una reunió perquè el frec de la corda és prou fort. R5, anar en alzines. Preveure bagues savineras, etc. Tirada neta uns 30 metres.

R6

Creu al Cim Roc Ponent.
L6 ( II).-

Sortim de la zona de les alzines on hem muntat la R5, per un terreny bastant tombat, en el qual gairebé caminem. Però no us fieu doncs hi ha zones amb molsa i podeu relliscar, sempre al tant. Ascendirem fins als peus de la creu en la cim del Roc Ponent. Utilitzarem la base de la creu i la base de la caixa de registres per muntar la R6. R6, preveure bagues savineras. Tirada neta en uns 20 metres.

Caixa on es guarda el llibre de registres. (buida??)

Cresta Roc Ponent

Cim Roc Ponent.

Després de gaudir ben poc el cim, ja que la força del vent augmenta. Fem unes poques fotos per donar coneixement gràfic de l'ascens, jejeje. El descens el farem crestejant pel llom del Roc Ponent. Fins donar a mà dreta amb un corriolet on veurem alguna fita de pedres i una balisa de l'itinerari geològic. Un cop localitzats baixarem per la tartera seguint les balises, fites i pals verticals fins on estacionem el vehicle.

Tartera Roc Ponent.

Descens  itinerari geològic.

Vanessa,  itinerari geològic.

Roc Ponent.

Acces al Roc Ponent, Vall de Castellfollit. extret de .- http://escaladaperatontos.blogspot.com.es

Fitxa Tecnica:

Via: Aresta G.E.R.
Zona: Vall de Castellfolllit.
Dificultat: V.
Dificultat obligada: V.
Grau d'exposició: Alt.
Compromís: Mitjà.
Equipament: Via desequipada amb alguns pitons i R4 amb parabolts i anelles compartida amb "Via Records fàcils".
Material: 10 cintes exprés (algunes llargues), jocs de tascons, Friends (Semaforo d'Aliens i Camalots fins nº3), bagues savineras i algun cordinos per pont roca i encintar algun piton.