lunes, 10 de enero de 2022

La Tosa ó Tosa d´Alp "2.536 m." des de Coll de Pal, Bagà (Barcelona).

La Tosa d´Alp.

Amb els 2.536 metres d'altitud, la Tosa o Tosa d'Alp és una de les muntanyes més conegudes del Parc Natural del Cadí-Moixeró. Al costat mateix del cim trobem el refugi Niu de l'Àliga, que és accessible tot l'any mitjançant un telecabina de l'estació d'esquí de La Molina. Aquest fet i la facilitat d'accés al cim a peu des del coll de Pal o des de la Masella (pel camí de Coma Oriola) fan que aquesta muntanya sigui molt concorreguda.

A causa que al capdamunt conflueixen els territoris de quatre municipis (Alp, Urús, Das i Bagà) la seva punta també es coneix com a Pedró dels Quatre Batlles.
Al seu cim podem trobar un vèrtex geodèsic.

Coll de Pal, 2.106 m.

Zona d´Estacionament al Coll de Pal.

Des de Barcelona agafarem la Ronda de Dalt cap a la B-10, per dirigir-nos cap a la C-58 i continuar pels dos carrils drets en direcció AP-7/Girona/França. Seguirem per la C-33, continuarem fins a la sortida 2 cap a C-17, en direcció Parets/Vic/Puigcerdà.
 Sortirem per continuar per la N-260, Eix Pirinenc, GIV-4016, Carretera de Toses i GI-400 cap a BV-4024. Gireu lleugerament a l'esquerra cap a GIV-4016, després en una rotonda la tercera sortida en direcció Carretera de Toses a l'esquerra cap a GI-400, a buscar la BV-4024 que ens portarà fins a Coll de Pal. Estacionarem en una esplanada a la nostra dreta procurant deixar espai per a altres vehicles.

Guti, Coll de Pal.

GR - 150.1.
Recorregut.-

Després d'estacionar correctament el vehicle comencem la nostra ruta al Coll de Pal, és un coll de muntanya a uns 2.106 m d'alçada al km. 19 de la carretera BV-4024, anomenada carretera veïnal d'accés des de Bagá, a 785 m. d'alçada, al coll de Pal. La carretera s'acaba al km 21, a 2.025 m, on es troba l'estació d'esquí del Coll de Pal, i es transforma en una pista que voreja per sobre l'estació d'esquí de la Molina i s'acaba a la de Masella. Al km 16,8 hi ha un trencall al proper refugi Xalet del Coll de Pal.

Veurem un senyal vertical amb indicacions i un parell de palafons amb explicacions sobre els bunquers de la resistència 50, situats entre la Tosa i Puigllançada, aquests es van construir entre els anys 40 i 50 del segle XX. Com a línia defensiva del Pirineu davant d'una hipotètica invasió des del nord, que anava des del Cap de Creu fins a Euskal Herria. Aquests búnquers mai van arribar a equipar-se ni a utilitzar-se.

Comafloriu.

Collada de Comafloriu.

Des d'aquest punt seguirem les indicacions del GR-150.1 en direcció Coll de Jou / Coll de Pendis, creuarem la carretera i després de passar una línia de filferro pujarem cap a la Collada de Comabella, bé directament pel GR en direcció Nord-oest o bé recorrent el gran pla de Comafloriu en direcció Oest fins arribar a la Collada de Comafloriu.

La Collada de Comafloriu, és un coll de muntanya a 2.195 metres d'alçada sobre el nivell del mar que fa de divisòria entre el Cap del Serrat Gran i dels Rocs de Canells, separant les valls del Riutort, tributari del riu Llobregat, a la conca del mateix nom; i del torrent de Comafloriu, tributari del Riu de Gréixer, que ho és del Riu Bastareny, i aquest del Riu Llobregat, a la conca del mateix nom.
Per aquest coll creua la ruta de muntanya Cavalls del Vent, indicat amb marques taronges.

Collada de Comafloriu.

Vanessa, Miguel & Guti.

Serrat Gran.

Serrat Gran

Puig de la Comabella.

Hem guanyat ja la llarga i senzilla aresta que ens conduirà fins al cim de la Tosa.
Simplement la seguim, en suau ascens al principi, passarem pel Puig de la Comabella on veurem unes figures d´un issar i una petita marmota.

El Puig de Comabella, 2.482 m., s'assenta sobre una cinglera orientada al Sud, per la qual cosa malgrat veure els cims de la Cerdanya, tindrem millors vistes cap a les muntanyes del Berguedà.

Puig de la Comabella.

Marmota.

Collada de Comabella.

Continuem gairebé en pla, fins arribar davant del Refugi del Niu de l'Àliga i les instal·lacions de les pistes de ski de La Masella al coll de la Comabella.

La Molina + Masella (Alp 2500) és el domini esquiable que permet esquiar simultàniament les estacions de Masella i de La Molina. Les dues estacions estan enllaçades pel telecabina Cadí Moixeró, per la banda de La Molina. I, també, pel telesilla Jumbo Tosa i el teleesquí de la Tosa, per la banda de Masella.

Utilitzant el forfet conjunt de les dues estacions es pot escollir qualsevol recorregut dels 145 km de pistes, des de la part més occidental de Masella, al sector de Coma Oriola, fins a la part més oriental de la Molina, al sector de l'Alabau.

Instal.lacións de Ski La Masella.

Refugi Niu d´Àgila

El Niu de l'Àliga és un refugi de muntanya situat a 2.537 m. Alt. Ubicat al cim de la tossa d'Alp, dins el terme entre els municipis de Bagà i Berguedà, es tracta del refugi guardat més alt del Pirineu.
El Refugi Niu de l'Àliga forma part de la ruta Cavalls del Vent, que travessa que uneix vuit refugis del Parc Natural del Cadí-Moixeró, situats a les comarques del Berguedà i la Baixa Cerdanya.

Un edifici emblemàtic a la zona més alta de l´estació d´esquí de la Molina on podreu gaudir d´unes vistes immillorables de la vall de la Cerdanya, Ripollès i del Berguedà. El millor lloc del Pirineu per gaudir de les postes de sol i les baixades en nits de lluna plena. Podreu prendre forces al costat d'una magnífica xemeneia central mentre esmorzeu, mengeu o sopegueu. Fins i tot, prèvia reserva, podreu passar una gran vetllada si s'allotja en aquest impressionant refugi de la Molina.

Tosa d´Alp.

Cim Tosa d´Alp.

Guti.

Cim Tosa d´Alp. (Al fons el Carit)

Vorejem la pista per arribar fins al cim de la Tosa, allà veurem una gran antena de telecomunicacions i el vèrtex geodèsic del cim, a penes una distància d'uns 100 metres del refugi.
Tossa d´Alp és potser la muntanya més humanitzada de la Cerdanya pel fet que s´hi troba el domini Alp-2500, el qual engloba les estacions d´esquí de la Molina i de Masella. És molt frecuentada perquè un abanico de remuntadors, entre els quals un telecabina.
No obstant això, si es surt una mica de les pistes, aquesta humanització desapareix i s’entra al Parc natural del Cadí-Moixeró.

La Tosa ó Tosa d´Alp, 2.536 m.

Cap de Serrat Gran.

Collada de la Comabella.

Rasos de la Comabella.

El retorn el podem baixar pel mateix itinerari o, arribats a la Collada de Comabella, si no volem tornar a pujar els 50 metres que ens separen del Cap del Serrat Gran, flanquejar el Serrat Gran per la cara Nord - Nord-oest. Trobarem algunes fites i traces que ens ajuden a encarar el flanqueig per anar directament al Coll de Pal. A mig camí desapareixen les fites i la traça, però es pot continuar sense dificultats i ja veurem el Coll de
Pal i la carretera que hi condueix, que agafarem com
referències.
Fins arribar de nou al vehicle, donant per conclosa aquesta sortida a altres dels cims emblemàtics dels 100Cims de la FEEC.

Comafloriu.

Miguel, Vanessa & Guti. Coll de Pal.

Grau de Dificultat: Notable / Baixa (Segons l'època de l'any i si hi ha neu o gel).
Temps/ Horari: 2 h. 30 minuts a 3 h.
Desnivell/Quota màxima: 2.536 m. (Refugi Niu de l'Àgila i Instal·lacions de Ski La Masella)
Desnivell mínim: 2.106 m. (Coll de Pal).
Ús: sí.
Ús actual: senderisme, pasturatge, espai protegit natural, turisme i esportiu.
Estat: bé
Senyalització: cal saber orientar-se i conèixer el terreny on ens movem podem trobar-nos algunes fites de pedres i marques de pintura. "Trobarem pals indicatius verticals, fites i marques del GR-150.1 (vermella-blanques)".
Llocs de valor: La Tosa d´Alp, Bunkers de la Resistència, Collada de Comafloriu, Cap de Serrat Gran, Comabella, Refugi Niu de l´Aguila, Instal·lacions de Ski La Massella, etc.
Època: Tot l´any. Fora de l'època estival, si el terreny està cobert de neu podem requerir raquetes de neu i/o grampons. Opcional: Piolet de travessa

Croquis de la ruta pujada a Tosa d´Alp extret de.- https://www.xiruca.com/