domingo, 24 de diciembre de 2017

Ascensió Paret de l´Esperança (La Palleta) - Trió del Mig "Via Dersu Uzala per la Variant Directa, V+/Ae - 230 m." Vinya Nova/ El Bruc (Barcelona).

Zona d´Estacionament Parking Nubiola - Vinya Nova.
Els Pollegons, és el regne de les Cabres i el romaní, jejeje. Una zona mes tranquil·la i afable que la seva paral·lela Canal l'Artiga Baixa, gairebé sempre trontollante pels usuaris que realitzen la via ferrada (Canal de les Dames). Dins del grup dels Pollegons i mes a la zona del Pollegon o Trio del Mig, trobem situada la Paret de l'Esperança també coneguda per la Roca de la Palleta, amb una gran altitud trobarem diversos itineraris d'escalada, tot i que discontinus però a trossos tindrem bones plaques amb passos fins, sostres, zones tombats amb bones preses, etc. Un gran lloc privilegiat enmig de la natura més salvatge de Montserrat.
Entre aquests itineraris escollim la Via Dersu Uzula, que saltant-nos una mica el seu tram original, gosem fer part de la Variant Directa, remuntant per el seu sostre. Esperem que us agradi.

Els Pollegons.

Monolit Parking Nubiola.

Des de Barcelona agafem l'A2, fins a Collbató, continuarem per la carretera dirrecció al municipi del Bruc, passant l'hipermercat Bon Preu. Girarem a la dreta a l'alçada d'un gran rètol que posa Restaurant amb una fletxa vermella. Passarem una carretera des d'aqui seguirem uns cartells blancs que ens indiquen "Restaurant Vinya Nova". Aquests ens s'endinsessin pel Bruc Residencial, pistes de sorra fins al Restaurant de Vinya Nova. Un cop allà ens girem a mà dreta i estacionarem el vehicle a la zona de Parking coneguda per Aparcament Nubiola.

Pista a Collbató.

Acces a L´Artiga Alta i Baixa (VF Canal de Las Dames).
Un cop tinguem estacionat el vehicle. Ens dirigirem cap a la dreta caminant per la pista que ens porta a Collbató. Passarem per diverses finques a la dreta. Just quan arribem a veure l'entrada d'una finca amb la porta metàl·lica. A la nostra esquerra veurem que comença un sender marcat amb pilones de fusta. Aquest és el començament de les Canals de l'Artiga Alta i Artiga Baixa (VF Canal de les Dames).

Torrent de l´Artiga Alta.

Els Pollegons.

Canal de L´Artiga Alta.

Senyals Verdas.
Seguirem per aquestes canals, seguint el camí mes evident veurem alguna fita de pedres, passant un gran bloc de pedra amb un gran pi gairebé inscrustado al. Grimparemos una mica a la dreta veurem el cartell de la Via Ferrada, nosaltres seguirem per l'esquerra seguint unes marques (fletxes) de pintura verda que ens portaran mig grimpant, etc. paral·lels o de vegades la mateixa Canal de l'Artiga Alta. Al poc podrem anar veient el nostre objectiu Els Pollegons i la Paret de l'Esperança (La Palleta). Quan estiguem a l'alçada de gairebé l'inici de la via ens introduirem a l'esquerra per la zona boscoses fins arribar a peus de via. L'inici està marcat amb la paraula DER (Dersu).

Paret de l´Esperaça (La Palleta).

L1 (V+).-

Després de localitzar el peu de via (Paraula DER a l'inici), pujarem per un diedre, on si volem podem col·locar algun segur flotant. Encara que a la nostra esquerra veurem algunes assegurances millor olbidarnos d'aquests ja que encara que tinguéssim cintes molt llargues ens farien sortir-nos de la via .. Quan arribem a un ressalt trobarem una assegurança que ens farà anar cap a l'esquerra. Pujarem per una placa més vertical, un cop la vam superar seguirem pel diedre fins arribar a la R1. El llarg és molt brut i bastant polit a vigilar la caiguda de sorra i les relliscades. R1, dos parabotls amb xapa i una anella amb cordino que els uneix. Reunió Rapelable. Dos pitons i 4 parabolts en uns 40 metres.

Trió Est dels Pollegons.

Vanessa & Ruben, R1.

Continuem, sortint des de R1, rectes i verticalment cap a una alzina situada sobre nosaltres. Una mica més amunt trobarem la primera assegurança del segon llarg. Arribarem a una lleixa on podrem assegurar-nos a un arbre. Després seguiremosd per una placa amb no gaire bona roca i una mica bruta. Després hi ha el llarg perd verticalitat i ens dirigirem a la dreta per remuntar per un ressalt on la roca sembla descomposta però es deixa fer molt bé i gairebé es pot confiar les preses. Veurem algunes assegurances mes i després d'aquest remuntador arribarem a la R2, situada al costat d'una alzina. Una cosa alta per a gent més baixa. R2, dues parabolts amb xapa i doble anella unides per cordino. Reunió Rapelable. 4 parabolts en uns 35 metres.

Ruben, R2.

Bonic llarg aquest tercer tram de la via Dersu Uzula, vam sortir des de la R2. Atacant al Diedre pel centre, on trobem una bona fissura per col·locar a gust tascons o friends. La roca és genial amb molt bones preses, després del diedre la verticalitat minva. Però segueixen en part estant pugem per unes repisetas, trobarem una assegurança i encintando 2 savines arribarem a la R3, just a sota de gran sostre de la Roca de la Palleta. R3, dos parabolts amb xapa i anella. Reunió no recomemdable per rapelar, si voleu rapelar en aquesta recomanable portar cordinos per unir assegurances. Un parabolts en uns 25 metres.

Ruben & Vanessa, R3.

L´Artiga Baixa.

L4 (V+/Ae).- Llarg de la Variant Directa.

El quart llarg, l'afrontarem per la Variant Directa de la via. Sortim en un petit flanqueig a l'esquerra cap a un diedre. Remuntem fins a l'altura del sostre on veurem un parell d'assegurances que ens ajudaran a pujar-nos al sostre amb un parell de passos en artificial i després sortida en lliure. Al poc la dificultat baixa bastant. Continuarem pel esperó amb roca molt bona, pujarem gairebé en tiratge neta si tenim sort veurem un piton i algun segur mes. Però el tiratge pràcticament és neta. Gairebé arribant a l'altura d'uns arbres i arbust enmig del esperó veurem la R4. R4, dos parabolts amb xapa i anella unides amb cordino. Reunion Rapelable. Dos parabolts i Si els veieu (Un piton i un parabolt). Sinó tirada neta fins reunió uns 50 metres.

L4. (Pitó)

Guti, L4.

Trió Est dels Pollegons.

Pelultimo llarg de la via, des de la R4, ens dirigim a flanqueig cap a l'esquerra, per seguir de nou amb la via original. Remuntarem una mica buscant un grup d'arbustos i un arbre en el diedre que es forma entre la paret i el esperó on hi ha la R4 de la Variant Directa. Arribarem a una placa bastant vertical, ens podrem ajudar amb una savina i després d'aquesta veurem una assegurança. Més amunt hi ha un piton difícil de veure i continuarem amb l'ascensió lleugerament cap a la dreta. La roca sempre és de bona càlida, aquests si alguns passos molt fins. El llarg és discontinuao un cop flanquegem a la dreta trobarem la R5. R5, dos parabolts amb xapa i anella, units per cordino. Reunió Rapelable. 3 parabolts i un pitó en uns 45 metres.

La Plantació i Gorros.

Guti, R6.

Sortim de la R5, amb tendecia gairebé contínua la dreta, vorejant la pilota final. És un llarg força perdedor i molt poc definit, amb algun tram vertical assegurat. On haurem de fer servir bé la lògica per arribar sense problemes a l'R6 en el Cim de la Paret de l'Esperança. Una vegades anirem molt a la dreta, i de cop el millor serà vorejar gairebé el cim per l'esquerra buscant la part més fàcil d'arribar. Ja que tenim molt poques possibilitats d'auto-assegurar-nos. Trobarem a terra del cim la R6. R6, dos parabolts amb xapa i anella, unides per cinta. Reunió Rapelable. Dos parabolts en uns 35 metres.

Cim de la Paret de l´Esperança (La Palleta).

Després de realitzar algunes fotos al cim, vam muntar el descens realitzant un primer ràpel des de la instal·lació de la R6, fins a la R5, de la Variant Directa. Ull !!! (Que no és la R5 de la Via Original). Uns 40 metres. Vigilar molt en recuperar la corda, caigudes de pedres assegurada.
Des de la R5 (Variant Directa), farem un segon ràpel a la R4 (també de Variant Directa) d'uns 30 metres.
Des de la R4 (Variant Directa), altres tercer ràpel a la R2 (La de l'arbre) de la via original que passarem pel costat esquerre del sostre. uns 55 metres.
I per últim des de la R2 (Reunió al costat del arbre), rapelaremos fins a peu de via uns 60 metres, ull amb les cordes justes de mesura.
Ja des d'aquí només haurem de baixar de nou per la Canal de l'Artiga Alta, fins Vinya Nova i el vehicle.

1º Rapel.

Fitxa Tècnica:

Via: Dersu Uzala per la Variant directa.
Zona: Vinya Nova / l'Artiga Alta (Els Pollegons) - Montserrat.
Dificultat: V + / Ae.
Dificultat obligada: V +.
Grau d'exposició: Mitjà.
Compromís: Mitjà.
Equipament: Via semi-equipada amb material divers (Parabolts, pitons i espits). Reunions rapelables.
Material: 10 cintes exprés (alguna llarga), joc de tascons, bagues per encintar savines i friends (Aliens i Camalots).
Orientació: Sud-est.

Croquis i ressenyes Paret de l´Esperança (La Palleta) - Trió del Mig "Via Dersu Uzula i Variant Directa" extret de.- http://sisbemessanapren.blogspot.com