domingo, 27 de octubre de 2019

Pedró dels Quatre Batlles "2.386 m." + Tossa Pelada "2.379 m." desde Clot de la Vall. La Coma i la Pedra (Lleida).

El Pedró dels Quatre Batlles és un dels cims més alts de la serra de Port del Comte, del Solsonès i Alt Urgell. Situat a uns 2.387 metres d'altitud, des del seu cim es poden gaudir d'unes magnífiques vistes panoràmiques de la serra del Cadí, el Pedraforca i dels Pirineus en general.

El seu nom ve històricament donat ja que és un punt geogràfic on limiten quatre municipis: La Coma i La Pedra, Odèn, Fígols i Alinyà i la Vansa i Fórnols.

El Pedró dels Quatre Batlles és un punt imprescindible per als amants del senderisme i altres activitats de muntanya. Durant l'hivern també es pot accedir-hi amb raquetes de neu mitjançant tres recorreguts de diferents dificultats i per descomptat si es donen les coindiciones practicar l'esquí.

Els Excursionistes (Guti, Jose, Pitxona i Marieta).

Aparcament de l´Estivella.

Des de Barcelona agafarem la C-58 en direcció Girona / Terrassa / Manresa. Continuarem per la C-16 fins a la sortida 50 a Manresa Centre / C-25 / Solsona / Lleida seguim per la carretera a Viladoris. En arribar a una rotonda agafarem la sortida a la C-55 Manresa a C- 16 / C-25 / Berga / Lleida / Solsona i seguirem per la Ronda Exterior de Manresa / C-55, ens incorparamos a la C-25 cap a Cervera / Lleida / Solsona / Andorra / Manresa / Centre ciutat. Sortim a la sortida 132 cap a Solsona / Andorra i des doncs prenem la sortida cap a Sant Llorenç de Morunys prenem la carretera LV-4241 direcció Port del Comte. A la cruïlla de carreteres de Coll de Jou, seguim cap a l'Estació d'Esquí de Port del Comte. Aparquem al pàrquing de l'Estivella o Clot de la Vall on iniciarem l'excursió.

Tc. de L´Estivella.

Grup Massoni Motos.
Recorregut:

L'itinerari comença al Clot de la Vall, a l'aparcament del Estivella de l´Estació d'Esquí del Port de Comte. És un dels punts predilectes dels excursionistes que tant a l'hivern com a l'estiu decideixen sortir a gaudir de les rutes que ens ofereix el massís.
En aquesta ocasió ens proposem de coronar dos cims del massís del Port del Comte, el Pedró dels Quatre Batlles i la Tossa Pelada.

Busquem la pista forestal d'accés al Pedró dels Quatre Batlles, coneguda com el "Camí a la Font de la Estivella", aquesta la tindrem senyalitzada amb senyals verticals "Tipus de transit" amb un logo d'un senderista amb raquetes de neu de color taronja . Molts d'aquests itineraris són escollit per practicar senderista amb raquetes en èpoques hivernals, hi ha diversos i amb diferent dificultat, desnivell o horari tots marcats amb aquests senyals de diferent color.

Cami de la Font d´Estivilla de Dalt., Circuit Taranja /Vermell.

La Tornada.

Anem ascendint i  guanyant alçada per aquesta pista que va orientada cap al Nord-oest, per la Costa del Tabac seguint el pas del telecadira de la Estivella.
La pista va pujant suaument i al poc creuarem la canal de l'embut que va a parar a la font de la Estivella, on podríem baixar per una ampla rasa, continuem per la pista amb una sèrie de ziga-zagues que ens ajudaran a guanyar alçada sense haver d'afrontar grans desnivells, arribarem a una cruïlla on la pista principal marxa en direcció Nord. Nosaltres seguirem les indicacions cap al Pedró dels Quatre Batlles en direcció Sud Oest, seguint els senyals verticals de color taronja

Marieta&Pitxona.

Prat de les Fontetes.

Cim del Tossa de l´Estivella.
Per aquesta pista seguirem fent ziga-zagues fins al prat de les Fontetes, que suaument ens portarà a incorporar-nos a les pistes d'esquí, veurem la part alta de la instal·lació en desús del telecadira de la Estivella, aqui el pas aquesta tallat l'accés de vehicles a motor. Seguirem en sentit ascendent durant uns pocs metres fins al Clot Rodó, punt on el telecadira canvia de pendent. Sense perdre'ns i buscant de seguir sempre els senyals verticals color taronja, creuarem per sota el telecadira buscant l'aresta de la Tossa Plana, de la qual ja veurem el seu cim pla.

Clot Rodo.

Serrat del Port del Comte.

Pedró dels Quatre Batlles.
Seguint el sender més marcat i evident, arribarem fins al coll entre els dos cims, indicat amb un pal vertical i una peanya de pedra. A la nostra esquerra el Pedró dels Quatre Batlles i a la dreta la Tossa Pelada.
Ens dirigim primer al Pedró dels Quatre Batlles, en el seu cim veurem una gran pedra amb alguns ornaments i una senyera envoltada de diversos palafones explicatius i uns metres més al costat un petit pessebre de filferro amb el llibres de piades.

Cim del Pedro dels Quatre Batlles.

Cim Pedro dels Quatres Batlles - Llibre de Piadas.
El Pedró dels Quatre Batlles és el cim de major altitud del Port del Comte i, per tant, de les comarques del Solsonès i l'Alt Urgell. Si bé l'altitud que se li sol assignar de forma generalitzada és la de 2.387 m.

No té la forma d'un pic que destaqui de manera notòria sinó que apareix com una més de les suaus ondulacions que formen la carena de la serra. Tant és així que la superfície que supera els 2.380 m d'altitud és de 1,6 ha.

Aquesta cimera està inclosa en el llistat dels 100 cims de la FEEC. El seu nom fa referència al fet que hi conflueixen 4 termes municipals: els d'Odèn i la Coma i la Pedra del Solsonès i els de Fígols i la Vansa i Fórnols l'Alt Urgell. I un padró és el nom amb què es designava la pedra o el munt de pedres que es posaven per indicar els límits d'un terme o d'una finca.

Cim del Pedró dels Quatre Batlles, 2.386 m.

Tossa Pelada.
Després de gaudir de les vistes, fer algunes fotos i deixar constacia de la nostra visita. Tornem sobre els nostres passos fins al coll entre els dos cims.
I ens dirigim cap al cim de la Tossa Pelada, segon objectiu d'aquesta excursió.

Cim Tossa Pelada.
La Tossa Pelada és el cim de la Serra de Port del Comte que està situat més al nord. Els seus 2.379 m d'altitud el converteixen en el segon pic més alt de la serralada i, alhora, del Solsonès.

Tal com passa amb la resta de cims d'aquesta serralada, no és un pic que destaqui de manera notòria sinó que apareix com una més de les suaus ondulacions que formen la carena de la serra. Tant és així que la superfície que supera els 2.370 m d'altitud és de 0,8 ha.

La seva cresta fa de límit entre els termes municipals de la Coma i la Pedra i la Vansa i Fórnols.

Al cim podem trobar un vèrtex geodèsic.

Cim Tossa Pelada, 2.279 m.

Un cop hem realitzat les foto i també veure gaudit de la vista des del cim de la Tossa Pelada. El camí de retorn el farem tornant a baixar primer cap al coll entre els dos cims i desfent part de la camí pel qual hem vehido fins arribar de nou al Clot Rodó.

Des del Clot Rodó, ens dirijiremos al Prat de Orri, on veurem l'edifici de la Cafeteria de l'Estivella i les instal·lacions del telecadires del Clot de la Vall.
Anem a la recerca de la Rasa de Pauet, que és per on baixarem fins al pàrquing de la Estivella.

Prat de l´Orri.

Baixarem per la Rasa de Pauet amb unes impressionants vista de la Vall de Lord. Aqui si baixem a l'hivern pensar que és una pista d'esquí, així que anar si és possible a un costat de la mateixa intentant no destorbar a altres usuaris. El pendent en descens és alguna cosa mes notòria que les que hem tingut en l'ascens als cims d'aquesta excursió, vigilar de no resbalaros.
Després d'un llarg descens, arribarem a l'alçada de l'embassament al Clot de la Vall. des d'aquest seguida veurem el pàrquing on tenim estacionat el vehicle. Fi de l'excursió. Esperem que us agradi !!!. salut

La Rasa.

La Rasa Pauet.

Clot de la Vall.

Tc. Clot de la Vall.

Cim o lloc: Pedró dels Quatre Batlles i Tossa Pelada.
Durada: Mitja Jornada.
Temps total efectiu (sense parades): 3 hores. (Anada i tornada)
Desnivell acumulat: 480 metres
Dificultat tècnica: Moderada / Fàcil.
Altitud màxima: 2.386 metres.
Altitud mínima: 1.935 metres.
Punt de Sortida i arribada: Aparcament de la Estivella - Clot de la Vall.
Població més propera: La Coma i la Pedra.
Època: Tot l'any. En Hivern portar material per a rutes hivernals i vigilar l'estat de la neu (possibles allaus).
Material: No cal material específic en èpoques estivals. Opcional.- Bastons.
A l'hivern és una bona ruta per fer amb raquetes de neu. En aquest cas el material seria Raquetes de neu, guants, bastons i casc. Per descens poden venir bé uns grampons. Portar aigua i una mica de menjar. A l'hivern anar abrigats.

Croquis i ressenyes de la Ruta Pedró dels Quatre Batlles + Tossa Pelada, La Coma i la Pedra (Barcelona).