miércoles, 29 de noviembre de 2017

Ascensió El Timbaler del Bruc entrat per Agulla dels Cartutxos "Via Aresta Brucs, 6a - 110 m." El Bruc (Barcelona).

R3, Vane, Guti & Yolanda.
 A la Regió de Ecos al Massís de Montserrat, trobem primerament la zona d'escalada del Vermell del Xincarró assíduament visitada per la gran quantitat de vies i graus de dificultat. Entre els molts itineraris d'escalada esportiva també podem trobar alguns d'escalada més clàssica més o menys interessants.
Les primeres Agulles o Roques que formen el Sector són El Timbaler del Bruc, El Gerro i Els Pallers. Ens dirigim en aquesta ocasió a l'El Timbaler del Bruc que és l'agulla o roca mes alta del sector tot i que amb pocs itineraris degut en gran part a la qualitat de la roca basatante dolenta en les seves inici i un canvi brutal en la seva part mes superior. Atacarem seu cim entrada per l'Agulla dels Cartutxos realitzant així gairebé una integral de Arestes de les dues Agulles que estan enganxades una a l'altra.

Acces al Timbaler del Bruc.

Zona d´estacionament.
 Aproximació i Acces.-

Des del Bruc agafem el carrer del col·legi, per continuar per la pista que ens surt, creuant el torente sec i accedir a l'altra banda, girem cap a l'esquerra. Seguim paralel i totes a la pista que passa de asfaltada a sorra deixant al costat les cases i pujant pels cultius d'oliveres. Seguirem les indicacions cap al Refugi de Vicenç Barbé. Arribant a una bifurcació aparcarem a un costat sense destorba en el camí i sense trepitjar la zona de camps de cultiu.
Caminem per entre els camps de Oliveres (hi ha alguna fita) cap al nord, de seguida trobarem una bifurcació a la dreta amb marques blaves o grogues o verdes que seguirem en pujada fins pràcticament arribar a peus de via.

El Timbaler del Bruc.

El Gerro, Roca del Tambor Gran i El Timbaler del Bruc.

L1, Agulla dels Cartutxos.

L1, Agulla dels Cartutxos
 L1 (6a/ V+).- Agulla dels Cartutxos "Via Aresta Brucs Dreta".

Un cop som al peu de via de les Agulles aconsellem el primer posar-se el casc doncs des del cim de l'Agulla dels Cartutxos poden caure pedres si fa una mica d'aire. Cal extremar la precaucions. La via Aresta Brucs del Timbaler del Bruc comença a la canal a la dreta entre l'Agulla dels Cartutxos i El Timbaler.
Nosaltres vam decidir atacar primer ascendint per l'Agulla dels Cartutxos itineraris de caràcter gairebé esportiu amb equipament antic espits.
Comencem a remuntar per l'Agulla dels Cartutxos primer per l'esquerra buscant l'ascensió més senzilla per arribar a una primera rapisa aqui trobarem el primer segur. Haurem de remuntar per la dreta un parell de pas fins amb roca de prou mala qualitat fins arribar a una altra lleixa més petita que també haurem de remuntar amb un altre pas fi, difícil i la roca molt solta. Veurem una reunió de esportiva que podem muntar o millor continuar fins a la R1 de la Aresta Brucs del Timbaler.

L1. El Timbaler del Bruc.

Cim Agulla dels Cartutxos.
 Si continuem sense muntar la reunió de l'Agulla dels Cartutxos en un parell de metres arribarem al cim d'aquesta. Aqui si que si, cal anar amb molt de compte i tot i aixi acabarem fent una pluja de pedres cap als companys a peu de via. El frec de la corda és inevitable, encara més quan comencem a desgrimpar cap al coll entre les dues agulles d'un parell de metres o potser més ajudar-vos l'arbust sec alguna cosa i anar temptejant les preses a agafar és complicat i perillós. Vigilar molt, sobretot segons en cordada. Després desgrimpar tornarem a remuntar el primer pujades de l'aresta del Timbaler fins arribar a una còmoda lleixa on veurem la R1. Per res busqueu una reunió després de la desgrimpada del l'Agulla dels Cartutxos no hi ha, i tampoc manera de muntar una al coll. R1, un espits amb xapa i un buril amb xapa a jubilar aquest últim. No rapelable. 5 parabolts o espits en uns 35 metres.

Sortim des de la R1, directament escalant per l'aresta buscant els pocs segurs que trobarem. L'escalada és fàcil però la roca continua sent delicada. Fins a arribar a un nou cim, que com en l'anterior llarg o tram hem de desgrimpar uns metres fins arribar a un altre coll on trobarem la R2. Per suposat la desgrimpada tampoc és fàcil, tornar a vigilar on us agafeu !!!. R2, no apta per a persones una mica baixes de estatura !!. Dos parabolts amb xapa i cordinos que els uneix. No rapelable. 3 espits en uns 20 metres.

Vanessa i Yolanda. R2.

Montserrat Cara Sud.

L3 (6a).-

La cirereta del Timbaler. Escalem per una placa vertical i bastant mantinguda, aqui si podem dir que la roca és de molt bona qualitat en comparació a la resta de la via. Vam pujar per la placa amb ajuda de les assegurances prou a prop com per poder realitzar en A0 algun pas. Després de la verticalitat tomba la placa i l'ascensió es fa més senzilla. Arribarem a una lleixa que remuntarem on veurem un pont de roca i enotra lleixa mes gran ja veurem la R3. R3, dos parabolts amb xapa units amb un cordino. No rapelable. Un parabolt, 3 burins i un pont de roca a uns 35 metres.

Cim El Timbaler del Bruc.
L4 (IV+/V-).-

Aquest últim tram comença salioendo de R3, rectes agafant unes grans patatonas que ens ajuden a remuntar amb facilitat. De seguida tomba i perd verticalitat, ens dirigim a gairebé flanqueig cap a la dreta i gairebé vorejant el cim veurem en una lleixa la R4, que comparteix amb la Via Francesc Sardans Fabregas. R4, dos parabolts amb xapa i un burí amb la xapa picada. No rapelable. Un burí (No recordo bé ??) en uns 20 metres.

Els Pallers
Descens.-

Després d'acabar de pujar al cim del Timbaler del Bruc, fer-nos les fotos de rigor. El descens el farem caminant cap a l'esquerra a la recerca d'Els Pallers vorejant el cim de la Roca Contrafort o Veïna del Gerro. Primer pujarem fins arribar a Els Pallers i després veurem una canal que baixa per la dreta de la Nansa i el Gerro marca amb fites de pedres. La seguirem i quan veiem marques de pintura blava seguirem aquestes que ja ens deixessin a peus del Gerro i el sender pel qual hem pujat. Des d'aquí podem fer altres vies o ja anar a buscar de nou la pista fins al vehicle.

La Nansa, El Gerro i Veïna del Gerro.

Descens

La Nansa i El Gerro.

El Timbaler del Bruc i Agulla dels Cartutxos.

Via: Aresta Brucs (Del Timbaler del Bruc i Agulla dels Cartutxos.
Zona: Montserrat - Ecos.
Dificultat: 6a.
Dificultat obligada: V+.
Desnivell: 110 metres.
Grau d'exposició: Mitjà.
Grau de compromís: Mitjà.
Equipació: Via equipada amb parabolts, espits, un pont de roca i burins. Reunions amb diferents equipacions no rapelables.
Material: 8 cintes exprés (algunes llargues). Opcional.Friends (Aliens i Camalots) o tascons. Pot venir aviat dos universals per als desgrimpades si aconseguim situar bé.

Croquis i resenyes de la Via Aresta Bruc rectificat extret de.- http://joanasin.blogspot.com.es